שאלות נפוצות בקידום אתרים

עולם ה – SEO הוא רחב ומבלבל שלוקח זמן רב לשלוט ולהכיר. ואם התחלת לאחרונה להיכנס לתחום הקידום האורגני, אני בטוח שיש לך הרבה שאלות.

קידום אתרים דורש מאיתנו ללמוד ולהכיר הרבה מילים באנגלית ומונחים טכניים,
להתעדכן בשינויים וטרנדים שמופיעים כל שני וחמישי וללמוד כלים חדשים כל הזמן.

בדיוק בשביל זה, החלטתי לענות על השאלות הכי נפוצות בתחום הקידום האורגני ולכתוב עמוד שלם של כל השאלות והתשובות עליהם אני נשאל מידי יום,
במטרה לעזור לכם להבין את העניינים קצת יותר טוב.

אז בלי עוד עיכובים מיותרים, בואו נתחיל!


מה זה
SEO?

SEO הם ראשי התיבות של Search Engine Optimization, או בתרגום חופשי לעברית, מיטוב למנועי חיפוש.
בישראל, ל- SEO קוראים קידום אורגני או קידום אתרים.

ייעודו של ה – SEO הוא בשורה התחתונה, לבצע שינויים ושיפורים לאתר במטרה למקם אותם גבוה יותר בדפי התוצאות של גוגל.
כיום, הרוב המוחץ של תנועת הגולשים באתרים מגיע דרך חיפושים במנועי חיפוש, כאשר הגדול ביניהם הוא גוגל, כמובן. ולכן, הקידום האורגני הפך למרכיב עיקרי ומשמעותי מאוד באסטרטגיית הפרסום והשיווק של כל חברה, ארגון או עסק.

 

איך עושים קידום אורגני?

קיימים שני תחומים מרכזיים בקידום אורגני:

  • Off-Page SEO – תחום זה עוסק בפעולות שאנחנו עושים מחוץ לאתר במטרה לגרום למנועי החיפוש לדרג אותנו גבוה יותר. החלק הכי חשוב בתחום זה הוא קישורים חיצוניים מאתרים ודוגמאות נוספות של Off-page SEO הן קידום האתר ברשתות החברתיות ושיתופי פעולה עם אתרים אחרים.
  • On-Page SEO – תחום זה עוסק בפעולות שאנחנו עושים בתוך האתר במטרה לגרום למנועי החיפוש לדרג אותנו גבוה יותר. רוב הפעולות שאנחנו עושים בקידום אורגני הן On-Page SEO, ותחום זה כולל פעולות כמו העלאת תכנים ותמונות, עיצוב, בניית מערך קישורים פנימיים, שיפור מהירות הטעינה, התאמה למובייל ועוד.

כשאתם עובדים עם מקדם אורגני מקצועי, הוא מדווח (או לפחות אמור לדווח) לכם בכל חודש על הפעילות שביצע באותו החודש בשני התחומים האלו.

לא עדיף להשקיע בקידום ממומן?

לא מעט בעלי אתרים מתלבטים בין קידום אורגני לבין קידום ממומן בגוגל (PPC). הנה השוואה זריזה:

יתרונות של קידום אורגני בגוגל:

  • על פי מחקרים וגם מהניסיון האישי שלי, קידום אורגני מספק תוצאות יותר איכותיות ולקוחות יותר בשלים לצריכת השירות או המוצר שלכם.
  • אין חשיפה לבוטים (רובוטים של מתחרים) שמנסים לזלול לך את תקציב הקמפיין.
  • האתר שלך תמיד מוצג בתוצאות החיפוש ולא ירד מהאוויר לאחר שיסתיים תקציב הפרסום
  • האתר שלך הוא נכס לכל דבר ועניין – קידום אורגני גורם להשבחתו.

 

חסרונות של קידום אורגני בגוגל:

  • משך זמן ארוך לקבלת תוצאות
  • גוגל מציג את התוצאות האורגניות מתחת לתוצאות של הקמפיינים הממומנים, משמעותי מאוד במובייל.
  • קושי לבחור מקדם אתרים אמין שפועל בשקיפות, התוצאות מגיעות לאחר זמן ארוך וקשה לשפוט את טיב המקדם.
  • חשיפה לשינויי האלגוריתמים של גוגל – מדובר במצב שעלול להוביל לחוסר יציבות

יתרונות של קמפיין ממומן בגוגל (פרסום בגוגל):

  • תוצאות מידיות – מרגע העלאת הקמפיין לאוויר בתוך מספר שעות הקמפיין באוויר.
  • לא חייבים לבנות אתר – ניתן להסתפק בדף נחיתה.
  • שליטה על מילות המפתח אני מעוניין שהאתר שלי יוצג ואילו לא בהתאם לכדאיות כלכלית.
  • התשלום לגוגל מתבצע "רק על מה שמקבלים" – כאשר הגולש לחץ על המודעה
 

