קידום אורגני – 8 יתרונות מול קידום ממומן

קידום אורגני

ניווט מהיר במאמר

קידום אורגני או באנגלית, Search Engine Optimization, הפך לפעולה נחשבת לא פחות מחובה לבעלי עסקים ובעלי אתרים. אני בטוח שאני לא הראשון שאומר לך את זה, ושכבר שמעת כמה זה חשוב הרבה פעמים מהרבה אנשים. העניין הוא שזה לא ממש משנה שכולם אומרים לך את זה. החלטות שנוגעות לעתיד של העסק שלך, לא לוקחים על סמך המלצות שמקבלים בארוחות ערב משפחתיות. כל עוד אתה לא מבין בעצמך איך עובד תהליך קידום אורגני ומה היתרונות של תהליך כזה אל מול שיטות שיווק אחרות – למה שתשקיע בזה את המשאבים המוגבלים שלך?

אנסה לפרט בצורה כמה שיותר אובייקטיבית ומקיפה את יתרונותיו של קידום אורגני אל מול השקעות שיווקיות אפשריות אחרות, ואתמקד ביתרונות על פני פרסום ממומן בגוגל וברשתות החברתיות. אם אתה מגיע לכאן עם ידע מצומצם בעולם השיווק הדיגיטלי וכן בתחום קידום אתרים, יכול להיות שלאורך המאמר יופיעו מושגים וביטויים שאתה לא מכיר, ובמקרה כזה אני ממליץ לפתוח מילון קידום אתרים שהכנתי בדיוק לצורך זה.

 

קידום אורגני מול קידום ממומן

יש מקרים בהם אני אומר ללקוח לוותר על קידום האתר שלו, ולהשקיע בקידום ממומן, כלומר מודעות בתשלום בפלטפורמת הפרסום של גוגל ושל הרשתות החברתיות. מתי זה קורה? בעיקר כאשר בעל העסק צריך פניות מידיות או למקרה שהוא צריך שיווק חד פעמי כמו שיווק לכנס. לפרסום ממומן יש יתרון על קידום אורגני – הוא מציב אתכם בראש דפי התוצאות כאן ועכשיו, ועשוי גם לספק לכם לידים באופן מיידי.
הוא לא דורש מכם לחכות חודש וגם לא שנה, הוא דורש מכם לשלם ולקבל תמורה מיידית. אז מה היתרונות של קידום אורגני על פני קידום ממומן? בואו נתחיל מהחשוב ביותר.

תוצאות ממומנות מקבלות פחות קליקים מתוצאות אורגניות

מודעות בגוגל אדס מציבות את האתר שלכם בראש דפי התוצאות, אפילו לפני התוצאות האורגניות (תוצאות שמופיעות באופן טבעי ללא תשלום). אך האם זה אומר שיותר לקוחות יבחרו באתר שלכם מאשר באתרים שאחריכם? מסתבר שממש לא. בשנת 2019, חברת Zero Limit Web רצתה לבדוק עד כמה קידום אורגני יותר יעיל מקמפיינים ממומנים (PPC) בגוגל, אם בכלל. החברה מצאה כי מעל ל-71% מהקלקות הגולשים הלכו לתוצאות אורגניות שבעמוד התוצאות (SERP) הראשון של גוגל. רק 15% מהגולשים עשו אחת מהפעולות הבאות – ויתרו על החיפוש שלהם, לחצו על אחת מהתוצאות הממומנות, או ביצעו חיפוש אחר.

במחקר דומה שביצעה Ahrefs שאחראית לאחד מאותם כלי קידום אתרים הטובים ביותר בשוק התוצאות היו דומות – 85% מהגולשים לחצו על תוצאות אורגניות ו-15% על תוצאות ממומנות. המסקנה – גם אם המטרה שלכם היא למשוך לידים, קידום אורגני בגוגל יהיה יעיל יותר ממודעות של גוגל. אפשר להסביר זאת באופן פשוט – אנשים פחות אוהבים לצרוך ממודעות פרסומיות ומעדיפים תוצאות אורגניות וטבעיות.

