בעלי עסקים – ככה תמנפו את משבר הקורונה

טיפים לעסקים איך להתמודד עם המשבר

ניווט מהיר במאמר

התקופה הנוכחית לא קלה לאף אחד מאיתנו, בעיקר לא לבעלי עסקים. בשבוע אחד, רבים מאיתנו איבדו את רוב ההכנסה שלהם, אם לא את כולה.
בזמנים כאלו, אנחנו חושבים בעיקר על איך לשרוד, איך לעבור את המשבר הזה בלי להתרסק כלכלית ובלי לסגור את העסק.

מי חושב בכלל על לפתח את העסק? הדבר האחרון שנעשה עם הכסף שלנו עכשיו הוא להשקיע בתפעול עמוד הפייסבוק או שדרוג האתר.
אבל רגע, יכול להיות שיש כאן משהו שאנחנו מפספסים?

זה בהחלט נכון שהתקופה הזו היא קשה ומלאה בחסרונות, אבל אולי בכל זאת יש לנו כאן הזדמנות לעשות משהו טוב? חשבו על זה לרגע. 90% מהפעילות העסקית שלנו עצרה, הטירוף של היום יום – הטלפונים, המיילים, הנסיעות, הפגישות – כל אלו נעלמו במהירות. למרות שאין לנו כסף, יש לנו הרבה ממשאב אחר, חשוב לא פחות – זמן.

נוצרה לנו הזדמנות – את הזמן הזה אנחנו יכולים לנצל כדי לשדרג את העסק שלנו, לייעל את התהליכים הקיימים, להכין תוכניות, גם ללמוד ולהשתפר. זה הזמן לעשות את כל מה שאנחנו לא עושים בדרך כלל, את כל הדברים שאנחנו דוחים בטענה ש"אין לנו זמן אליהם".

לא מאמינים לי שזה אפשרי? הנה כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי… נו טוב, אני אשתמש בקלישאה הזו – להפוך את הלימונים ללימונדה. במדריך הבא, אדבר גם על דברים בסיסיים שיעזרו לכם להשאיר את העסק בחיים וגם על דרכים יצירתיות למנף את התקופה הקרובה לטובתכם.

 

איך משאירים את העסק בחיים?

בואו נתחיל מהדבר הכי חשוב – איך להישאר עם הראש מעל המים? הנה שלושת הדברים הכי בסיסיים שצריך לעשות (וכמו שתכף תראו, לא לעשות) כדי לעבור את הסערה בשלום.

לצמצם הוצאות

אנחנו בתקופה שבה ההכנסות יורדות. משמעותית. המשק מושבת, וזה לא ממש משנה באיזה תחום אנחנו עוסקים. למעט תחומים מאוד ספציפיים – הלקוחות של כולנו מקפיאים פעילות או לכל הפחות, מצמצמים אותה באופן משמעותי.

אבל ההוצאות? הן נשארות כפי שהן. המשרד, העובדים, הספקים – כולם צריכים לקבל את הכסף שמגיע להם, והם צריכים לקבל אותו בזמן. בשביל שהעסק שלנו לא יתרסק, אנחנו חייבים להדק את החגורה, מה שאומר גם לקצץ בהוצאות לא חיוניות וגם לנסות למזער את ההוצאות החיונית.

דברו עם בעל המשרד ועם הספקים שלכם ונסו להתמקח – אין לכם מה להפסיד, ואל תשכחו שגם הם נמצאים במצב שלכם, הם מבינים אתכם ואולי אפילו מקבלים משהו מהמדינה שיכול להתגלגל אליכם או לכל הפחות לסייע להם להקפיא את השכירות לחודש או חודשיים.
לגבי עובדים, אולי הנקודה הכי מורכבת בכל הסיפור הזה, ועם כמה שזה קשה… בתקופה קיצונית צריך לבצע צעדים קיצוניים ולו בשביל שנוכל לעמוד על הרגליים לאחר המשבר ולהחזיר את אותם העובדים לעבודה.
צמצמו היקפי משרה, הוציאו לחל"ת עובדים בעלי ערך גבוה, פטרו את מי שלא הכרחי והורידו את השכר של הצוות הקיים במידת הצורך.

השאירו פרטים וקבלו הצעה לקידום האתר שלכם

הישארו גמישים ושמרו את הלקוחות שלכם

הלקוחות שלכם מבקשים להקפיא פעילות? אחת הדרכים הכי טובות לשמר אותם במהלך התקופה הקרובה היא להציע להם אחד משני דברים:

  1. שירות מצומצם יותר – צמצמו את הפעילות במקום להקפיא אותה כדי להבטיח שלא תפסידו את הלקוח לחלוטין.
  2. הנחה – לא מת על זה אבל נסו אם נראה לכם לנכון – הציעו את אותו השירות, אך במחיר נמוך יותר. חשוב להבהיר שזה תקף רק לתקופה הקרובה.

