להופיע מעל התוצאות האורגניות – הכירו את תוצאה אפס בגוגל
האם זה עוד טרנד חולף או חלק חשוב מהעתיד של עולם קידום האתרים שכולנו צריכים להכיר וללמוד?
בנית אתר יפהפה ומהיר, דאגת לתכנים איכותיים ומקצועיים ועשית כל אופטימיזציה שהכלים של גוגל המליצו לך לעשות – עשית כבר הכל כדי להגיע למיקום ה-1 בגוגל.
אז איך קרה שאחרי כל מה שלמדת וכל ההשקעה שלך, פתאום גילית שהמקום ה-1 הוא בכלל לא המקום הראשון בדף התוצאות של גוגל?
הגיע הזמן שתכירו את מיקום 0, המיקום שאמור להבטיח לכם תנועת גולשים ולקוחות חדשים – אפילו יותר מהמקום הראשון.
מה זה מיקום 0?
מיקום 0 הוא בעצם סוג אחר של תוצאות חיפוש שקצת שונה מתוצאות החיפוש אליהן אנחנו רגילים בדרך כלל.
תוצאות החיפוש של מיקום 0 נקראות באנגלית Featured Snippets.
סניפטים אלו הם פיצ'ר שגוגל השיקה לפני כמה שנים ומאז הפכו לנפוצות ביותר ויותר בדפי התוצאות של גוגל.
אז מה ההבדל בין תוצאות חיפוש רגילות – Snippets רגילים – ל-Featured Snippets שבמיקום 0?
נתחיל במקום שבו הן נמצאות. תוצאות 0 בדרך כלל מופיעות בראש דפי תוצאות החיפוש (SERP).
על פי מחקר שביצעו Ahrefs הפיצ'רד סניפטס מופיעים בשלושת המיקומים הראשונות ב-65% מהמקרים וב-30% מהמקרים לפני העמוד שנמצא במקום הראשון באותו ביטוי חיפוש.
אמנם המחקר בוצע באנגלית… ובעברית המצב קצת שונה, אבל אין לנו סיבה לפקפק בכך שגם גוגל ישראל תתחיל לפעול בצורה דומה בקרוב.
ההבדל השני, חשוב לא פחות, הוא הדרך שבה התוצאות מוצגות לגולשים.
בתוצאת החיפוש הרגילה, אנחנו רואים את כותרת העמוד והסבר קצר עליו.
משם, כדי לקרוא את התוכן שבעמוד, אנחנו צריכים ללחוץ על הקישור לאותו העמוד.
בניגוד לתוצאה רגילה, ה-Featured Snippets יציגו לנו את החלק מהעמוד שעונה לחיפוש ובנוסף גם קישור לעמוד בצורת כתובת URL ואת שם העמוד.
סוגים של Featured Snippets
יש ארבע דרכים אפשריות בהן גוגל מציגה תוצאות במיקום 0:
- רשימה (רשימת מספרים או רשימת תבליטים)
- פסקה
- טבלה, שאלות ותשובות או שלבי ביצוע
- סרטונים
- דוגמה לשאלות ותשובות – Featured Snippets
המטרה כאן היא לספק תשובה כמה שיותר קצרה וכמה שיותר מדויקת לשאלה שהם שאלו.
גוגל בוחרת את סוג הסניפט המתאים ביותר עבור כל שאלה.
בתחומים כמו נגרות, חיפושים שקשורים לטיפים ועצות, DIY (עשה זאת בעצמך), מדריכי "איך לעשות X" ומתכונים, בדרך כלל מופיעות רשימות או סרטונים.
במקרים בהם הגולש מחפש הגדרה או הסבר קצר על משהו, בדרך כלל מופיעות פסקאות.
כשגולש מחפשים נתונים – כמו שבטח כבר ניחשת – טבלאות יהיו הדרך הכי טובה לענות על השאלה.
בסופו של דבר זה ממש לא מסובך ומאוד אינטואטיבי.
