המטרה העיקרית של קידום אתרים היא להופיע במקומות גבוהים ככל האפשר במנוע החיפוש הגדול בעולם – גוגל, במילות מפתח שמתאימות לנו בול. אבל יש עוד מספר צדדים לתדמית האינטרנטית שלנו, המרכיבים יחדיו את "כרטיס הביקור" המקוון. חשבו למשל על אדם שחיפוש ישיר של השם שלו בגוגל מראה אזכורים שליליים, למשל כתבות לא מחמיאות באתרי חדשות. או לחילופין על חברה שמנסה לפרוץ קדימה, אבל מגלה שבמיקום די גבוה בגוגל בעמוד התוצאות מופיעה ידיעה על הקשיים הכלכליים שלה בעבר. את המצבים האלו אפשר לפתור, שבחלק מהמקרים הכלים של קידום אתרים seo מתאימים בדיוק. קוראים לזה מחיקת תוצאות חיפוש בגוגל, או במובן הרחב יותר ניהול מוניטין ברשת, והוא הרבה יותר חשוב ממה שאתם חושבים.
למה חשוב לבצע מחיקת תוצאות חיפוש בגוגל?
המטרה העיקרית של מחיקת אזכורים שליליים בגוגל היא לגרום לכך שהתוצאות המופיעות במנוע החיפוש, בהקלדה ישירה של שם האדם/החברה או בחיפושים רלוונטיים אחרים, יהיו מחמיאות ככל שאפשר. במילים אחרות: לגרום לכך שהאזכורים יהיו חיוביים ככל האפשר, בעוד שאזכורים שליליים (אם יש כאלה) יידחקו אחורה ומטה במנוע החיפוש, לפחות אל עבר העמוד השני.
כשבוחנים את האופן שבו הגולש הממוצע משתמש באינטרנט, אפשר להבין למה אי אפשר לוותר על דחיקת אזכורים שליליים. נניח שהגולש מנסה לברר האם מטפל מסוים ברפואה משלימה הוא איש המקצוע הנכון עבורו. הוא יקליד את השם שלו במנוע החיפוש, וינסה להתרשם מהתוצאות ומהביקורות. אם הוא ייתקל באזכור של תביעה נגד אותו מטפל, או בדיון בפורום שבו מתייחס גולש מסוים לחוסר המקצועיות שלו, הסיכויים שהגולש יבחר לפנות לאותו מטפל יורדים בצורה משמעותית.
עכשיו תחשבו על התרחיש המנוגד. מצב בו הגולש מחפש עורך דין, מקליד את השם שקיבל עליו המלצה או נתקל בו ברשת החברתית – כמו שכמעט כולם עושים היום. אם אותו אדם נתקל בכתבה המתייחסת להצלחה גדולה שלו במקרה שהגיע לתקשורת, או בעמוד עם אינספור ביקורות חיוביות, עשיתם חצי עבודה. עורך הדין ייתפס עבורו כמקצועי וכמוביל בתחומו, ומכאן שסבירות גדולה שהגולש יפנה אליו לתיאום פגישת היכרות. הדוגמה הזו חשובה מכיוון שהיא מאפשרת להתגבר על המגבלות של פרסום עורכי דין בזירה המקוונת, בדרך החוקית (והאתית) של קידום אתרים לעורכי דין שלא יכולים למשל להתחייב להצלחות הליווי המשפטי, להרעיף על עצמם סופרלטיבים חיוביים או להטעות את הציבור בכל צורה שהיא.
קראו עוד על: בניית אתר וורדפרס
איך למחוק תוצאות חיפוש בגוגל?
חלק גדול במלאכה של הסרת אזכורים שליליים הוא הניסיון להסיר את כל מה שמציג את האתר, בעל המקצוע או נותן השירותים באור שרחוק מלהיות חיובי. בדרך כלל נהוג לבצע את הניסיונות של מחיקת תוצאות חיפוש מגוגל בצורה "כירורגית", כלומר, בהתייחס לכל אזכור ואזכור. בחלק מהמקרים בתור צעד ראשון ניתן לשקול פנייה לבעל האתר או למפרסם הכתבה, ובקשה (בנימוס!) להסיר את האזכור השלילי. אופציה אחרת היא לבקש לבצע התאמות מסוימות בטקסט, כמו הסרה של מילות החיפוש הבעייתיות או עידון הכתוב. כמובן במקרה שיש לנו אפשרות לפנות לגורם המפרסם, ושלא מדובר במשהו אישי או פרסום מהימן.