ברור שזה ממש לא אידאלי, אבל בתקופות כאלו חשוב להראות אנושיות וגמישות – גם כדי לשמר את הלקוחות לטווח ארוך וגם כדי להשאיר את העסק בחיים.
נסו למצוא דרך בה תוכלו להמשיך לעבוד עם הלקוחות שלכם, גם אם זה אומר שתצטרכו להתפשר.
אם זה מה שצריך כדי להשאיר את העסק חי, להוריד מחירים זה ממש לא בושה, ולצמצם פעילות זה הרבה פחות נורא מלבטל אותה לחלוטין.

ולאלא שבחרו להישאר אתכם? פנקו אותם בצ'ופר, משהו שהם היו מאוד רוצים ולכם בדרך כלל זה לא דורש עלויות מיוחדות. תמיד יש כאלו – חפשו את אותם דברים ושדרו להם אותם בהפתעה. כולם אוהבים לקבל הפתעות משמחות. כך או כך הגבירו איתם את היקף התקשורת בתקופה הזו.

הימנעו מסיכונים והשקעות ספקולטיביות

אני לא חושב שאני צריך להרחיב לגבי זה, אני מקווה שכולכם מבינים שבתקופות כאלו שמלאות באי וודאות – זה לא הזמן להיות הרפתקניים. קחו סיכונים מחושבים, זה כן, אבל הימנעו מהשקעות שאתם לא מבינים בהן או כאלו שיכולות להיות מסוכנות. ואם יש ברשותכם כספים לא נזילים שקלו להפוך אותם בתקופה הזו לנזילים – לעיתים צריך את הכסף באופן מיידי ופתאומי.

בזמני משבר, קרקע יציבה, סלע להיאחז בו, אלו הדברים שכולנו צריכים.

לקריאה אודות גוגל לעסק שלי – מיי ביזנס

 

למנף את המשבר ולצאת מחוזקים

טוב, אז עכשיו כשעברנו על הבייסיק – הדברים שאנחנו צריכים לעשות כדי לא להתרסק – הגיע הזמן לדבר על דרכים לנצל את המשבר לטובת העסק שלנו. אם התנהלתם נכון מבחינה כלכלית ושמרתם כסף לימים שחורים, יש הרבה דברים שאתם יכולים לעשות במהלך המשבר. הנה כמה דרכים שיאפשרו לכם לפתח ולשדרג את העסק ולייצר אפיקי הכנסה חדשים בזמן המשבר ואחריו.

בניית וובינרים וקורסים דיגיטליים

כולם בבית, כולם מחפשים מה לעשות עם עצמם. בתקופות כאלו, תכנים דיגיטליים יכולים להיות אפיק הכנסה מדהים, ובנוסף הם גם יאפשרו לכם לבנות לעצמכם תדמית שתשרת אתכם גם שנים קדימה. אם יש לכם מומחיות או יכולת מקצועית שאנשים רוצים ללמוד, זה אומר שיש לתכנים שתוציאו שוק אמיתי של אנשים שמחפשים תכנים כאלו! אילו תכנים דיגיטליים אפשר ליצור?

  • וובינרים – סדנאות מקוונות שמועברות בדרך כלל בלייב דרך פלטפורמות כמו פייסבוק, זום וכדומה.
  • קורסים – קורסים מקצועיים שמלמדים את המשתתפים לרכוש יכולת מסויימת.

הקאצ' – יש הרבה תכנים ברשת. מזלנו הוא שרובם באנגלית ושיש לא מעט אנשים בארץ שמעדיפים ללמוד בעברית. למרות זאת, קיימים כבר תכנים גם בעברית, אז אם אתם עושים וובינר חשוב לדאוג שהוא באמת מספק ערך ייחודי. אם אתם בוחרים לבנות קורס דיגיטלי, חשוב לעשות את זה כמו שצריך, עם סילבוס, תוכנית לימודית וכל הטררם, חפשו בגוגל יש לא מעט מידע בנושא וכן לא מעט קבוצות בפייסבוק.

לנצל את התקופה כדי לעקוף את המתחרים

המשבר הזה לא יימשך לעד וכשהוא ייגמר, מי שיעמדו בראש אלו העסקים שהמשיכו להשקיע ולעבוד קשה. התקופה הזו היא זמן מדהים לתפוס קדימות אל מול עסקים קטנים ועסקים מתחרים שלוקחים פסק זמן. בין אם זה קידום אורגני של האתר שלכם שיציב אתכם במיקום גבוה בדפי התוצאות של גוגל ובין אם זה בניית אתר או קהילת פייסבוק מקצועית שתשפר את המוניטין שלכם – אלו תהליכים שצוברים מומנטום, ובסביבה כזו בה התחרות נמוכה, זה הזמן להניע אותם.

