קישורים חיצוניים – מה זה ולמה אתם צריכים את זה?

קישורים חיצוניים

ניווט מהיר במאמר

קישורים חיצוניים, או באנגלית – Inbound Links, הם חלק חשוב מתהליך הקידום האורגני.
למה הקישורים האלו חשובים? ובכן, למען האמת, מדובר במרכיב חיוני בקידום האתר שלכם מהרבה סיבות.

לשם התחלה, וברמה הבסיסית – קישורים חיצוניים יעזרו לכם לקדם את האתר שלכם במנועי החיפוש.
הם משפיעים בצורה מהותית על דירוג ה- SEO של האתר שלכם, וזה דבר שהוכח שוב ושוב באינספור מחקרים.
בנוסף לכך, קישורים חיצוניים יתרמו לסמכות האתר שלכם ויהפכו אותו לאתר אמין ומקור ידע מהימן (לפחות מבחינת גוגל).

אבל מעבר לפן הטכני ולציון ה- SEO של האתר שלכם, הקישורים החיצוניים יעשו עבורכם דבר חשוב נוסף –
הם ימשכו אליכם גולשים וישמשו כמעין חותמת איכות עבור האתר שלכם.

בין אם אתם שואפים להיות מקדם אתרים ובין אם אתם בעלי אתר קטן שרוצים ללמוד איך להביא גולשים אל האתר שלכם, אתם חייבים לדעת מה הם קישורים חיצוניים.
במדריך אתייחס לכמה נושאים ואענה על כמה שאלות שיעזרו לכם להבין קצת יותר טוב את אחד התחומים החשובים (והמורכבים) של עולם קידום אתרים:

  1. מה הם קישורים חיצוניים? איך הם שונים מקישורים יוצאים?
  2. איך הקישורים החיצוניים משפיעים על SEO?
  3. האם יש לקישורים חיצוניים "רמות איכות"?
  4. מה הם קישורים ברמה גבוהה ומה הם קישורים ברמה נמוכה?
  5. איך תשתמשו בקישורים חיצוניים בצורה יעילה?
  6. איך משתמשים בקישורים חיצוניים בלי להיענש על ידי גוגל?

אז קדימה, בואו נצלול פנימה!

 

קישורים חיצוניים – מה זה בעצם אומר?

קישורים חיצוניים, או – Inbound Links, הם קישורים המוטמעים בתוך אתר אחר (לא שלנו) ומפנים את הגולשים אל עמוד שנמצא באתר שלנו.

באנגלית קל מאוד להבחין בין סוגי הקישורים השונים, אבל בעברית – קצת פחות.
תופתעו לגלות שגם מקדם אתרים מקצועי יכול להתבלבל בין סוגי הקישורים השונים, כאשר הבלבול העיקרי הוא בין הקישורים החיצוניים לבין הקישורים היוצאים.

ההבדל הוא במטרה שהם משרתים מבחינתנו – הקישורים החיצוניים תורמים לאתר שלנו מבחינת טראפיק ומעלים את הדירוג שלנו מבחינת גוגל, בעוד שהקישורים היוצאים נועדו להעשיר את חווית הגלישה של הקורא ולעזור לנו להעביר את הרעיונות שלנו בצורה טובה יותר.
(למשל, על ידי הטמעת קישור לעמודים בויקיפדיה שמסבירים מושגים שאנחנו משלבים בתוכן שלנו).

תפקידם העיקרי של הקישורים החיצוניים הוא לשמש כמעין המלצה על אתר מסוים.
בסך הכל, גוגל פועלת באופן הגיוני. היא רוצה להציג בראש עמודי התוצאות שלה אתרים סמכותיים ומהימנים שגולשים אוהבים.
כשהיא רואה שאתר מסוים זוכה לקבל קישורים חיצוניים מאתרים אחרים, היא מניחה שמדובר באתר שמספק ערך לגולשים שמגיעים אליו.