כמובן שהמאמצים של מחיקת אזכורים שליליים בצורה זו לא תמיד יצליחו, אבל שווה לנסות. במידה ויש מקרה בו עצם הפרסום הוא עילה להגשת תביעת לשון הרע באינטרנט (למשל פרסום שאין אמת מאחוריו – מומלץ לקרוא על הנושא דרך אתר איגוד האינטרנט הישראלי לקבלת מידע כללי), ניתן להיות מעט תקיפים יותר ולהתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום. בכל מקרה רצוי לבקש קודם כל להסיר את הפרסום או לעדן אותו, ורק לאחר מכן לנקוט בתהליכים משפטיים, אם זה הכיוון בו מעוניינים.
אם אזכורים שליליים נגרמו מביקורות בגוגל, פייסבוק או בעמודים שמציגים נותני שירותים (דפי זהב, Easy, גוגל לעסק שלי, Google Reviews וכדומה), לא יודעים מי עומד מאחורי הפרסום או הביקורת. גם תלונה לגוגל או לגורמים אחרים אינה עובדת ברוב המקרים, כי סבירות גבוהה שהפרסום יהיה אמנם שלילי אבל לגיטימי במסגרת חופש הביטוי עליו מקפידים. גוגל למשל תסיר בעיקר פרסומים שיש בהם ניסוחים בעייתיים או פוגעניים, או לחלופין עמודים הפוגעים באינטימיות של מי שמוצג בהם.
דחיקת תוצאות שליליות בעזרת קידום
קידום אורגני הוא אחד המפתחות העיקריים של הדחקת אזכורים שליליים. העיקרון כאן פשוט: גם כשאין אפשרות להסיר את הפרסומים השליליים או לבצע מחיקת תוצאות חיפוש בגוגל, אפשר לנסות לדחוק אותן אחורנית, בין השאר באמצעות אזכורים חיוביים. ואת האזכורים החיוביים האלה, ניחשתם נכון, נקדם בצורה אורגנית.
הנתונים מראים שהגולש הממוצע בוחן רק את התוצאות הראשונות שמוצגות מולו במנוע החיפוש, ובטח שלא מגיע לעמודי התוצאות הבאים, כך שהפעולה של דחיקת תוצאות שליליות יכולה לספק את האפקט שמעוניינים בו. במאמר מוסגר נציין שייתכן שהמשימה תהיה מורכבת, כי עמודי חדשות ופורטלים גדולים בהם עלולים להופיע האזכורים הבעייתיים נוטים להיות סמכותיים (חזקים) מבחינת מנוע החיפוש, כך שסבירות גבוהה שהתוצאות שלהם יוצגו במקומות הראשונים ולא תמיד פשוט להזיז אותם משם.
קודם כל, חשוב להגדיר בדיוק על אילו מילות מפתח מעוניינים להיאבק (ייתכן, כאמור, מצב בו מתמקדים בחיפוש ישיר של שם המותג או האדם). לאחר מכן חשוב לבצע קידום יעיל וממוקד של כל אחד מהם, במכלול הכלים שמציע עולם הקידום האורגני: עמודי תוכן "חזקים" ובעלי ערך מוסף, ביצוע התאמות באתר ובטקסטים שלו, קישורים חיצוניים מאתרים בולטים (עם או בלי אזכור חיובי) וכדומה.
בהרבה מקרים יש כאן צורך בפעילות מוקפדת בכמה חזיתות. גוגל למשל מאנדקס במהירות גדולה יחסית תוכן מאתרי חדשות גדולים, ולכן אפשר ליזום אייטם כלשהו, פרסום שכזה באותו דומיין של האייטם הבעייתי יכול להיות בינגו של ממש. יש מקרים בהם האתר הגדול ידרוש סכום של כמה מאות או אלפי שקלים על עצם פרסום הכתבה (תוכן שיווקי), ולעיתים שווה לשלם את הסכומים האלו. במקרים אחרים תוכלו ליזום תוכן עליכם, באמצעות שליחת קומוניקטים למערכות העיתונים, יצירת קשר עם עורך במדור רלוונטי או מייל בפניה "קרה" שמציג אתכם. אם יש כאן סיפור או היבט אקטואלי, יכול להיות שיכתבו עליכם כתבה, אפילו באתר מוביל. זוהי למעשה הטקטיקה של יחסי ציבור, שיכולה להיעשות באמצעות מומחים לתחום.