לסיכום הנקודה, אפשר לומר שרק אם אין לעסק שלכם אופק של כמה חודשים לפחות, יש סיבה להשקיע רק בפרסום ממומן ולוותר על קידום אורגני. כמובן שזה קצת שונה ברשתות חברתיות כי קשה להשוות בין מודעות פרסום באתרים אחרים לבין תוצאות בגוגל. עם זאת, בנתוני הטראפיק של רוב העסקים שגם מקדמים את האתר שלכם בגוגל וגם משקיעים במודעות בפייסבוק ובאינסטגרם – אפשר לראות הבדלים דומים.
בעסקים כאלו, אפשר לראות בקלות שקמפיינים בסושיאל לא מספקים כמות טראפיק שמשתווה לכמות הטראפיק שמיקום גבוה בגוגל מספק.

 

תוצאות לטווח ארוך לעומת תוצאות מידיות וקצרות טווח

מעבר ליעילות הנמוכה יותר של תוצאות ממומנות, יש אלמנט נוסף שצריך להתייחס אליו – טווח ההשפעה של ההשקעה שלכם. בקמפיין ממומן בגוגל PPC, בכדי להופיע אתם חייבים להמשיך ולשלם לגוגל. ברגע שהגעתם למכסת התקציב היומי, החודשי או שהקמפיין הסתיים – לא ניתן למצוא את העסק שלכם. ואז תדרשו… להוסיף עוד ועוד תקציב מדיה (תשלום לגוגל) בכדי להמשיך להופיע.

דוגמה מספרית:

נמחיש זאת בדוגמה מספרית – התקציב החודשי שלכם לקידום ממומן בגוגל הוא 2,000 ש"ח, בחלוקה יומית מדובר על תקציב יומי ממוצע של 66.66 ש"ח. עכשיו נניח שתחום העיסוק שלכם בעל תחרות בינונית ושעלות לקליק עולה בממוצע – 8 ש"ח. מכאן שלאחר כ- 8 קליקים על המודעה שלכם התקציב היומי הסתיים והמודעה שלכם כבר לא באוויר. קראתם נכון, לאחר 8 קליקים בלבד! בתקציב כזה אתם יכולים לצפות לפניה של לקוח אחד או שניים במקרה הטוב. בעוד שבשיטת קידום אורגני בגוגל, הלקוחות יכולים להקליק על האתר שלכם עוד ועוד פעמים וה"תקציב" של גוגל לא נגמר.
תמשיכו להופיע בתוצאות הביטוי ללא הגבלה.

השאירו פרטים וקבלו הצעה לקידום האתר שלכם

בנוסף לטווח הקצר של הקידום הממומן, יש קשר ישיר בין המשך ההשקעה הכספית שלכם לבין התוצאות שתקבלו. הפסקתם לשלם = הפסקתם לפרסם את המודעה שלכם ולקבל לידים.

קידום אורגני לעומת זאת, התוצאות הן אומנם לטווח ארוך אך אין פרמטר של השקעה הכספית לגוגל אלא רק עבור מקדם אתרים. אחרי שתשקיעו לאורך זמן ותציבו את האתר שלכם במיקום גבוה בדפי תוצאות החיפוש של גוגל, התנועה תמשיך להגיע אליכם עוד ועוד. גם בקמפיינים ברשתות חברתיות, המצב דומה. בעוד שבקידום אורגני אין לכם מגבלה של כמות הקלקות או חשיפות, בקמפיינים פרסומיים אתם משלמים עבור כל קליק או עבור כל חשיפה.
בדומה לגוגל, גם בפייסבוק ובאינסטגרם ברגע שהתקציב שלכם נגמר – הקמפיין שלכם יורד מהאוויר. לסיכום, אם אתם רוצים להשקיע בעסק שלכם לטווח ארוך ולקבל תנועה יציבה למשך שנים ללא תלות בהשקעה הכספית שלכם, אסור לכם לוותר על קידום האתר שלכם.

 

קידום אורגני מספק טראפיק איכותי יותר ובעלות נמוכה יותר

תראו – קמפיינים בגוגל ובפייסבוק יכולים לספק המון טראפיק, זה יכול לקרות וזה גם לא ממש נדיר. אבל גם אם קמפיין כזה מקבל המון טראפיק – זה לא אומר שמדובר בטראפיק איכותי.