השאירו פרטים וקבלו הצעה לקידום האתר שלכם

גם אם אתם מתחילים בשנת 2020 לעבוד עם קישורים חיצוניים, חשוב להכיר את השינויים המשמעותיים שקרו בשנת 2013.
בשנה זו קרו כמה דברים – גוגל הודיעה כי היא לא כוללת בדירוג שלה אותות חברתיים (שיתופים, לייקים, תגובות וכ"ו).
בנוסף שחררה את עדכון פינגויין 2.0 ואת ה-Hummingbird שנועדו להילחם בקישורים חיצוניים לא איכותיים (קישורים בתשלום, לא טבעיים, מאתרי "זבל", מאתרים מתחומי עיסוק שלא קשורים לאתר היעד וכדומה).

זה לא המקום להרחיב יותר מדי לגבי קישורים יוצאים וכנראה שאכתוב בהרחבה על הנושא בהמשך (הנה כתבתי פה: קישורים יוצאים), אבל אם כבר הזכרתי את הנושא, אומר שלמרות שנראה שאין תועלת בקישורים יוצאים, אני חושב שקישורים כאלו הם כלי מעולה ליצירת תוכן טוב יותר, ובייחוד על ידי הפניית הגולשים למקורות מידע מהימנים כמו מחקרים או הרחבה לנושא שאינו מוסבר מספיק.
טיפ חשוב שיעזור לכם להשתמש בקישורים אלו נכון – הוא להגדיר שקישורים יוצאים יפתחו בחלונית חדשה, כדי שלא תאבדו את הגולשים לטובת אתרים אחרים.

 

מה ההבדל בין קישור nofollow לקישור dofollow?

קישורי dofollow הם קישורים שמפנים גולשים לעמוד יעד כלשהו ומבקשים מגוגל לסרוק את הקישור ולהשתמש בו כאינדקציה בשקלול ה-SEO שהאלגוריתמים של גוגל מבצעת.
בשונה מקישורים אלו, קישורי nofollow הם קישורים שעובדים עבור הגולשים אותו הדבר ומעבירים אותם לעמוד היעד, אך מסמנים לגוגל לא לעקוב אחרי אותם הקישורים ולא להתחשב בהם בשקלולי SEO. בכדי להקל עליכם במושגים נוספים, כתבתי מילון קידום אתרים
היה לי חשוב להסביר את הנקודה הזו. אפשר להמשיך!

לא כל הקישורים נולדו שווים; איך נקבעת איכות קישורים?

כשמדובר בקישורים, בין אם חיצוניים ובין אם פנימיים, יש עניין של איכות – ולא רק של כמות.
המטרה שלכם, כמובן, היא לדאוג שהקישורים שמפנים אליכם גולשים (ואת גוגל) יהיו איכותיים ככל האפשר.
קישורים איכותיים הם קישורים חזקים, כאלו שמעלים את דירוג האתר שלכם בדפי התוצאות של גוגל ויוצרים סמכות אתר.

יש לא מעט משתנים שונים הקובעים את איכות הקישור, בואו נדבר על כמה מהמרכזיים שבהם:

דירוג האתר המפנה

לכל עמוד יש "כוח" קישורים כלשהו שקובע את ההשפעה של הקישורים שיוצאים ממנו.
בעגה המקצועית, מקדמי SEO קוראים לזה Link Juice, או בעברית "מיץ קישורים". טוב, זה נשמע דיי רע, אז אני אשאר עם link juice ברשותכם.

באופן טבעי, אתרים שגוגל רואה כסמכותיים, איכותיים ורציניים – הם אתרים חזקים שלעמודים בהם יש הרבה link juice.
זה אומר שקישורים מאתרים כאלו יחשבו לאיכותיים יותר, ובהתאם לכך גם יהיו אפקטיביים יותר בקידום אתרי היעד אליהם הם מפנים את הקישורים שלהם.

מספר הקישורים הקיימים באותו העמוד

כאשר בעמוד מסוים יש מספר קישורים יוצאים, ה- link juice, כלומר ההשפעה שיש לאותו עמוד, מתחלקת בין הקישורים השונים.
לכן, ככל שיהיו באותו העמוד יותר קישורים, עוצמתו של כל קישור תהיה נמוכה יותר.

מיקום הקישור באתר המפנה

תסכימו איתי שיש הבדל משמעותי מבחינת חשיבות בין עמוד הבית של האתר שלכם לבין פוסט שבו סיפרתם על הטיול האחרון שלכם לקפריסין?
לכל אתר יש מבנה אתר והיררכיה שקובעים אלו עמודים חשובים יותר, ואילו עמודים חשובים פחות.

