נתחיל מהסוף
אני יודע שרבים מכם רוצים לדעת איך עובד התהליך, בין אם במטרה להבין מה מחלקת הקידום האורגני של החברה שלכם עושה,
ובין אם זה בשביל ללמוד איך לקדם לעצמכם את האתר – אבל לא ממש יודעים מאיפה להתחיל.
בדיוק בגלל זה החלטתי ליצור עבורכם מדריך שיסביר לכם בצורה פשוטה ומובנת איך (פחות או יותר) עובד התהליך.
בתוך כמה דקות, תבינו למה חשוב לקדם בגוגל, מהם השלבים, ומה הצעדים שאתם יכולים לבצע כבר היום בשביל להתחיל תהליך קידום ולהגדיל את הנוכחות בגוגל ואת כמות הפניות לאתר שלכם.
מה זה קידום אורגני?
קידום אורגני, או באנגלית, Search Engine Optimization הוא תהליך של אופטימיזציה (מיטוב) של אתר אינטרנט,
במטרה להשיג תנועה אורגנית וטבעית (ללא תשלום לגוגל) מדפי תוצאות של מנועי חיפוש.
התהליך כולל שינויים בקוד, בעיצוב, ובתוכן של האתר, והכל במטרה ליצור אתר שמושך את עין הרובוטים של גוגל.
למה זה כל כך חשוב? ובכן, כולנו מחפשים כל דבר שאנחנו צריכים דרך מנועי החיפוש, ובגלל זה חשוב מאוד להופיע בתוצאות של מנועי החיפוש.
על פי הסטטיסטיקות, 89% מהקלקות הגולשים הולכים לתוצאות שנמצאות בדף התוצאות הראשון (בדרך כלל דף זה כולל 10 תוצאות)
והאתרים שמדורגים בשלושת התוצאות הראשונות זוכים ללא פחות מ – 60% מהקלקות אלו.
הנתונים חד משמעיים – אם אנחנו רוצים שהאתר שלנו יקבל תנועה, הוא חייב להופיע בתוצאות של מנועי החיפוש,
ולכן הוא חייב להיות בעמוד התוצאות הראשון, לכל הפחות, כאשר השאיפה היא להגיע כמה שיותר גבוה בדירוג האתר.
מה הרובוטים של גוגל מחפשים ולפי מה הם מדרגים?
יש הרבה עניינים טכניים, אלגוריתמים והסברים מורכבים שמסבירים איך מנועי חיפוש בוחרים אילו תוצאות להציב במקומות הראשונים ומה זה SEO.
מה שחשוב להבין לפני הכל, זה מה עומד מאחורי כל שיטות הדירוג המורכבות של מנועי החיפוש.
בשורה התחתונה, מנועי החיפוש רוצים להציג לגולשים את האתר הכי רלוונטי לביטוי שהוקלד בשורת החיפוש.
דרך אגב היום גוגל מתהדרת היא מספקת תוצאות שונות עבור אנשים שונים לאותו ביטוי – והיא אכן עושה זאת,
בעיקר על בסיס היסטוריית החיפושים של הגולש והמיקום הגאוגרפי שלו.
אז איך הם עושים את זה, ומה אתם יכולים לעשות בשביל לגרום למנועי החיפוש לדרג אתכם גבוה יותר?
תוכן – קריטי מאוד
מנועי החיפוש מנסים להבין במה כל אתר עוסק, כדי לדעת לאילו חיפושי גולשים הוא רלוונטי ולאיזה תחומים הוא קשור.
הם סורקים את האתר ומנתחים את התוכן שנמצא בו, עוברים על הטקסטים של האתר,
בוחנים כמה הם איכותיים ואינפורמטיביים, תוך כדי החיפוש הם מאחסנים אצלם עותק שמור של האתר וזאת על מנת לספק תוצאות מהירות עבורנו הגולשים.
הם מנתחים גם תכנים כמו תמונות, גרפים וסרטוני ווידאו כדי לזהות במה הם עוסקים ולבחון האם התוכן הזה בעל ערך.
בעזרת התוכן שבאתר שלנו, מנועי החיפוש עושים שני דברים חשובים:
הם נותנים דירוג לאתר שלנו שמושפעת מהכמות והאיכות של התוכן שבאתר ומדרגים את האתר בתוצאות של מילות חיפוש מסוימות, ביחס לאתרים האחרים.
מילות חיפוש, ביטויי חיפוש או מילות מפתח אלו צירופי המילים בהם הגולשים משתמשים כדי למצוא תוצאות מסוימות במנוע החיפוש.