- דוגמה לפסקה – Featured Snippets
האם למיקום 0 יש יתרונות?
עבור הגולשים זה מעולה – הם לא צריכים להיכנס לעמוד בשביל לקבל את התשובה לשאלה שלהם והם רואים אותה מיד.
"אוקיי" אתם אומרים: "אז הפיצ'רד סניפטס עוזרים לגולשים. מגניב!".
אבל תכלס – מה שמעניין אותו זה אם הם גם עוזרים לנו לקדם את האתר שלנו.
לאחרונה ראיתי לא מעט מקדמי אתרים בקבוצות פייסבוק ופורומים שמאמינים שמיקום 0 עדיף על המיקום הראשון.
אחרי שראיתי איך מדברים על הנושא הזה ברחבי הרשת, נראה שרבים חושבים שזה הרבה מעבר לעוד טקטיקה נחמדה ש"שווה לנסות".
אז מה הם היתרונות של מיקום 0 על פני מיקום 1 מבחינת קידום אתרים? במה זה תורם לנו בתהליך הקידום האורגני של האתר שלנו?
מקור לתנועת גולשים
בתוצאות חיפוש רגילות, גולשים שופטים את העמוד שלכם לפי הכותרת והתיאור שנתתם לו.
לעומת זאת, במיקום 0 הגולשים מקבלים הצצה לעולם של תוכן איכותי שנמצא בעמוד שלכם (קראו גם על שיווק באמצעות תוכן).
על פניו, זה אמור להעלות בצורה משמעותית את הסיכוי שהם יכנסו דווקא לעמוד שלכם מכל העמודים בתוצאות החיפוש.
השאלה אם זה באמת קורה.
על פי אותו מחקר של Ahrefs, הסניפטס שמוצגים במיקום 0 זוכים לשיעור הקלקה של 8.6% בלבד.
ואם זה לא מפתיע מספיק, חכו שתשמעו את זה – התוצאה שנמצאת מתחת להם זוכה לשיעור הקלקה של 19.6%, יותר מפי 2.
אבל לא מדע מדויק – המחקר הזה משנת 2017 וגוגל משנה דברים כל הזמן, ובנוסף הוא גם בכלל לא בעברית.
מעבר לזה שהמחקר לא בהכרח משקף בצורה מדויקת את המצב ב-2019, ולדעתי ולדעת מקדמי אתרים רבים דווקא המצב הוא הפוך.
אני סבור ששווה מאוד להגיע למיקום הזה דווקא בגלל שתוצאות במיקום זה זוכות ל- CTR גבוה (שיעור לחיצה).
בניגוד למחקר של Ahrefs, חברת HubSpot מצאה ששיעור ההקלקה של Featured Snippets גדול פי 2 מזה של תוצאות חיפוש רגילות.
השורה התחתונה היא שעבור חלק גדול מהמקדמים מיקום 0 הוא מקור מעולה לתנועת גולשים ועבור אחרים הוא לא יותר מתוספת חביבה.
העלאת חשיפה ויצירת אמינות
מקדמי אתרים דגולים כמו ניל פאטל ממליצים להגיע למיקום 0 בגלל החשיפה המשמעותית שהוא מביא איתו – ואני ממש לא הולך להתווכח עם ניל פאטל.
זה גם דיי הגיוני כשחושבים על זה.
התוצאות האלו תופסות חלק גדול יותר מהדף. בנוסף, הן גם כמעט תמיד מופיעות במקומות הראשונים בעמוד התוצאות של גוגל.
רוב הגולשים שיגיעו לעמוד תוצאות עם סניפט מיקום 0 יראו את הסניפט הזה ויראו את שם האתר שלנו.