איכות הקישור החיצוני לא נקבעת רק על ידי דירוג האתר, אלא גם על ידי מיקום הקישור בתוך האתר, וליתר דיוק – חשיבות העמוד שבו הקישור נמצא.
קישור מהעמוד הראשי של Ynet, למשל, יהיה חזק בהרבה מאשר קישור שנמצא בתוך כתבה שקבורה עמוק בפנים.
מדובר בעמוד חשוב ומרכזי יותר שזוכה להרבה יותר טראפיק מעמודים קטנים יותר כמו כתבות, ובהתאם לכך יהיה גם כוח הקישורים שנמצאים בו.

מידת הרלוונטיות – הקשר בין נושא האתר המפנה לנושא העמוד

זה לא חוק ברזל ויש כאן גמישות, אבל גוגל בהחלט מתייחסת לנושא שבו האתר שמפנה אליכם את הקישור עוסק.
אם יש לכם אתר למכירת אופניים וקיבלתם קישור מאתר של אינסטלטור, גוגל מבינה שככל הנראה הקישור הזה לא ממש איכותי ולא מספק ערך אמיתי לגולשים.
אבל גם אם גוגל לא תוריד מאיכות הקישור, כנראה שהיא כן תשים לב לזה שגולשים לא לוחצים על הקישור או יוצאים מיד מהאתר שלכם בלי לגלוש בו.
כשגוגל מבינה שהקישור הוטמע בצורה לא טבעית או שאין לו משמעות עבור הגולשים, היא מורידה בצורה משמעותית את כוחו והשפעתו של הקישור.

אם אתם כבר משקיעים כסף לטובת בניית קישורים חיצוניים, עדיף שתשקיעו בקישורים אפקטיביים – קישורים מאתרים שעוסקים בתחום שקשור לתחומכם ויספקו ערך לגולש.
מעבר לכך שזה יהיה אפקטיבי יותר מבחינת קידום האתר שלכם, קהל היעד שיגיע לאותם קישורים גם יהיה הרבה יותר רלוונטי, מה שיעלה את הסיכוי שהקישור יוביל לביצוע פעולות כמו הרשמה לניוזלטר, רכישה, וברמה הכי בסיסית – גלישה ממושכת באתר.

 

איך תעשו בניית קישורים חיצוניים בצורה אפקטיבית ולא תיענשו על ידי גוגל

בעבר, תעשיית ה- SEO הייתה מלאה במקדמים שהשתמשו בשיטות לא לגיטימיות כדי ליצור לגוגל את הרושם כי האתר שלהם מהימן וסמכותי.
הם עשו זאת על ידי הפצצת האתר בקישורים חיצוניים.
בדרך כלל באמצעות קניית קישורים מאתרים אחרים והקמת עשרות אתרים חסרי משמעות שהיו מלאים בקישורים לאתרים שרצו לקדם.

גוגל נלחמה בתופעות האלו והיום כמעט ואין להן מקום בתעשיית ה- SEO.
עד כדי כך שלשיטות כאלו יש שם משלהן – Black Hat SEO, ובעברית קידום שחור (לא מכירים את המושג הזה? נו באמת, בשביל מה בניתי לכם מילון קידום אתרים כזה יפה?)

היום, גוגל רוצה שנשיג את הקישורים שלנו באופן טבעי, שנרוויח אותם.
היא רוצה שנדאג לכתוב תוכן איכותי בעל ערך אמיתי שיגרום לאתרים אחרים להפנות גולשים אל האתר שלנו כי באמת מגיע לנו.

אז גוגל רוצה. היא יכולה לרצות עד מחר.

לצערנו, המציאות היא מה שמכתיבה לנו את האסטרטגיה, לא האידיאלים של גוגל.
גם היום תעשיית ה- SEO לא עובדת בצורה מושלמת, שוויונית והוגנת לחלוטין, ומקדמי אתרים לא עובדים בצורה "נקייה".
מכורח המציאות הזו, רוב אם לא כל אנשי ה-SEO חייבים להטמיע קישורים חיצוניים בצורה מכוונת כדי לעשות עבודת קידום אורגני מוצלחת.
במקרים רבים, מקדמים גם צריכים לשלם עבור בניית קישורים חיצוניים, וכן, גם אם מדובר בפרסום פוסט אורח באתר אחר בכדי לקבל קישור.

גוגל יודעת את זה, ולכן היא מנסה לאתר אתרים שמשתמשים בשיטות כאלו, למרות שזה הוא הסטנדרט של התעשייה בפועל.
כאשר גוגל מבחינה בקישור חיצוני כלשהו שלא עומד בסטנדרט שלה – היא עלולה להעניש את אתר היעד.
תאמינו לי שאתם ממש לא רוצים שזה יהיה האתר שלכם.

הנה כמה דברים שאתם צריכים לעשות כדי להפוך קישורים חיצוניים לאפקטיביים במיוחד, וגם כדי שגוגל לא תעניש את האתר שלכם.

תדירות הגיונית וטבעית של קישורים חיצוניים

אם האתר שלכם הוא לא אתר כמו ווינט, אלא אתר ממוצע עם כמות טראפיק נמוכה יחסית, כדאי שלא תקנו 100 קישורים ביום אחד.
באתרים שבדרך כלל זוכים לקישורים חיצוניים לעתים רחוקות, עלייה פתאומית ומשמעותית בכמות הקישורים החיצוניים היא מתכון בדוק לענישה מגוגל.

ובכל מקרה, פיזור הקישורים החיצוניים שלכם בצורה טבעית לאורך זמן תקדם את האתר שלכם בצורה איכותית ומשמעותית יותר מאשר הטמעה של כמות קישורים פעם אחת בכל כמה חודשים.

אלא אם יש לכם אתר ממש גדול שבכל מקרה מקבל המון קישורים, נסו לשמור על מרווח טבעי, הגיוני וסביר בין הקישורים שמפנים גולשים אל האתר שלכם.

פרופיל קישורים חיצוניים מגוון

גוגל אוהבת לראות פרופיל קישורים מגוון – היא רוצה לראות שהרבה אתרים, ואתרים מתחומים שונים, מפנים אליכם גולשים.
אם גוגל תראה שאותו אתר מפנה אליכם גולשים שוב ושוב, היא תבין אחד משני דברים:

  1. משהו כאן מריח לא טוב
  2. יש איזה בעל אתר אחד שמשום מה ממש אוהב את האתר שלכם

גוגל ממש לא פראיירית – היא יודעת שלמעט למקרים חריגים, כאשר אתר מסוים מקבל קישורים מאותו אתר שוב ושוב –
כנראה שהבעלים של אתר היעד הוא זה שאחראי לאותם הקישורים.

בנוסף, אם גוגל תבחין בסוג אתרים ספציפי שמפנה אליכם קישורים, במקרה הטוב היא פשוט תחשוב שהאתר שלכם רלוונטי רק לתחומים ספציפיים וצרים..
ובמקרה הרע היא עלולה לחשוד שנעשית איזו שהיא מניפולציה.

איך תימנעו מזה?

  • גוונו את כתובות ה-IP שמפנות גולשים אל האתר שלכם
  • אם אתם עושים בניית קישורים חיצוניים רבים מאותו אתר, דאגו שחלק מהקישורים יהיו קישורי nofollow
  • דאגו שמקורות הקישורים שלכם יהיו אתרים מתחומים שונים

בנושא זה, חשוב להזכיר שקישורים מאתרים שעוסקים בתחומים שלא רלוונטיים לאתר שלכם זה לא תמיד רעיון טוב.
צריך להיות איזשהו קשר בין האתר שלכם לבין האתר שמפנה אליכם גולשים.
אם אין קשר, הקישור לא יהיה יעיל במיוחד – לא מבחינת דירוג SEO ולא מבחינת תנועת גולשים.

אנקור טקסטים מגוונים ומבוססים מחקר מילות מפתח

קישורים, לפחות בהקשר שלנו, הם אלמנטים לחיצים המוטמעים על מילים שונות בטקסטים הנמצאים בתוך אתרים.
המילים עליהן אנחנו "מלבישים" את הקישורים נקראות "אנקור טקסט", או בעברית, טקסט עוגן.
לטקסט העוגן יש חשיבות מבחינת SEO – הוא משמש כאינדיקציה עבור גוגל לגבי התחומים שבהם עמוד היעד עוסק.

