עדכון חשוב לאלגוריתם של גוגל שעתיד להיכנס לתוקף החל מאמצע יוני ועד אוגוסט 2021 (כאשר בתכנון היה אמור להתקיים בחודש מאי 2021) עלול לקדם את האתר שלכם בתוצאות האורגניות, או לדרדר אותו מטה. החדשות הטובות הן, שאם תדעו במה עוסק בעיקר העדכון המדובר, תוכלו להתאים את עצמכם למצב החדש. ניתן לכם רמז? גם הפעם זה קשור בחוויית המשתמש; האצת האתר, יציבות, והתאמה למובייל.
האמת, שלא הופתענו כשהבנו במה מדובר. אחרי הכול, חוויית המשתמש נמצאת בחוד החנית של גוגל כבר זמן רב, כפי שגוגל עצמה מעידה: "הדגש על UX הופך את האינטרנט למענג יותר עבור המשתמשים, ומסייע לאתרים להתאים את עצמם לציפיות המשתמש במובייל".
3 המדדים החיוניים לחוויית משתמש טובה
גוגל מכניסה את שלושת המדדים הבאים תחת מטריה אחת בעדכון הצפוי, ומכנה אותם "Core Web Vitals":
- LCP – מודד את הזמן שלוקח לאתר להציג את רכיב התוכן הגדול ביותר (תמונה/סרטון/טקסט) מהרגע בו המשתמש "שולח בקשה" לגשת לכתובת אתר מסוים. זה אמור לקרות תוך 2.5 שניות מרגע טעינת העמוד.
- FID – מודד את הזמן שלוקח מרגע האינטראקציה הראשונה שיש למשתמש עם העמוד (לחיצה על קישור, למשל) ועד הרגע בו הדפדפן הגיב לה. המדד הזה קריטי במיוחד לדפים אינטראקטיביים, בהם הגולש מתבקש לבצע פעולה כלשהי, שאמורה, על פי המדד, לקחת לא יותר מ-100 מילישניות.
- CLS – מודד את מידת תזוזות הרכיבים בדף בזמן שהגולש מנסה ליצור איתם אינטראקציה, למשל מודעה שקופצת לנו באמצע הקריאה. השאיפה היא כמובן שלא תהיינה תזוזות כלל, ויש לשמור על מדד CLS של מתחת ל- 1.
כבעלי אתרים ודאי מעסיקה אתכם השאלה: היכן האתר שלכם ממוקם (בהקשר של המדדים שלעיל) ביחס לשאר האתרים ברשת? אז על פי ההערכה, כ- 15% מהאתרים בלבד עומד כרגע במדדים הללו. העדכון הנוכחי משמש כקריאת השכמה ועידוד לכל מי שטרם יישם עקרונות אלו אשר ישפיעו, כך נראה לא מעט על קידום אורגני.
חשוב לזכור שגוגל כבר הצהירה שהיא מתכוונת לציין באופן ויזואלי את העובדה שעמודים מסוימים עומדים (או לא עומדים) בקריטריונים חוויית המשתמש שלה. זה כמובן מגביר בצורה משמעותית את החשיבות של התאמת האתר למדדים אלו, כדי לעמוד בתחרות הרבה ברשת ולהמשיך לקבל את התנועה שאתם מצפים לה.
מדדים נוספים שלא כדאי לשכוח בשנה הקרובה
- ידידותיות למובייל – התאמת האתר למובייל היא סופר חשובה, זאת בעקבות ההנחה שעד שנת 2025, 75% מאוכלוסיית העולם תגלוש ברשת באמצעות הסמארטפונים שלהם. את מידת הידידותיות של האתר שלכם למובייל תוכלו לבדוק בין היתר באמצעות קונסולת החיפוש, שם תמצאו גם דו"ח מפורט אודות ביצועי האתר הכלליים שלכם בכל הנוגע לחוויית המשתמש; אבטחת HTTPS וגלישה בטוחה, אחוז העמודים באתר עם חוויית משתמש חיובית והצעות לשיפור. בנוסף תמצאו בקונסולה פרטים אודות (SXG (Signs exchanges – טכניקה המאפשרת למנגנון הגוגל-חיפוש לטעון את מקורות העמוד (HTML, JavaScript, CSS) טרם הניווט, מה שמסייע לדפדפן להציג את העמוד מהר יותר, וכמובן תורם לשפר את חווית המשתמש הסופית.
- EAT – המדד הזה מתייחס לאיכות ואמינות האתר והתוכן שלכם, לפי ראשי התיבות Expertise – Authoritative -Trustworthy. בדקו האם האתר שלכם הוא אתר של מומחה? האם הוא סמכותי? האם ראוי לתת בו אמון? האם יש בו תוכן רלוונטי, שכתוב היטב ומפנה למקורות איכותיים ובעלי מוניטין? אם התשובה לשאלות הללו היא חיובית, תהיה בטוחים שגוגל תתגמל אתכם בהתאם.
איך עומדים בתנאים של גוגל הלכה למעשה?
בכל הנוגע להאצת האתר, גוגל מעודדת את בעלי האתרים לעשות בדיקה של עמוד באמצעות הכלי הבא: https://developers.google.com/speed. יש להכניס את כתובת האתר המלאה, אז תקבלו ציון ונקודות לשיפור. קחו בחשבון שרוב הפעולות שתדרשו לעשות הן פעולות טכניות המצריכות ידע טכני נרחב ומעמיק שלעיתים גם מתכנתים לא מספיק מכירים.
בכלליות ניתן לומר, שהאתרים שמהירות האתר שלהם מרבית והם צפויים לעמוד בקריטריוני – Core Web Vitals של גוגל הם אתרים מוקפדים אשר מטפלים בין היתר בנושאים הבאים:
- דחיסה והתאמת גודל התמונות והגשה לדפדפים בפורמטים מתקדמים וחסכוניים כגון Webp ו-AVIF
- שימוש בתוספי CACHE מתקדמים
- צמצום קבצי CSS – ובאנגלית Minify CSS
- צמצום קבצי JavaScript
- שרת אחסון מתקדם ומהיר והפחתת זמן תגובה מהשרת
- טעינת פונטים לוקאלים
- מניעת הפניות שלא לצורך
- דחייה של טעינת סקריפטים
פרטים נוספים תוכלו למצוא במאמר הבא שלי בנושא שיפור מהירות אתר.
אני מספק שירות של שיפור ביצועים, האצת אתרי וורדפרס (כולל אלמנטור) והתאמת האתר לעדכון האלגוריתם החדש של גוגל, מוזמנים לפנות אלי צור קשר.