מי לא רוצה שהאתר שלו יופיע בין התוצאות הראשונות בגוגל ושאר מנועי החיפוש? אחת הדרכים להשיג את המטרה הזו היא ליצור אסטרטגיית תוכן מוצלחת ולהבין את כוונת המשתמש העומדת מאחורי הביטוי שהוא הקליד בשורת החיפוש. מהי אם כן כוונת משתמש וכיצד נוכל להפוך אותה לכלי יעיל בקידום האתר שלנו? חשוב מאוד! בואו נעמיק בזה –
מהי כוונת משתמש?
היו ימים… בעבר היינו צריכים להפוך עולמות כדי לקבל מידע ושירותים שלא הכרנו, אך היום בקליק אחד מקבלים הכל מול העיניים. ככה זה בעידן האינטרנט של ימינו – אחת הדרכים הנפוצות והפופולאריות ביותר לאתר מידע על מגוון השירותים והמוצרים הנדרשים לנו, היא להקליד שאילתה במנועי החיפוש השונים, ותוך חלקקי שניות לקבל את מלוא המידע שאנחנו צריכים (ואף יותר מכך).
כוונת המשתמש (user intent) זהו מונח המתייחס לפסיכולוגיה שעומדת מאחורי התנהגות המשתמש, תוך התייחסות לסוגיות כמו מה הביא אותו להקליד את השאילתה במנוע החיפוש, מה מטרות החיפוש, ומה המשתמש מצפה לקבל בעמוד אליו ינחת.
מהם סוגי החיפוש העיקריים בגוגל?
נכון, כוונת מחפש היא אמנם אינדיווידואלית ותלויה בלא מעט גורמים חיצוניים כמו חוויות אישיות, מגמות חברתיות ובגורמים פסיכולוגיים כמו תגובות רגשיות ועוד. ועדיין, ככלל, ניתן למצוא מספר סוגי חיפוש עיקריים בגוגל וביניהם:
מידע
המשפט המפורסם אומר כי "ידע שווה כוח", וכיום, כשניתן לאתר ולהגיע למגוון מקורות מידע בלחיצת כפתור פשוטה, אנשים רבים פונים לגוגל בחיפוש אחר דרכים לבנות, למצוא פתרונות יצירתיים, להשיג מתכון מוצלח ועוד אינספור מידעים, לפעמים גם שליליים (ראו ערך ניהול מוניטין באינטרנט).
רכישה
לפני רכישת מוצר מסוים, אנשים רבים אוהבים להיעזר בגוגל בכדי להשוות מחירים, לקרוא ביקורות של לקוחות אחרים, ולקבל באופן כללי תמונת מצב שתסייע להם להיות בטוחים בכדאיות הרכישה.
איתור
כוונת מחפש נוספת קשורה באיתור יעדים ספציפיים, כמו אתרי בילוי ומקומות נופש, איתור בעלי מקצוע ונותני שירות למיניהם ועוד.
אז כיצד הבנת כוונת המשתמש תסייע לנו לקדם את האתר?
רגע, כי לפני שנבין איך הבנת כוונת המשתמש תסייע לנו לקדם את האתר, כדאי שנבין בזריזות איך קידום אתרים בגוגל עובד. אחת מאפשרויות קידום האתרים בגוגל היא קידום אורגני, במסגרתה מבצעים אופטימיזציה (או כמו שאני נוהג לומר – מאפטממים) של פעולות שונות באתר לחוויית משתמש איכותית ומהנה, שתביא לדירוג גבוה של האתר על פי האלגוריתם של גוגל.
כך, הבנת כוונת המשתמש היא בעצם חלק מקידום אתרים אורגני, קידום חנות וירטואלית ושיפור יחסי המרה. לכן, הבנה מעמיקה של כוונת המשתמש ושל המטרה העומדת מאחורי שאילתת החיפוש שלו, תסייע לנו להתאים את תוצאות החיפוש האופטימליות, ולבנות תוכן מותאם בדיוק לכוונות והצרכים של משתמש הקצה.
מלבד חוויית המשתמש, ככל שנצליח לאפיין את כוונת המשתמש בצורה הטובה והמדויקת ביותר, כך גם נוכל להגדיל את תנועת הגולשים באתר ולמשוך גולשים איכותיים, בעלי סיכוי רב יותר שיבצעו פעולות המרה באתר שלנו.
כיצד ניתן לפענח את כוונת המשתמש?
כל מקדם אתרים מבין את החשיבות שבפענוח כוונת משתמש, אבל זאת לא משימה פשוטה, היות וישנם מספר גורמים המשפיעים על כוונת המחפש. יחד עם זאת, לצד ניתוח נפח מילות מפתח ומגמות חיפוש, ניתן למצוא כיום מגוון כלים לפענוח כוונת המשתמש וביניהם:
- Google Analytics – כלי של גוגל לאיסוף ויצירת נתונים סטטיסטיים על תנועות הגולשים, נטישה, מעבר הגולשים בין עמודי האתר, זמן שהות בכל עמוד ועוד.
- מפות חום – כלי לניתוח התנהגות הגולשים באתר, המסייע להבין אילו חלקים זוכים למירב תשומת הלב ולא פחות חשוב – אילו לא. הכלי מצלם את המסך של כל גולש וגולש ומאפשר לנו לצפות בהקלטות או בתמצית הנתונים מההקלטות. מהניסיון שלי לא פעם עולים על באגים באתר, כפתורים או אזורים שכלל לא מגיעים אליהם.
- סקרי משתמשים – הדרך הפשוטה ביותר (והיעילה פחות) להבין את כוונת המשתמש, היא פשוט לשאול לדעתו באמצעות סקר מותאם.
לסיכום
כוונת משתמש היא הבנת התנהגות הגולשים ומטרות החיפוש שלהם. הבנה איכותית ומדויקת של הצרכים והמטרות של הגולשים שלנו, באמצעות כלים מתקדמים או סקרים מותאמים, תסייע לנו להתאים את התכנים באתר באופן מדויק לצרכי הגולשים, ותתרום לדירוג גבוה של האתר בתוצאות החיפוש האורגני בגוגל ולאחוזי המרה גבוהים יותר של קמפיין פרסום בגוגל (קידום ממומן).