חסרונות של פרסום ממומן בגוגל:

  • עם סיום התקציב לא תופיעו בתוצאות החיפוש בגוגל.
  • בהרבה תחומים לצערי המתחרים/רובוטים מקליקים על המודעה שלך וזוללים את התקציב על מנת שקמפיין שלך ירד מהאוויר. 
  • מדובר במהלך טקטי ללא השפעה והשקעה לטווח ארוך, ברגע שתפסיקו לממן את הקמפיין האתר שלכם לא יופיע בתוצאות בגוגל.
  • עלות – בלא מעט תחומים העלויות גבוהות ובדרך כלל מניסיון רק ממשיכות לעלות ככול שיש יותר תחרות.

למי שמעוניין בתוצאות מהירות, וגם בבניית תשתית קידום אסטרטגית ולא לשלם לגוגל לעד, אני מציע להוסיף מרכיב של קידום ממומן עד להגעת פניות מהקידום האורגני. 

כמו שבטח כבר ניחשתם, זה קצת יותר מורכב. הקידום הממומן מאוד יעיל להגברת הטראפיק באתר, לקידום האתר עבור מילות מפתח ועבור חשיפת האתר בפני קהלים ספציפיים.

אבל בלי קידום אורגני, ה- PPC הרבה פחות אפקטיבי. הקידום האורגני לא רק הופך את האתר שלכם למושך בעיני מנועי החיפוש – הוא בעיקר הופך את האתר למושך עבור הגולשים.

בנוסף, מטרת הקידום האורגני היא להביא את האתר למיקום גבוה באופן טבעי בדפי התוצאות.

אם אני מנסה לסכם עבורכם את הדברים החשובים, לקידום האורגני ארבעה יתרונות מרכזיים:

  1. שיעורי ההקלקות על תוצאות אורגניות בראש דפי התוצאות גבוה יותר מזה של תוצאות בתשלום.
  2. בקידום ממומן יש הגבלה למספר הקליקים שהאתר שלכם יקבל, כאשר אחרי שתגיעו להגבלה האתר שלכם ייעלם ממקומו בראש דפי התוצאות. בקידום אורגני, לעומת זאת, אין הגבלה לכמות הקליקים.
  3. הטראפיק שתקבלו מהקידום האורגני הוא חינמי וקבוע ולא תלוי בתשלום שלכם. ב – PPC, אתם זוכים לטראפיק כל עוד אתם משלמים, וכשאתם מפסיקים לשלם גם הטראפיק מפסיק לזרום.
  4. תהליך קידום אורגני הוא תהליך של בניית תשתית. אם תסתמכו על קידום ממומן, הצלחת האתר שלכם תהיה נתונה לשינויים כמו עליית מחירי הפרסום של גוגל ושינוי במדיניות הפרסום שלהם.
    קידום האתר שלכם יבנה עבורכם תשתית יציבה שקשה לערער, כזו שהצלחתה תלויה בעיקר בכם.

שילוב בין השניים יביא לשיעורי הצלחה גבוהים. ה – PPC ייתן בוסט של טראפיק וימשוך גולשים למשך זמנים קצובים. במקביל, הקידום האורגני ידאג שהגולשים יישארו באתר, יספק תנועת גולשים קבועה ויביא לחשיפה משמעותית של האתר לגולשים.

 

למה תמיד מדברים רק על גוגל ולא על מנועי חיפוש אחרים?

מעל ל – 90% מהחיפושים מהדסקטופ מתבצעים מגוגל, מה שהופך אותו למנוע החיפוש הגדול והפופולרי בעולם בכלל ובעולם המערבי במיוחד. לכן, רובם ככולם של המקדמים הישראלים, האמריקאיים והאירופאיים מתבססים על המיקומים שלהם בגוגל כקנה מידה להצלחת תהליך הקידום שלהם.

 

איך גוגל מדרגת אתרים?