חשוב להקים עמודים שלכם ברשתות החברתיות הפופולריות, כמו פייסבוק, אינסטגרם, LinkedIn וכדומה, ולתחזק אותם בצורה נאותה. הסיבה היא שתוצאות שמקשרות לפרופילים האלה עשויות להופיע גבוה בתוצאות החיפוש, עם מאמץ קטן באופן יחסי, ובכך לחסוך לכם זמן וכסף גם יחד. אם יש לאותו אדם חשיבות ציבורית, ניתן להקים או לערוך עמוד ויקיפדיה אודותיו. במקרה הזה חשוב להבין היטב את הכללים של האתר הפופולארי, ולבסס ערך שיהיה בעל ערך של ממש, יציג מידע מועיל ואובייקטיבי לגולש ולא ייראה בשום מקרה שיווקי.
טקטיקה אחרת היא למצוא את האזכורים החיוביים שכן קיימים באינטרנט, ולנסות לחזק אותם באמצעות השמת קישורים לאותן התוצאות: במילים אחרות, שתוצאות החיפוש שכן מציגות אתכם באור חיובי תהיינה מדורגות גבוה יותר וידחקו אחורנית את התוצאות השליליות. הסברתי פה על 19 דרכים + הסבר איך להשיג קישורים לאתר שלכם, וזו בהחלט יכולה להיות נקודת ההתחלה שלכם.
איך מוחקים חיפוש בגוגל? לא לבד!
דחיקת אזכורים שליליים חייב להתבצע באמצעות כלים מקצועיים מהעולם של קידום אתרים. זוהי פעולה שעשויה להיות מורכבת ועמוסת שלבים, בה אתם עשויים לראות תוצאות רק לאחר כמה חודשים מאומצים של עבודה.
זו הסיבה שמומלץ להקדיש לה את מלוא תשומת הלב, ולהיעזר באדם שהוא מומחה קידום אתרים לכל דבר ועניין. חשוב לבצע הערכת מצב, לראות מה מוצג בכל אחד מהחיפושים הרלוונטיים ובאילו תוצאות שליליות יש לטפל. בהתאם לכך, מקדם אתרים המנוסה גם בבניית או של דחיקת תוצאות שליליות יוכל להכין אתכם תוכנית עבודה, להפנות אתכם לבעלי מקצוע אחרים שהוא עובד איתם (למשל בעלי אתרים חזקים או אנשי תוכן) ולהתחיל לשפר את המוניטין.
מעוניינים בשירות מקצועי בתשלום? מחפשים מידע נוסף על הסרת פרסום שלילי בגוגל? מוזמנים לפנות אלי
שאלות חשובות – וגם תשובות
איך בעצם מתבצעת מחיקת תוצאות חיפוש בגוגל?
יש כמה שיטות ודרכים. ניתן לנסות דחיקת תוצאות שליליות בגוגל דרך פניה לגורם המפרסם למחיקה או לביצוע התאמות. אפשרות אחרת היא לנסות להוריד את דירוג האזכורים הרלוונטיים, למשל באמצעות חיזוק העמודים שכן כוללים אזכורים חיוביים על חשבונם. בדרכים אלו תוכלו לחזק את המוניטין, להגדיל את הכניסות לאתר וככל הנראה גם את הרווחים.
מדוע חשוב לפנות למומחה בתחום?
הסרת אזכורים שליליים (או דחיקתם אחורנית) היא מלאכה מורכבת, הדורשת ידע רחב בתחום של קידום אתרים, גיבוש אסטרטגיה שיווקית מותאמת וגם לא מעט מאמצים ויחסי אנוש. לכן מומלץ להיעזר בבעל מקצוע שמכיר את התחום ושיוכל ללוות אתכם עד לשיפור המצב.