המשמעות היא שלקישורים חיצוניים יש תפקיד נוסף מעבר "רק" להמלצה על טיב העמוד.
תפקיד זה הוא להסביר לגוגל לאילו חיפושים ועבור אילו ביטויי המפתח כדאי לה להציג את העמוד לגולשים.

גוגל סורקת טקסטי עוגן, והיא לא אוהבת לראות בפרופיל קישורים של האתר שלכם שימוש באנקור טקסט זהה, שוב ושוב.
יותר מזה, גוגל לא אוהבת אנקור טקסט שחוזר על עצמו וזהה למילת המפתח של עמוד היעד.
שימוש באנקור טקסט בצורה כזו גורם לגוגל לחשוד (ובצדק) שמטרת הקישור החיצוני היא נטו לקדם את אתר היעד, ובעצם אין כאן פעולה טבעית.

בנוסף לגיוון עוגני הטקסט, אתם צריכים לבחור את אותם עוגנים על סמך מחקר מילות מפתח.
עוגני הטקסט בהם תשתמשו צריכים להיות זהים או דומים לביטויים שגולשים מחפשים בפועל.
כך, תוכלו לוודא שהעמוד שלכם מקודם בעבור אותן מילות מפתח ושהקישור יעזור לעמוד להופיע בפני יותר גולשים שמחפשים את אותן מילות מפתח.

נקודה נוספת שחשובה היא להתאים את האנקור טקסט אל העמוד אליו אתם מפנים את הקישור.
עוגני תוכן שהם שם המותג, החברה או האתר שלכם, צריכים להפנות את הגולשים אל עמודים מרכזיים כמו עמוד הבית שלכם.
עוגנים אחרים ונישתיים יותר כמו למשל "נעלי ספורט לגברים", צריכים להפנות את הגולשים למדריך שכתבתם בנושא זה או להפנות לעמוד הייעודי דף קטגוריה של נעלי ספורט לגברים.

גם כאן, המפתח הוא גיוון – גיוון בעמודים אליהם אתם מפנים את הקישורים וגיוון בטקסטי העוגן בהם אתם משתמשים עבור כל עמוד.

 

קישורים חיצוניים – אי אפשר בלעדיהם

כמו שבטח הבנתם, לינקים חיצוניים הם חשובים מאוד, ולמזלנו הם עובדים באופן דיי אינטואיטיבי.
בגדול, מה שאתם צריכים לעשות הוא לגרום לגוגל להבין שהקישורים החיצוניים שלכם הם טבעיים, ושמטרתם לשרת את הקורא ולא אתכם, בעלי אתר היעד.

גיוון הוא חשוב מאוד – גיוון בעוגני הטקסט, גיוון במקורות הקישורים, גיוון בעמודים אליהם הקישורים החיצוניים מפנים את הגולשים.
הגיוון הזה לא רק יעזור לכם למנוע מצב בו גוגל תעניש אתכם, הוא גם יאפשר לקדם את האתר שלכם בצורה נכונה ויעילה יותר –
לקדם עמודים נוספים באתר ולקדם את האתר, באופן כללי, עבור מנעד רחב יותר של מילות מפתח.
היום עברנו על הרבה "תיאוריה" חשובה, אבל מן הסתם – זה לא מספיק.
בהמשך, אכתוב לכם מדריך שילמד אתכם איך להשיג קישורים חיצוניים שיעלו אתכם גבוה גבוה לראש תוצאות החיפוש (למרות שאני לא מבטיח שתגיעו למקום הראשון).

עד אז, וכמו תמיד – אתם מוזמנים לשאול שאלות בתגובות, ממש כאן למטה.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
ניר אזולאי

ניר אזולאי

ניר אזולאי - מקדם אתרים, בוגר BA במערכות מידע וכלכלה, יזם דיגיטלי, מומחה קידום אתרים עם למעלה מ-7 שנות ניסיון בגוגל, כולל פיתוח אתרי וורדפרס ובניית תהליכי שיווק דיגיטליים שמביאים תוצאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אז על מה בא לכם לקרוא?

ניווט מהיר

עוד באותו נושא:

מגיע לך יותר לקוחות!

לאחר מילוי הטופס אחזור אליך עם כל הפרטים

ניר אזולאי