חברת Zahavian העוסקת בשיווק, פרסום וקידום של פירמות עורכי דין חקרה את שיעורי הנטישה (Bounce rate) של גולשים שמגיעים ממקורות שונים. הממצאים היו ברורים – גולשים המגיעים מתוצאות ממומנות נטשו בשיעור של 88% ומפייסבוק בשיעור של 85%. לעומת זאת, גולשים המגיעים מתוצאות אורגניות שנטשו בשיעור של 35%.

אבל לא רק שבתהליך קידום אורגני בגוגל מספק טראפיק איכותי יותר, אלא שהוא גם מספק טראפיק בעלות נמוכה יותר לאורך זמן. אל תשכחו שבקמפיינים של גוגל, פייסבוק ואינסטגרם אתם משלמים פר חשיפה או פר לחיצה.
זה אומר שבקמפיינים ממומנים אתם גם משלמים על הטראפיק שלכם – וגם מסתכנים בכך שהוא עשוי להיות חסר ערך אמיתי. קידום אורגני לעומת זאת, גם אם ילחצו 7000 גולשים האתר שלכם יישאר בדפי התוצאות, וכנראה שאפילו יעלה בדירוג.

 

קידום אורגני בונה מוניטין ומשפר תדמית

קידום אורגני יעזור לכם למתג את עצמכם וליצור עבורכם מוניטין נקי ומכובד שירשים לקוחות פוטנציאליים. אז נכון, פרסומים בפייסבוק יכולים לעזור לכם ליצור עבורכם חשיפה בפני גולשים. הרבה גולשים.
עם זאת, הגולשים האלו לא בהכרח יסמכו עליכם או יחשבו שאתם מומחים במה שאתם עושים רק כי יש לכם כסף לשפוך על קמפיינים. קידום האתר שלכם לעומת זאת, יעשה הרבה מאוד דברים חיוביים למיתוג והמוניטין שלכם.
לשם התחלה, הוא ייתן לאתר שלכם "חותמת איכות" מגוגל. גולשים יודעים שגוגל מציגה אתרים איכותיים שרלוונטיים לחיפוש שביצעו, לכן ברגע שאתם מופיעים בתוצאות האורגניות שלה, אתם תיתפסו כרציניים, סמכותיים ואמינים.

תהליך קידום אורגני כולל פרסום שלכם ברחבי ברשת

מומחה קידום אתרים ישיג עבורכם קישורים חיצוניים שיוטמעו בכתבות שמדברות עליכם או בתכנים שנכתבו בשמכם עבור אתרים אחרים. כתבתי על כך בהרחבה כאן – יחסי ציבור באינטרנט. כאנשים פרטיים שרוצים למתג את עצמם, פרסום התכנים שלכם באתרים אחרים יגרום לגולשים להבין שאתם נחשבים למומחים ומקצוענים ברמה גבוהה. כעסקים, הנוכחות שלכם באתרים אחרים יוצרת רושם שאתם מובילים בתעשייה שלכם.

מבחינת מוניטין, קידום אורגני מקצועי (בדקו זאת לפני שאתם סוגרים עם מקדם אתרים) יאפשר לכם לוודא שדפי התוצאות של גוגל יהיו מלאים בשם המותג שלכם ובשמכם הפרטי, ולא רק מהאתר שלכם (שהוא כמובן לא אובייקטיבי) אלא מאתרים אחרים שדיברו עליכם (מדובר על יח"צ של ממש). מתי זה הכי משמעותי? בעסקאות רציניות עם חברות, ארגונים ותאגידים, כשכסף גדול מונח על הכף.

אלו מעוניינות לוודא ולקבל בטחון שהמותג שלכם יציב ומקצועי ויספק להם את השירות או המוצר שהובטח להם. חברות כאלו יבחנו אתכם בשבע עיניים וגם יסתכלו על מקומות אחרים ברשת בהם השם שלכם מופיע, כמו כתבות בהן הופעתם. לכן ניהול מוניטין באינטרנט הוא חשוב כל כך – בעולם של היום, הישות הדיגיטלית שלכם משפיעה על הדרך שבה אתם נתפסים. בסופו של דבר, הדרך שבה לקוחות פוטנציאליים יתפסו אתכם תקבע אם הם רוצים לעבוד אתכם או לא. הדבר האחרון שאתם רוצים שיופיע כשיכתבו את השם שלכם בגוגל הוא ביקורת רעה של לקוח מתוסכל – וניהול מוניטין דיגיטלי יעזור לכם למנוע זאת.