בניית חנות אינטרנטית

בימים כתיקונם הייתי מדגיש שזה לא צעד שמיועד לבעלי עסקים שנמצאים במצב כלכלי לא יציב. בניית חנות אינטרנטית זה תהליך שדורש לא מעט כסף וזמן.
גם אחרי שבניתם את החנות, צריך לעבוד על קידום אורגני ושיווק בפלטפורמות אחרות – התוצאות לא מגיעות בין-לילה.

עם זאת, בתקופה הזו הלקוחות שלכם, ממש אלו שרכשו ממכם לפני המשבר פיזית בחנות עדין רוצים את המוצרים שלכם, ולכן אם יש לכם את היכולת להשקיע, זה כנראה המהלך הכי חכם שאתם יכולים לעשות בתקופה הזו ובכלל. העולם כך או כך מעביר חלק ניכר לכיוון האונליין, ולמעט מוצרים ספציפיים מאוד, לרובנו אין בעיה להזמין מוצרים מהרשת, גם מוצרים גדולים ויקרים. על אחת כמה וכמה בתקופה כזו, בה אין לנו אפשרות לצאת החוצה, חנויות אינטרנטיות צפויות לתפוס פלח שוק אפילו גדול יותר.

אם תבחרו לעשות את זה, כדאי שתקראו את המדריך הקידום האורגני שכתבתי בנושא: קידום חנות וירטואלית – מדריך מקיף ועדכני לשנת 2020.

 

לבקש הנחות עבור שירותים – לא נעים, אבל זו המציאות

אל תשכחו שהמצב הנוכחי פוגע ברווחים הכלכליים של כולם – וזה לא משנה אם אתה מומחה קידום אתרים, מורים לצרפתית או נגרים מקצועיים.

כמו שמבקשים מאיתנו לא פעם הנחות, אנחנו צריכים לדעת לבקש הנחות כאלו גם בעצמנו. כבר הרבה זמן רציתם לשדרג את האתר? חושבים לפתח מודל עסקי חדש? זה הזמן לעשות את זה, נסו להתמקח ולהשיג מחיר נמוך יותר מהרגיל. אני לא רוצה להגיד שאפשר "לנצל" את המצב, אבל בחיים כמו בחיים, אנחנו צריכים להיות דינמיים ולהסתגל לתנאי השוק. ותנאי השוק הם שהמשק מושבת, וכמו שזה פוגע בנו זה גם יכול לאפשר לנו להשתמש בשירותים שבעבר לא יכולנו להרשות לעצמנו.

פיתוח העסק באמצעות ברטרים

כשתזרים המזומנים שלנו נפגע, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לשלם על שירותים ומוצרים. אבל שוב, המשבר הזה הוא לא משבר אישי, הוא משבר אוניברסלי שיצר סביבה כלכלית מסוימת, בה נוצרות דרכים אלטרנטיביות לצרוך שירותים.

אחת הדרכים היא לפתח עסקים ולטפח קשרים עסקיים בזמן משבר היא באמצעות ברטרים. סוג של סחר חליפין, משהו בסגנון של – אני אתן לך ממה שיש לי ואתה תתן לי ממה שיש לך. הברטרים מאפשרים לכל אדם בעל יכולות כלשהן שיכולות להועיל לאנשים או עסקים אחרים להשתמש בהן בתמורה ליכולות שעשויות להועיל לו.

כמקצוענים ובעלי עסקים, לכולנו יש יכולות או שירותים שאנחנו יכולים לספק, אותם אנחנו בדרך כלל מתרגמים לרווח כלכלי. הבעיה היא שכרגע, אף אחד לא שש להוציא כסף מהכיס. הברטרים יכולים להיות הפתרון לבעיה שלנו ולאפשר לנו להמשיך "להרוויח" באמצעות היכולות שלנו ובמקביל, להמשיך לפתח את העסק שלנו.

איך זה נראה ברטר בפועל?

בתור מקדם אתרים, היה לי מאוד קל ללכת על דוגמה בנאלית כמו "אני אקדם למישהו אתר והוא יסייע לי לצלם ולהפיק קורס קידום אתרים". בכוונה הלכתי על משהו קצת יותר לא שגרתי כדי שתבינו שברטרים באמת יכולים לעבוד מעולה בכל מיני דרכים שונות ומשונות, כל מה שצריך הוא קצת דמיון ושאפתנות בריאה.

בואו ניקח אותי לדוגמה, אני עוסק בתחום של SEO. בואו נניח שכבר הרבה זמן אני רוצה לעשות שיפוץ במשרד של סוכנות הדיגיטל שלי. אממה, אני אף פעם לא מגיע לזה – אין לי פנאי להתעסק עם התכנון של האופרציה הזו ובטח שלא לפנות את המשרד לשבוע ימים. אבל עכשיו, הגיע משבר שקרקע את כולנו בבית והשאיר את המשרד ריק. דפיקות בדלת – זו ההזדמנות לשפץ את המשרד – היא הגיעה.