גוגל שומרת בכספת נעולה את האלגוריתמים המתוחכמים שלה לדירוג אתרים ומיקומם בדפי התוצאות. אנחנו לא יכולים לדעת בדיוק איך גוגל מדרגת אותנו. עם זאת, יש הרבה פרמטרים שאנחנו יכולים להניח וגם לדעת כמעט בוודאות שמשפיעים על דירוג של אתרים:

  • אמינות – האם אפשר לסמוך על האתר שלכם? גוגל רוצה להביא לגולשים שלה אתרים שאפשר לסמוך עליהם עם מידע מהימן ואיכותי. היא בודקת אם אתרים ובלוגים אחרים משתמשים באתר כמקור מידע מהימן על ידי מעקב אחרי קישורים חיצוניים.
  • התנהגות גולשים – האם גולשים נהנים מחווית המשתמש באתר? גוגל מגישה לגולשים שלה אתרים שהיא חושבת שהם יאהבו. היא בוחנת את זה על פי ניתוח נתונים כמו אחוז הגולשים שנוטשים את האתר בתוך מספר שניות וזמן השהייה של הגולשים באתר.
  • חווית משתמש – האם נוח לגלוש באתר שלכם? גוגל מנתחת פרטים טכניים כמו מהירות הטעינה של האתר והדרך שבה האתר מסודר. כך, גוגל יכולה לקבוע האם מדובר באתר עם חווית משתמש נוחה, איכותית ומושקעת או בחווית משתמשת מבולגנת, מתסכלת ומוזנחת.
  • רלוונטיות למילות מפתח – במה האתר שלכם עוסק? גוגל בודקת את הרלוונטיות של האתר לחיפושים של מילות מפתח. על ידי זה, היא יכולה להבין לאיזה תחומים האתר רלוונטי ולאיזה חיפושים להציג את האתר.
  • ערך לגולשים – האם לאתר שלכם יש מה להציע לגולשים? גוגל בוחנת את איכות וכמות התוכן באתר שלכם כדי להבין האם גולשים מקבלים תמורה ממשית מהאתר שלכם.
  • רעננות – האם האתר שלכם מעודכן, חי ונושם? גוגל בודקת אם אתם מעדכנים את האתר ומעלים תכנים כדי להביא לגולשים שלה אתרים פעילים ורלוונטיים.
  • התאמה למובייל – האם ממשק האתר שלכם מותאם לגלישה דרך הטלפון? כיום, מעל ל – 50% מהחיפושים בגוגל מתבצעים מסמארטפונים. גוגל לא מדרגת גבוה אתרים שלא דאגו שהאתר שלהם יתממשק בצורה איכותית עבור גולשי המובייל.

 

האם אפשר ללמוד SEO בצורה עצמאית?

תלוי. אם יש לכם יכולת למידה עצמית גבוהה, אתם בהחלט יכולים ללמוד בעצמכם לקדם אתרים ברמה בסיסית ואפילו מעבר לזה. יש אינסוף תכנים, מדריכים (כמו זה) וקורסים אינטרנטיים זולים וחינמיים בתחום הקידום האורגני.

עם זאת, תצטרכו להשקיע לא מעט זמן בלמידה והתנסות בשביל להגיע לרמה שאתם באמת יודעים מה אתם עושים. הבעיה של רוב האנשים היא שהם לא באמת מתעניינים בתחום קידום האתרים. רוב בעלי האתרים שלומדים את התחום פשוט רוצים לחסוך על שירותי קידום מקצועיים.

חשוב להבין שקידום אורגני הוא תחום דינמי שמשתנה כל הזמן. אי אפשר לקרוא ספר או לעשות קורס ולסיים עם זה. אם אתם רוצים לעמוד בקצב ולהישאר בתחרות – אתם חייבים להישאר עם היד על הדופק ולא להפסיק ללמוד.

 

כמה זמן לוקח לקידום אורגני כדי להצליח?

בהתחלה, כנראה שתראו תוצאות מהירות ותעלו בקלות בדירוג האתר שלכם עבור מילות מפתח מסויימות.

אבל לאט לאט אתם תבינו שקידום אורגני הוא לא קמפיין פרסום. אי אפשר לצפות לתוצאות מיידיות ואי אפשר לצפות לתוצאות כל הזמן. קידום האתר שלכם הוא תהליך מתמשך שדורש השקעה לאורך זמן.

במקום לצפות לשינוי חיצוני ולחכות בציפייה שהתוצאות יגיעו, אני מציע לעשות שינוי פנימי של המיינדסט ושל דרך המחשבה שלכם. אל תמדדו את עצמכם רק לפי התוצאות, אלא גם לפי התהליך. הפכו את הקידום האורגני למרכיב נוסף בעסק שלכם ולחלק מהעבודה הקבועה שלכם. אם תשקיעו לאורך זמן ולא תפסיקו ללמוד, התוצאות החיצוניות כבר יגיעו מעצמן.

 

האם מקדם אורגני יכול להבטיח ללקוח להגיע למקום הראשון?

גם מקדם ה – SEO הכי טוב בעולם לא יכול להבטיח לכל לקוח את המקום הראשון בדפי התוצאות.

המיקום של האתר שלכם תלוי בהמון גורמים שונים – התקציב שלכם, המתחרים שלכם, הוותק של האתר, כמות הזמן שהושקעה בתהליך ועוד המון משתנים שקשה לצפות. אדם שמבטיח לכם את המקום הראשון בביטחון מלא הוא כנראה אדם לא אמין או כזה שלא יודע על מה הוא מדבר.