קורים כאן כמה אפקטים שחשוב לשים לב אליהם:
- הגולשים נחשפים לאתר שלנו ולתוכן שלנו אפילו בלי להיכנס לאתר עצמו
- הגולשים מניחים שגוגל לא תכניס למקום מרכזי בדף התוצאות אתר לא מהימן ולא רציני
- הגולשים מקבלים מאיתנו תשובה עניינית, מדויקת ואיכותית מה שגורם להם להסיק שהאתר שלנו איכותי וליצור לנו רושם ראשוני מעולה
מדובר בהזדמנות מעולה בעיקר לאתרים שרוצים לבסס את עצמם כמקור מידע ולאתרים שרוצים להיחשב כאוטוריטה מקצועית בתחום שלהם, אבל לא רק.
כל אתר יכול להרוויח מהחשיפה הזו, מיצירת אתר סמכותי ומבניית מוניטין של מותג אמין ורציני.
אז אם מיקום 0 יכול לעזור לנו לעשות את הדברים האלו, למה שלא ננסה?
איך מגיעים אל מיקום 0?
עכשיו הגיע החלק המעניין – איך אתם יכולים למקם את עצמכם במיקום הזה ולהיות מוצגים כ-Featured Snippet?
יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להגיע למיקום 0 ולהופיע ממש בגדול בדפי התוצאות.
אבל לפני שנתחיל לדבר על איך לעשות את זה, חשוב שנבין אילו עמודים מופיעים במיקום הזה.
כמו שאמרנו, המטרה של תוצאות מסוג זה היא לספק תשובה מדויקת, מתומצתת ופשוטה להבנה לגולשים ששואלים שאלות.
זה אומר שאתם צריכים לענות על שאלות בתכנים שאתם מעלים לאתר לכם כדי שהעמודים שבאתר יגיעו למיקום הנכסף.
בנוסף, חשוב לדעת שברובם המוחץ (ב-99% מהמקרים על פי Ahrefs), העמודים שמוצגים כ-Featured Snippets הם חלק מדף התוצאות הראשון, כלומר, נמצאים במיקומים 1-10.
אם האתר שלכם ממש חדש ולא סמכותי, אני ממליץ שתתחילו קודם כל להעלות את סמכות האתר שלכם לפני כן.
אוקי, אז…מה השלב הבא?
מוצאים את מילות המפתח הנכונות
מאמר נוסף של Ahrefs סיפק לנו רשימה של מילות החיפוש הנפוצות ביותר עם כמות ה-Featured Snippets הגדולה ביותר.
אילו מילים מופיעות ברשימה? recipe (מתכון), best (הכי טוב), make (להכין או ליצור), definition (הגדרה), can (יכול או אפשר) ועוד הרבה מילים שלא היו נכנסות לאותה הרשימה בעברית.
חשוב לדעת את זה, אבל זה עדיין כללי מדי ולא מספיק בשביל שנוכל לבסס על זה אסטרטגיה.
בשביל לדעת באילו ביטויים להתמקד בשביל להגיע למיקום 0, תצטרכו לחפור קצת יותר עמוק.
- דוגמה לביטויי מפתח – איך Featured Snippets
השתמשו בגוגל
חפשו בעצמכם שאלות בסיסיות שיש לכם את הידע לענות עליהן.
בואו ניקח את הדוגמה שלי – אני יכול לענות על שאלות בתחום הקידום האורגני ואני יכול להשתמש בזה.
שאלות כמו מה זה SEO, מה ראשי התיבות של מילים כמו CTR ו-SERP או מה הכלים הכי חשובים לקידום אתרים הן שאלות שאני יכול לענות עליהן ברשימה או בפסקה קצרה ולזכות ב-Featured Snippet.
מחקר מילות מפתח
דבר נוסף שכדאי לעשות הוא להשתמש בכלים למחקר מילות מפתח.
באנגלית תוכלו להשתמש בכלים כמו AnswerThePublic ובעברית בכלים כמו Ubersuggest.
בצעו מחקר ביטויי מפתח כרגיל וסמנו לכם שאילתות שאפשר לענות עליהן בקצרה וביטויי מפתח שמכילים מילים שמתאימות לתוצאות מיקום 0 כמו "איך", "מה זה" ו-"מתכון".