לרוב, מה שאנחנו חושבים במצב הזו הוא שהבעיה היא שבתקופה הזו התזרים שלנו נפגע ואנחנו לא בדיוק ממהרים להוציא כסף על שיפוצים. ובכל זאת, בואו נגיד שאני ממש רוצה לשפץ ואני חושב לעצמי מה אפשר לעשות כדי לגרום לזה לקרות.

אולי לקחת הלוואה? לא לא, זה ממש לא הזמן להלוואה ובטח לא בשביל משהו שהוא לא חובת קיום. אולי אני אעשה הכל בעצמי? דווקא רעיון לא רע, אבל במקרה הזה עם 2 ילדים קטנים כנראה שהמצב יישאר כמו שהוא.

הופס, הנה רעיון גאוני – אני אמצא עסק שיפוצים שצריך לבנות אתר חדש או רוצה שירותי קידום אורגני לאתר הקיים – נעשה ברטר. לשנינו יש זמן כי אין לנו המון עבודה כרגע ושנינו מספקים שירותים שהצד השני רוצה או צריך.
בעזרת הברטר, שני הצדדים יכולים לצרוך את השירותים האלו בלי לפגוע בתזרים המזומנים שלהם.

זה יכול לעבוד גם עם שירותי פיתוח עסקי, בניית אתר, קידום עסקים, בניית קורסים וסדנאות, כתיבת תוכן, פיתוח תוכנה – פחות או יותר הכל!

 

הכי חשוב הוא שלא תתנו לזמן הזה להתבזבז

אני יכול לתת עוד עשרות דוגמאות נוספות על דרכים למנף את התקופה הקרובה. אבל למעשה, אני בכלל לא צריך לעשות את זה, גון פ. קנדי מבהיר את הנקודה הזו במשפט אחד:

כשהיא כתובה בסינית, המילה משבר מורכבת משני סימנים, אחד מסמל טרגדיה ואחד מסמל הזדמנות.

הסתכלו על התקופה הקרובה כהזדמנות ונצלו את ההזדמנות הזו בחכמה.

המשבר הזה מלווה בהרבה אי וודאות ובהרבה חששות, אבל יש בו גם לא מעט דברים טובים. אנחנו יכולים להשקיע בדברים שאנחנו שוכחים בצד במהלך השגרה.

אם נעבוד על שיווק העסק שלנו בצורה משמעותית ונשקיע בו את הזמן היקר הזה, נוכל לצאת מהמשבר הזה מחוזקים ובטווח הארוך זה ישתלם ובגדול.
פתחו את הראש ואת האוזניים; חשבו על מה אתם יכולים לתת ומה תשמחו לקבל. חפשו הזדמנויות שיאפשרו לכם להפוך את התקופה הזו למועילה ומשמעותית עבור העסק שלכם ועבור עצמכם.

ורגע מעבר למישור העסקי פרופר… אנחנו גם בני אדם. יש לנו כאן זמן לעצור לרגע את המרוץ ולהסתכל על החיים שלנו.

בעקבות המצב כולנו מחוץ למגרש וזו ההזדמנות להתבונן על הדברים מ"בחוץ", מה חשוב לנו באמת? לאן אנחנו רוצים לקחת את הקריירה שלנו? במה אנחנו לא משקיעים מספיק?

המשבר מספק לנו הזדמנות להיות עם המשפחות שלנו, הזדמנות לחזק את הקשרים הכל כך חשובים האלו שחלקנו נוטים לקחת כמובן מאליו. במובן הזה, זו היא תקופה מדהימה, ואולי קלישאות הן לא דבר כל כך נורא. להפוך לימון ללימונדה, יש שני צדדים לכל מטבע, תמיד יש חצי כוס מלאה – יש במשפטים האלו אמת.

אם נבחר להסתכל למשבר הזה בלבן של העיניים, אם נבחר להגיד לו "אנחנו לא הולכים לתת לך לעצור אותנו" – נוכל להוציא ממנו את המיטב. סומך עליכם!

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
ניר אזולאי

ניר אזולאי

ניר אזולאי - מקדם אתרים, בוגר BA במערכות מידע וכלכלה, יזם דיגיטלי, מומחה קידום אתרים עם למעלה מ-7 שנות ניסיון בגוגל, כולל פיתוח אתרי וורדפרס ובניית תהליכי שיווק דיגיטליים שמביאים תוצאות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אז על מה בא לכם לקרוא?

ניווט מהיר

עוד באותו נושא:

מגיע לך יותר לקוחות!

לאחר מילוי הטופס אחזור אליך עם כל הפרטים

ניר אזולאי