 

קידום אורגני – חלק משמעותי מאסטרטגיית פיתוח עסקי לטווח ארוך

אם העסק שלכם לא גדל, הוא מצטמק – וקידום אורגני יעזור לכם להגדיל את העסק שלכם הרבה יותר משנראה לכם. כבעלי עסקים, כולנו שואפים לגדול ולרתום עוד לקוחות כדי לפתח את העסק שלנו ולהגדיל את שורת הרווחים.
היום, הדרך לעשות את זה היא האינטרנט, שהוא ללא ספק הפלטפורמה הכי יעילה להרחיב את מעגל הלקוחות החדשים. אבל גם אם תצליחו להשיג המון לקוחות פוטנציאליים בעזרת קמפיינים בגוגל ופייסבוק, אתם תהיו חייבים אתר איכותי. אל תשכחו שלקוחות לא קונים כל כך מהר, הם ירצו לבדוק מי אתם ומה אתם עושים, ובשביל זה – הם יכנסו לאתר שלכם.

אם אתם רוצים לבסס את העסק שלכם ולדעת שהוא יכול להגיע למקומות גבוהים באמת – אתם חייבים קידום אורגני בגוגל. היום, קשה מאוד ואף בלתי אפשרי לפתח את רוב סוגי העסקים בלי אתר מטופח ורציני.
יותר מזה – קשה לבנות בסיס לקוחות רחב ואיכותי בלי אתר שמופיע בדף התוצאות הראשון של גוגל.

 

לידים איכותיים ובשלים יותר

לידים הם בעצם פניות של לקוחות פוטנציאליים. במקרה שלנו, אפשר להפריד בין לידים אורגניים, שהם למעשה פניות מלקוחות שמגיעים אלינו באופן טבעי, לבין לידים בתשלום, שהם פניות מלקוחות שמגיעים אלינו ממודעה ממומנת. למה לידים אורגניים שמגיעים כתוצאה מתהליך של קידום אתרים בגוגל הם הלידים איכותיים יותר מלידים שמגיעים מקידום ממומן?

בואו נניח שיש לכם חנות אופניים ואתם בונים קמפיין שמטרגט רוכבי אופניים. פרסום ממומן ברשתות החברתיות יציג את המודעה, עליה שילמנו, עבור גולשים שמתעניינים בתחום מבלי שהם יחפשו בפועל, כלומר הם פסיביים, ומכאן הם לא בהכרח צריכים את השירות או המוצר שלכם כרגע. אולי זה נשמע כמו פרסום יעיל, אבל זה שאנשים אוהבים לרכב על אופניים לא אומר שהם צריכים לקנות אופניים חדשים או לתקן את האופניים שלהם.
בנוסף, יכול להיות שהם מאוד בררנים כשהם בוחרים את המקום שיתקן את האופניים שלהם, יש להם מישהו קבוע והם לא יבואו אליכם על סמך מודעה ששילמתם עבורה.

לידים אורגניים לעומת זאת, הם פניות מלקוחות שמחפשים באופן אקטיבי מקום לקנות ממנו אופניים חדשים או מקום שיתקן להם את האופניים. אם זה לא משכנע אתכם, אז הלקוחות האלו גם פונים אלינו מיוזמתם האישית ולא כי שילמנו כסף לפייסבוק שתציג להם את המודעה שלנו.

 

אתר הוא נכס – קידום אורגני הוא השבחת נכס

האתר שלכם הוא נכס לכל דבר, והוא הנכס שלכם. בניגוד להשקעה בפרסום ממומן שיספק לכם רק תוצאות מיידיות, קידום אורגני יטפח את הנכס שלכם ויעלה את ערכו. בשביל לגרום לגוגל לשפר את דירוג האתר שלכם, מקדם אתרים יבצע המון פעולות. הוא ישפר את חווית המשתמש באתר, את איכות התכנים שבו, את מהירות הטעינה שלו, ועוד הרבה דברים אחרים. הדברים האלו שיגרמו לגוגל לעוף עליכם? הם אותם הדברים שגם יגרמו לגולשים לעוף עליכם. אבל רגע, מה הקשר "השבחת נכס"? זה לא מושג שקשור לנדל"ן בכלל?

ובכן, גם כשאתם משקיעים באתר שלכם ומשפרים את הדירוג שלו בגוגל, הוא עולה בערכו. אם תחליטו לעזוב את הכל, לקחת תיק, ולטוס להתבודד על אי בהוואי – יכול להיות שתוכלו למכור אותו בעבור אספקת קוקטיילים לשנה.
כן כן, זה באמת נכס ואתם באמת יכולים למכור אותו. אני מכיר לא מעט עסקים שביצעו שינוי עסקי וחלו לספק שירות בתחום אחר ומכרו או השכירו את האתר הוותיק והמקודם שלהם בלא מעט כסף.
שיטוט קצר באתר פלופ הישראלי יאפשר לכם להבין על מה אני מדבר.

 

אתר הוא מקור יציב ללקוחות

האתר שלכם הוא…שלכם. אתם אחראים עליו ואתם הבעלים שלו, בניגוד לערוצי פרסום אחרים בהם השליטה שלכם מוגבלת מאוד. זה בהחלט נכון שכמו בכל דבר, יש גורמים נוספים שמשפיעים ואתם לא יכולים לשלוט על הכל ב-100%. עם זאת, הסיכוי שמדיניות חדשה או מתחרה חדש יוכלו למחוק אתכם ולהפסיק את זרימת הלקוחות אליכם בתוך לילה אחד גבוהה בהרבה כשאתם מסתמכים על עמוד עסקי בפייסבוק מאשר על האתר שלכם.

בייחוד אם אתר האינטרנט שלכם הוא מקור ההכנסה היחיד או העיקרי שלכם, הסתמכות על פלטפורמות הרשתות החברתיות היא לא פחות ממסוכנת. לאחר שנים רבות שעסקים וחברות השקיעו הון ביצירת עוקבים אחר עמודים עסקיים בפייסבוק, ביום בהיר אחד באמצע שנת 2012 חברת פייסבוק שינתה את היקף החשיפה האורגנית של העמודים העסקיים ומאותו רגע ואילך, כל ההשקעה של המותגים ירדה לטמיון, אני אישית מכיר מותגים שהשקיעו בין 60K -100K ש"ח בחודש באופן קבוע כדי לייצר קהל עוקבים… שפשוט נזרק לפח.

 

לסיכום

אני חושב שהצגתי בצורה די ברורה למה השקעה בתהליך של קידום אורגני היא השקעה טובה יותר לטווח הארוך מאשר השקעה בקידום ממומן. אני בהחלט חושב שיש מקום לשניהם, אבל לדעתי (ולמרות שאני אולי משוחד) גם בשנת 2020 אי אפשר לוותר על קידום אורגני בגוגל. בואו נשים רגע בצד ארגונים גדולים וחברות שהלחם והחמאה שלהן הוא המרחב הדיגיטלי. חברות כאלו כבר משקיעות בתחום של שירותי קידום אורגני באינטרנט שנים.

הדילמה כאן היא של עסקים חדשים, עסקים קטנים ובינוניים, ובעיקר של עסקים פיזיים כמו קידום ספקי אירועים, קידום אתרי תיירות, עורכי דין או אינסטלטורים. יכול להיות שאתם מתלבטים, ובצדק, אם כדאי להם להשקיע בבניית אתר רציני, ובמקצוען SEO שיטפח אותו. אולי אתם לא רואים למה אתם כל כך "חייבים" את הדבר הזה ולמה זה עדיף על פני קידום ממומן.

אז אם קראתם ואתם אתם עדיין מתלבטים…אני כאן. תשאלו, תתקשרו, תשלחו הודעה – אני אשמח לענות, לייעץ ולעזור, הרי בשביל מה יש חברים?

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
ניר אזולאי

ניר אזולאי

ניר אזולאי - מקדם אתרים, בוגר BA במערכות מידע וכלכלה, יזם דיגיטלי, מומחה קידום אתרים עם למעלה מ-7 שנות ניסיון בגוגל, כולל פיתוח אתרי וורדפרס ובניית תהליכי שיווק דיגיטליים שמביאים תוצאות.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אז על מה בא לכם לקרוא?

ניווט מהיר

חדשות קידום אתרים