עם זאת – המקום הראשון הוא לא פנטזיה חסרת סיכוי, ואם עושים עבודה טובה ואיכותית לאורך זמן – זה אפשרי לחלוטין.

שקיפות שקיפות שקיפות

אני מאמין שאתה כבעל האתר צריך להיות מעורב בתהליך הקידום, לפחות ברמה כזו שתדע אילו פעולות קידום בוצעו ואיפה הדברים עומדים. ולכן, תקבל בכל חודש דוח מסודר הכולל את כל פעולות הקידום שנעשו באתרך, התוכן שעלה לאתר, מיקומי מילות המפתח, ואפילו פירוט קישורים מאתרים אחרים.

שכרתי מקדם אורגני – מה נדרש ממני?

הדבר הראשון שאתה כלקוח צריך להבין הוא שקידום אתר הוא מרתון ולא ספרינט.

נדרשת סבלנות רבה כדי להגיע לתוצאות טובות בקידום אורגני, וכמו שרומא לא נבנתה ביום אחד – גם מיקום גבוה בדפי התוצאות דורש עבודה עקבית, שיטתית ואיכותית.

בנוסף לסבלנות שצריכה להישמר כל הזמן, בתחילת הדרך תצטרך גם לשתף פעולה עם המקדם כדי שיוכל להבין:

  • אילו מילות מפתח הוא צריך לקדם
  • איך לתעדף את קידום השירותים או המוצרים שלך
  • מה האופי של העסק שלך

מעבר לשלב הראשוני, אם הכל יעבוד כשורה המעורבות שלך תיגמר בעדכונים והדו"חות החודשיים שיציגו לך את ההתקדמות.

 

מי כותב את התוכן לאתר? אני צריך לכתוב או למצוא כותב בעצמי?

התוכן שיעלה לאתר כלול בשירותי הקידום עליהם אתה משלם, למעט מקרים חריגים, ובמקרים כאלו המקדם צריך לומר לך את זה בפירוש. בכל מקרה, כדאי שתבהיר את הנושא הזה מול מקדם האתר שלכם ואפילו להכניס את זה לחוזה.

 

קידום שחור (Blackhat SEO) – מה זה והאם אתה עושה את זה?

אתחיל מלהסביר מה זה קידום שחור.

קידום שחור הוא שם כולל לשיטות אשר מטרתן להעלות את דירוג האתר ומיקומו בדפי התוצאות של מנועי החיפוש באמצעות פעולות לא חוקיות ולא לגיטימיות. פעולות כאלו יהיו השתלת כמויות גדולות של מילות מפתח בחלקים שונים באתר או השתלת קישורים חיצוניים בתגובות ספאם באתרים שונים.

עכשיו נגיע לעמדה שלי בנושא – מעבר לזה שקידום שחור פוגע באתרים בצורה בלתי הפיכה, אמינות ושקיפות הם ערכים עליונים מבחינתי ו – SEO הוא המקצוע שלי.

אני לא מתקרב לשיטות עבודה לא חוקיות ולא מוסריות, ועושה את כל מה שאפשר כדי לקדם את האתר שלך בצורה נקייה והוגנת.

 

איך אני יכול למדוד את ההתקדמות של האתר שלי?

אז לקחתם מנהל SEO מקצועי והתחלתם תהליך של קידום אורגני. קיבלתם את הדו"ח החודשי הראשון, וחשכו עיניכם – אין לכם מושג מה כתוב שם!

אל תדאגו, כל מי שנכנס לתחום הזה לא מבין שום דבר בהתחלה ושואל את עצמו מה זה בכלל CTR, למה Backlinks זה חשוב ולמה SERP נשמע כמו ראשי תיבות של מחלה.

אז אם אתם רוצים להצליח להבין מה המקדם שלכם עושה בשביל האתר שלכם ולמדוד את ההתקדמות שלו, יש לכם שתי אופציות:

  1. לקבוע איתו פגישה אחד על אחד או בוידיאו בה הוא יסביר לכם מה הוא עושה ועל כמה מדדים חשובים שבעזרתם מודדים התקדמות.
  2. לקרוא בעצמכם קצת על התחום וללמוד את המונחים הבסיסיים.

בסופו של דבר, חשוב שתדעו מה הוא עושה ואם האתר שלכם מתקדם. אבל מצד שני, אל תשכחו שלקחתם מקדם אורגני כדי שלא תצטרכו להתעסק בזה בעצמכם ואתם לא צריכים לדעת בדיוק מה המקדם שלכם עושה.​

הצטרפו לרשימת התפוצה שלי

אני שולח רק עדכונים שווים