היות והמטרה של מנועי החיפוש היא להביא לגולשים את הדפים והאתרים שהכי רלוונטיים לחיפוש שלהם,
הם מדרגים את האתר, והעמודים שבאתר שלנו לפי הרלוונטיות שלהם לביטוי מפתח שקשורים לתחום.
כתבתי מדריך מפורט שיעזור לכם ליצור תוכן איכותי שיקדם את האתר שלכם, אבל בכל זאת, הנה הסבר קצר על קצה המזלג.
בשביל לגרום למנועי החיפוש לדרג את האתר שלנו גבוה ככל האפשר בתוצאות החיפוש, אנחנו נקדם את האתר שלנו באמצעות תוכן, ואת זה נעשה בשני שלבים.
שלב ראשון – מחקר מילות מפתח
כל קידום אתרים אורגני בגוגל מתחיל במחקר מילות מפתח שמטרתו למצוא מה הם החיפושים שאנחנו רוצים שיביאו אנשים לאתר שלנו.
בעזרת כלים כמו Google Adwords או Semrush אפשר לבדוק כמה פעמים גולשים מחפשים כל ביטוי חיפוש, וכך להבין מה הפופולריות של הביטוי.
ככל שהביטוי פופולרי יותר, כך גם התחרות עליו תהיה גדולה יותר.
על פי כמות החיפושים והתחרות של כל ביטוי, אנחנו יכולים לבחור את הביטויים שאנחנו נרצה לקדם.
חשוב לדעת שככל שהביטוי יהיה ארוך (זנב ארוך) וספציפי יותר, כך התחרות עליו תהיה קטנה יותר.
בנוסף, סוג חיפושים זה הוא בעל אחוז המרה גבוה מאוד, כלומר,
הסבירות שאנשים שיגיעו מחיפוש כזה יקנו מאיתנו או יפנו אלינו גבוהה יותר מחיפושים כללים יותר, וזאת בגלל הספציפיות שלו.
מקדם אתרים בונה אסטרטגיה לטווח ארוך בה הוא מחליט אילו מילים לקדם, בהתחשב ביחס העלות-תועלת של כל מילה, התקציב והמטרה של האתר, וכך מחליט על סדר עדיפויות של אילו מילים לקדם בכל שלב של תהליך קידום באינטרנט.
כאשר מעת לעת מתבצע מחקר מילות מפתח עדכני, כדי לוודא שסדר העדיפויות שנקבע עדיין תואם את המטרות של האתר.
דוגמה להמחשה – נניח שאת מעוניינים לקדם אתר חנות אונליין לבגדי טיולים, הביטוי בגדים יהיה ביטוי תחרותי שיהיה קשה לקדם, וחוץ מזה, רוב מי שמחפש "בגדים" במנוע חיפוש לא מחפש בגדי טיולים.
ביטויים כמו בגדי טיולים, חולצה מנדפת זיעה, ביגוד טרמי, חולצה טרמית לנשים וביטויים דומים,
יהיו ביטויים הרבה יותר רלוונטיים לאתר שלכם והתחרות עליהם תהיה קטנה יותר, לכן אלו ביטויים שכנראה יהיה כדאי לכם לקדם.
שלב שני – יצירת תוכן
לאחר שיודעים מה הן מילות המפתח שרוצים לקדם, אפשר להתחיל לייצר תוכן לאתר.
כאן, השמיים הם הגבול ואפשר למתוח את היצירתיות עד לקצה – כתבו מאמרים מקצועיים (במקרה שלי למשל כתבתי מאמרי קידום מקצועיים) הכינו מדריכים שיעזרו לגולשים, כתבו ביקורות על מוצרים והעלו סרטונים ותמונות.
חשוב שהתוכן יהיה איכותי ובעל ערך ורצוי שהטקסטים יהיו ארוכים ככל האפשר, אבל גם לא ארוכים ללא צורך.
דבר חשוב נוסף הוא שתשלבו את מילות המפתח שאתם רוצים לקדם באתר שלכם בצורה טבעית ובכמות סבירה.
האלגוריתמים של גוגל לא טיפשים, הם יודעים לזהות תוכן סתמי, לא נותנים במה לתוכן שכולל העמסת מילות מפתח בלי הכרה וללא הקשר ומבינים מתי אתם מנסים לעשות מניפולציות, והם מענישים על זה בהורדת דירוג האתר.
השיטה הטובה יותר לחשוב על זה היא האם אנחנו היינו רוצים לקרוא מאמר כזה. במידה וכן, גם הגולשים וגם גוגל יאהבו את אתר שלכם.
אופטימיזציה לאתר – לא מפחיד כמו שזה נשמע
בתהליך יש לא מעט עניינים טכניים, חלקם מורכבים יותר וחלקים מורכבים פחות.
רבים חוששים להתעסק בפן הטכני, אבל הוא הכרחי להצלחה של התהליך, ואם לומר את האמת – הוא לא מפחיד כמו שהוא נשמע.
אופטימיזציה לעמודי האתר, כחלק מפעולת On-page SEO, היא תחום רחב שכולל חווית משתמש, עיצוב, כתיבת קוד ועוד לא מעט, אבל יש כמה צעדים עיקריים שכל אחד יכול וצריך לעשות בשביל לקדם אורגנית את האתר שלו:
צעדים מרכזיים בתהליך
- כותרות עמוד – הכותרת של העמוד נקראת Title Tag ובעזרתה מנוע החיפוש מבין במה כל עמוד באתר עוסק.
הכותרת צריכה להיות קצרה ומתומצתת ולכלול את מילת המפתח שאתם רוצים לקדם בעמוד זה ואת שם האתר או העסק.
- כותרות משנה – כותרות המשנה הן הכותרות שנקראות H1, H2, H3 וכן הלאה.
הכותרות האלו עוזרות ליצור היררכיה בדף, כאשר כותרת H1 היא הכותרת החזקה ביותר וכותרת H6 היא החלשה ביותר.
השתמשו בכותרות אלו כדי להפוך את הטקסטים שלכם לנוחים יותר לקריאה ולעזור למנועי החיפוש להבין בצורה טובה יותר במה העמוד שלכם עוסק.
- Meta Description – מדובר על התיאור של הדף שלכם כמו שהוא מופיע בתוצאה במנוע החיפוש.
חשוב ליצור תיאור שמסביר בצורה מתומצתת על מה הדף שלכם מדבר. זה עוזר למנועי החיפוש ללמוד על העמוד ולגולשים להבין בקלות למה הם יכולים לצפות אם יכנסו לדף.
- קישורים פנימיים – הקישורים הפנימיים, שנקראים גם היפר-לינקים, הם קישורים בין עמודים שונים באתר שלכם,
אותם אתם מטמיעים באמצעות התוכן כתוב שנמצא בעמודים.
קישורים פנימיים יעזרו למנועי החיפוש להבין את העמוד ואת האתר שלכם טוב יותר וגם יעזרו לכם להשאיר את הגולשים שלכם באתר למשך זמן רב יותר (מה שיעלה את הדירוג של האתר שלכם גם כן).
- שמות, תיאורים ותגיות לתמונות – הקפדה על כתיבת שמות, תיאורים ותגיות לתמונות שבאתר תגרום למנועי החיפוש להבין מיד מה מכילה כל תמונה, וגם לגולשים להבין מה הם רואים.
- כיווץ תמונות לגודל הנדרש ולא מעבר – תמונות בגודל של 2M יעכבו את טעינת האתר ויגרמו לחווית משתמש לא טובה, הגולש ינטוש את העמוד וגוגל כמובן יודע זאת ומדרג אתכם בהתאם.
הנה דגשים שכתבתי למי שמעוניין להיות מומחה קידום אתרים ולמה כדאי מאוד לשים לב.
יצירת סמכות ואמינות – לינקים ושיתופים זה הסוד
מנועי החיפוש מדרגים את האתר על פי קריטריונים רבים, חלקם ידועים וחלקם נשמרים בסוד – אבל כמה דברים שכל מקדם אורגני יודע הוא שגוגל מדרגת אתרים לפי סמכות ואמינות,
וזאת בשביל לספק דפי תוצאות שיביאו את הגולשים לסביבה איכותית אמינה ובעלת ערך אמיתי.
שני דברים שעוזרים ליצור סמכות ואמינות לאתר הם קישורים לאתר שלכם מאתרים אחרים ושיתופים, לייקים ותגובות ברשתות החברתיות.
אז כן, אנחנו לא ממש יכולים לשלוט באם ישתפו את האתר שלנו או שישימו לינקים אליו באתרים אחרים,
אבל מה שאנחנו כן יכולים לעשות זה ליצור מערכות יחסים אמיתיות עם אנשים משפיעים בתעשייה שלנו וליצור תוכן איכותי שאנשים ואתרים אחרים ירצו לשתף.
יש מקדמים שמחליפים לינקים ובכך לעזור לשני האתרים להרוויח נקודות בפרמטרים של אמינות וסמכות.
מקדמי אתרים, כמוני, יודעים איך להשיג קישורים איכותיים מאתרים רלוונטיים ומדובר בחלק חשוב מהעבודה שלנו שקריטי להצלחת התהליך.
חשבו על קישור כאל המלצה – ככול שתקבלו יותר המלצות כך האתר ייחשב בעייני גוגל כמרכזי יותר.
הדבר נכון גם לגבי איכות הקישורים – ככול שהאתר הממליץ בעל מרכזיות גדולה יותר בתחום שלכם, ההמלצה בעת השפעה גדולה יותר.
בשורה התחתונה
צרו תוכן בעל ערך אמיתי, תוכן רלוונטי ומעניין – והסיכויים שתמצאו לינק שלכם באתרים אחרים ותקבלו שיתופים בפייסבוק יעלו.
ככל שאנשים יבטחו באתר ובתוכן שלכם יותר, כך גם מנועי החיפוש ידרגו אתכם גבוה בסולם האמינות והסמכות ויתנו לאתר שלכם דירוג SEO גבוה יותר,
מה שיביא לכך שתופיעו במיקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש.
מדד ה"Freshness" – הישארו עדכניים ורלוונטיים
כמו שכבר אמרנו, המטרה של מנועי החיפוש היא להביא לגולשים שלהם את התוצאות הכי רלוונטיות, הכי מעניינות והכי איכותיות שיכולות להיות.
אחד המדדים שעוזרים להם לעשות את זה הוא מדד ה – Freshness, רעננות בעברית.
איך מעלים את הדירוג של האתר במדד זה? מעלים תוכן איכותי שרלוונטי לגולשים שמגיעים לאתר שלנו באופן קבוע ולעתים קרובות ככל האפשר.
מתייחסים לאירועים שקרו לאחרונה, כותבים על מוצרים חדשים ונשארים בעניינים תמיד.
אם יש לכם אתר למכירת טלפונים, אתם יכולים לכתוב מאמרים על השקות של טלפונים חדשים, ואם יש לכם אתר עורכי דין,
אתם יכולים לכתוב מאמרי דעה או מאמרים מקצועיים על פרשיות משפטיות חמות בתקשורת.
אם תדאגו שהאתר יהיה רלוונטי לקוראים שלכם, מנועי החיפוש יקדמו אתכם.
מדובר על תהליך מתמשך, אל תורידו את האצבע מהדופק
ההבדל הגדול ביותר בין קידום אתר לבין קמפיין פרסום בפייסבוק, באינסטגרם או בגוגל הוא שהקידום האורגני הוא תהליך ארוך שצריך לטפח לאורך זמן.
בעוד שקמפיין פרסום מצליח בעיקר בגלל תכנון מקדים, הקידום מצליח דווקא בגלל עקביות ושיפורים מתמשכים לאורך זמן.
השתמשו בכלים כמו Google PageSpeed Insights שיעזור לכם לבחון באיזו מהירות האתר שלכם עולה וגוגל אנליטיקס שייתן לכם המון מידע וסטטיסטיקות על האתר שלכם ועל התפקוד שלו. אם אתם מבצעים קידום אתר וורדפרס יש לכם המון תוספים שעוזרים לאופטימיזציה.
כלים אלו יעזרו לכם להבין מה עובד יותר טוב ומה פחות טוב, ולהבין במה אפשר להשתפר.
מסקנות
- העלו כמה שיותר תוכן איכותי ורלוונטי לאתר שלכם והקפידו לשלב בטקסטים שלכם מילות חיפוש שאתם רוצים לקדם.
- אל תפחדו מהעניינים הטכניים, קראו את המדריכים שלי ותלמדו איך לבצע אופטימיזציה באתר שתעזור לכם לקדם אורגנית את האתר שלכם.
- נסו להשיג לינקים מאתרים אחרים ושיתופים ברשתות החברתיות..
אבל תעשו את זה חכם ונכון כי האלגוריתמים של גוגל יודעים מתי אתם עושים את זה בצורה "לא חוקית".
- אל תפסיקו לעדכן את האתר שלכם ולהשאיר אותו רלוונטי, ותעשו את זה עם הרבה תוכן איכותי ורלוונטי.
- אל תפסיקו ללמוד, להשתפר ולעבוד על האתר שלכם. השתמשו בסטטיסטיקות ונתונים מדויקים כדי להבין איך אתם יכולים להפוך את האתר שלכם לטוב יותר,
להביא אליו יותר תנועה ולגרום לאנשים להישאר בו למשך זמן רב יותר.
המשכיחו לקרוא – איך קידום אתר וורדפרס יכול להקפיץ את המכירות בעסק שלכם