זה אמנם נשמע כמו שם של סרט, אבל המונח Above The Fold לקוח מעולמות התוכן ברשת האינטרנט וקידום האתרים. כדי להבין לעומק במה בדיוק מדובר, נצטרך לחזור קצת אחורה בזמן, לימים שבהם עוד ניתן היה לראות בכל חנות עיתונים מודפסים. שנתחיל?
Above The Fold – כך הכל התחיל
המונח Above The Fold לקוח אמנם מעולמות התוכן המקוון ברשת האינטרנט, אבל למעשה, הרעיון שעליו הוא מבוסס מתחיל עוד בתקופה מוקדמת יותר, כשעוד נתקלנו במגוון מתקנים של עיתונים מסוגים שונים למכירה. אם שמתם לב, העיתונים האלו היו מונחים בצורה מקופלת לשניים, כך שהחלק הגלוי לקהל הלקוחות היה החלק של העמוד הראשי ('הכותרת').
מכיוון שהחלק הבולט לעין הוא נקודת המפגש הראשונה של קהל הלקוחות עם העיתון, הוא היה צריך להיות מעניין ומושך את העין, באופן שיעורר את האנשים לעצור את התוכניות המקוריות שלהם, לגשת לדוכן העיתונים, לעיין בעיתון הנבחר ולרכוש אותו. תסכימו איתי שזו אסטרטגיה שיווקית פשוטה למדי, אבל היא מוכיחה את עצמה גם באתרי האינטרנט, וזה בדיוק הזמן להכיר מה זה Above The Fold.
מה זה Above The Fold?
המונח Above The Fold (או בקיצור ATF) מתאר את אסטרטגיית השיווק של דוכני העיתונים בעולם האינטרנט, כשבמקום לקפל מעל את עמוד הבית באתר האינטרנט שלכם, המושג קיפול מקבל משמעות קצת אחרת.
בעידן המקוון כולנו התרגלנו לצרוך שירותים שונים ומגוונים בלחיצת כפתור פשוטה, כך שתשומת הלב שהגולש הממוצע מקדיש לאתר מסוים, מסתכמת בשניות ספורות בלבד. כל מקדם אתרים יסביר לכם, שלחלק הראשון שתופס את עיני הגולש באתר שלכם קיים תפקיד מהותי בהגדלת שיעור החשיפה והקטנת אחוזי הנטישה של האתר. פה למעשה, המונח Above The Fold נכנס לפעולה, כשהוא מתייחס לחלק הראשון שמוצג לגולש בעת ביקורו באתר שלכם, עוד לפני שהוא יצטרך לגלול את העמוד. ככל שהחלק של Above The Fold יהיה מושך ואטרקטיבי, כך תוכלו להתחרות על תשומת הלב של הגולשים.
תכנון נכון של Above The Fold – נקודות מרכזיות
לפני שמתחילים לתכנן איזה תכנים יהיו בחלק ה–ATF, כדאי לשים לב לכמה נקודות מרכזיות שיעזרו לנו לתכנן בצורה נכונה את העמוד:
- תצוגת האתר
תצוגת האתר שלנו לגולש במכשיר נייד לא תמיד זהה לזו שמוצגת לגולש דרך המחשב. לכן, כשבאים לתכנן את העמוד הפותח באתר שלנו, יש להתחשב הן בגרסת הדסקטופ והן בגרסת הנייד.
- מודעות פרסום
מודעות הפרסום השונות תופסות חלק ניכר מאתרי התוכן, ששומרים עבורן מקום ייעודי באתר. אם בחרתם למקסם מודעות פרסום בחלק ה–ATF, קחו בחשבון שהתוכן האמיתי שיוצג יכול להשתנות בהתאם לסוג מודעת הפרסום והגודל שלה.
מה חשוב שיהיה בחלקו העליון של העמוד?
אחרי שהבנו את החשיבות של ATF נותר לנו להבין כיצד לבנות את החלק הבולט בעמוד הפותח באתר שלנו. למעשה, התשובה תלויה בסוג העמוד, התוכן המוצג באתר, סוג קידום האתרים שבחרתם (קידום אתרים אורגני בגוגל, קידום ממומן וכדומה). יחד עם זאת, ניתן למנות מספר אלמנטים, שבהחלט מומלץ יהיה להציב אותם בעמוד הפותח וביניהם:
- הסבר קצר וקולע על המוצר או השירות שהאתר מספק
- לוגו ומיתוג המבדיל אתכם משאר האתרים
- סרגל ניווט ידידותי למשתמש
- הנעה לפעולה (לינק לרכישה, השארת פרטים ועוד)
כיצד ATF משפיע על קידום אתרים?
אחרי שהבנתם ש-ATF הוא חלק מאסטרטגיית שיווק וקידום אתרים, השאלה שבכותרת נראית לכם בטח מיותרת ממבט ראשון. אז זהו שלא, כי מלבד פעילות קידום האתרים בשטח, מול הגולשים עצמם, הרי ש–ATF איכותי וממוקד משפיע על קידום האתר שלכם גם מאחורי הקלעים. הוא מסייע לקדם את האתר שלכם בתוצאות שעולות במנועי החיפוש המקוונים, המעניקים דירוג משוקלל לתוכן המופיע בחלק ה–ATF.
תרשו לי לסכם
המונח Above The Fold מעתיק את שיטת שיווק העיתונים המפורסמת אל עולמות התוכן באתרי האינטרנט השונים. בבסיס מונחת ההבנה שלעמוד הפותח באתר יש תפקיד חשוב ומשמעותי במשיכת תשומת הלב של הגולשים ובקידום האתרים במנועי החיפוש המקוונים. אז בשורה התחתונה, חשוב להקדיש את תשומת הלב הראויה לתכנים שמופיעים בעמוד הפותח באתר, תוך התאמה לגרסאות התצוגה במכשירים הניידים ובדסקטופ.