מחקר מתחרים
הכלי של SEMrush מאפשר לכם לחקור את האתרים המתחרים שלכם.
היכנסו לכלי והקלידו דומיינים של אתרים מתחרים שעוסקים בתחום שלכם.
לחצו על "Organic Research", לאחר מכן על "Featured Snippet" ואז סננו את התוצאות לפי ביטויי החיפוש שאתם רוצים לתפוס בעצמכם בעזרת אפשרות ה-Advanced Filters.
כך תוכלו לבדוק באילו חיפושים גוגל מכניסה עמודים במיקום 0 ובהמשך לבנות את התוכן שלנו בצורה כזו שתענה על השאלות בחיפושים אלו.
התאימו את התוכן שלכם
כדי שגוגל תציג אתכם ב-Featured Snippet, אתם צריכים שהתוכן שלכם יתאים להיות מוצג בסניפט כזה.
התחילו בכותרת – דאגו שהכותרת הראשית שלכם (H1) תהיה זהה לביטוי החיפוש שאתם מנסים לקדם.
אם יש לכם מאמרים בהם עניתם על שאלות נפוצות, דאגו לתמצת את התשובה שלכם לתוך פסקה אחת, שאחריה גם תוכלו להרחיב אם תרצו.
אם פרסמתם פוסט על איך מכינים תפוח אדמה בתנור ורשימת ההוראות שלכם כוללת 5 שלבים ארוכים, תוכלו להוסיף רשימת שלבים מקוצרת בתחילת הפוסט שתתאים לתוצאה מסוג מיקום 0.
עניתם על שאלה עם נתונים? מעולה, הכניסו אותם לטבלה ותזכו לסיכוי להופיע בראש דפי התוצאות.
מיקום 0 – שווה את ההשקעה?
מצד אחד, מיקום 0 ממקם אותנו ממש בראש דף התוצאות והגולשים רואים מיד את רמת התוכן שלנו. אז את האמון שלהם – כבר קנינו.
מצד שני, הגולש זוכה לקרוא תמצות של התוכן שנמצא בעמוד שלנו ומקבל את התשובה שחיפש.
יכול להיות שהוא לא יראה סיבה להיכנס גם לעמוד עצמו.
בכל מקרה גם אם לא מדובר במקור אדיר לטראפיק (תנועת גולשים), אפשר להניח שהטראפיק שכן יגיע אלינו במקרים בהם נהיה ממוקמים במיקום 0 יהיה איכותי יותר. ותמיד צריך לזכור – אם אתם לא שם רוב הסיכוי שהמתחרים שלכם יהיו שם..
הגולשים שמגיעים מתוצאות אלו כבר סומכים עלינו ברמה מסוימת ויודעים פחות או יותר למה לצפות מהעמוד.
בגלל שהם כבר יודעים שהעמוד הזה יענה על השאלה שלהם, הסיכוי שהם לא ימצאו את מה שהם מחפשים קטן יותר מאשר בתוצאות חיפוש רגילות.
אפשר להניח שזה גורם לשיעור נטישת גולשים נמוך יחסית, לפחות אם נשווה את זה לשיעור הנטישה של עמודים אליהם גולשים נכנסים מתוצאות חיפוש רגילות.
מהבחינה הזו, אני מאמין שזמן השהות הממוצע של הגולשים יהיה גבוה יותר בעמודים המוצגים במיקום 0.
כמובן שזה בהנחה שגם שאר העמוד עוסק באותו הנושא שהגולש חיפש.
בשורה התחתונה – אנחנו רואים מגמת עלייה בכמות החיפושים שמספקים תוצאות מיקום 0.
למרות שכרגע מוצג בעיקר באנגלית, זה לא דורש כל כך הרבה השקעה אז אין סיבה לא לנסות.
במקרה הכי גרוע – תהפכו את התוכן שלכם לקצת יותר "לעיס", נגיש לגולשים ואיכותי.
הנה כמה ניסויים שערכתי היום בשפה העברית בגוגל: