מילון קידום אתרים – SEO
אתם אמנם לא צריכים לדעת את כל המונחים בתחום קידום האתרים, אבל יש מונחים שאתם חייבים להכיר בשביל להבין את התחום (ואת המדריכים שלי). בדיוק בשביל זה יצרתי מילון קידום אתרים מקיף.
תחום הקידום האורגני רחוק מלהיות פשוט להבנה, מדובר בעולם מורכב וטכני עם הרבה מילים שיכולות להיראות ארוכות ומבלבלות. ואם זה לא מספיק, אז גם מדובר בתחום דינמי ומשתנה שדורש מאיתנו ללמוד עצמאית כל הזמן אם אנחנו רוצים לעמוד בקצב.
אנסה להסביר בפשטות במילון מושגים ומונחים שאתם חייבים להכיר בעולם קידום האתרים.
המדריך הזה מיועד גם למתחילים, אבל לא רק. הוא יכול להיות שימושי גם עבור מי שכבר יודע דבר או שניים על קידום אורגני ואפילו בשביל מקדם אתרים מקצועי.
אם יש מושגים נוספים שאתם חושבים שחייבים להיות פה, אל תוותרו לי – רשמו לי בתגובות ואשתדל להכניס גם אותם למילון קידום שלי.
קידום אורגני – SEO
SEO הם ראשי התיבות של Search Engine Optimization, או בעברית, מיטוב עבור מנועי חיפוש. במשפט אחד, SEO הוא תחום שעוסק בפעולות שמטרתן לקדם אתרים במנועי חיפוש.
מחפשים מבוא למתחילים? כנסו להסבר על האופן בו מתבצע תהליך קידום אתרים.
Google Analytics
יש מגוון רחב של כלים לקידום אתרים, בחלק מהם אתם פשוט חייבים להשתמש למטרות שלכם. גוגל אנליטיקס הוא כלי שנבנה על ידי גוגל אשר מיועד למנהלי אתרים, ובו מוצגים דוחות הכוללים נתונים על האתר באופן כללי ועל העמודים בפרט.
הכלי מספק נתונים רבים על זהות הגולשים, התנהגות הגולשים, דרך הגעת הגולשים לאתר ועוד, מדובר באחד מהכלים הכי בסיסיים וחשובים לצורך מדידת ביצועים והפקת משמעויות.
Google Search Console
הגוגל סרץ’ קונסול הוא כלי נוסף של גוגל שמנתח אתרים ומטרתו לספק למנהלי אתרים נתונים על ביצועי האתר ועל העמודים שבו. כלי זה מתמקד בנתונים על מצב האתר במנוע החיפוש של גוגל כמו מיקום האתר בחיפושים של מילות מפתח מסוימות וכמות המבקרים בכל עמוד באתר, מדובר בכלי חובה לקידום האורגני.
A/B Testing
חלק חשוב בתהליך קידום ובניית אתרים ובשיווק דיגיטלי באופן כללי הוא בחינת ההשפעה של מספר אופציות שונות, במטרה למצוא את האופציה המוצלחת והאופטימלית ביותר. ה – A/B טסטינג הוא בעצם מבחן שבו בוחנים שתי אופציות שונות ומשווים את התוצאות ביניהן.
המבחן יכול לעזור לנו במקרים רבים: בניית קמפיין PPC מוצלח בפייסבוק או בגוגל, בחירת מיקום נכונה למיקום כפתור רכישה באתרי סחר, בחירת כותרת אפקטיבית למאמרים ועוד.
Bounce Rate – יחס נטישה
מדד המשקף באחוזים את היחס שבין מספר הגולשים שביקרו עמוד באתר ונטשו (או לא ביצעו אף פעולה נוספת – רכישה, השארת פרטים או מעבר לעמוד אחר), לבין סך מספר הגולשים שביקרו באתר. יחס נטישה גבוה עלול להעיד על משהו שאינו בסדר באתר ולפגוע בדירוג שלכם.
CTR
ראשי התיבות של CTR הוא Click-Through Rate, כלומר היחס שבין מספר החשיפות של גולשים לאתר שלך לבין כמות ההקלקות על האתר שלך. רלוונטי עבור קידום ממומן וכן גם עבור קידום אורגני.
Conversion Rate – יחס המרה
היחס שבין מספר הגולשים שביקרו באתר לבין מספר הגולשים שביצעו פעולה מוגדרת כמו רכישה, הרשמה לניוזלטר, מילוי טופס או יצירת קשר. יש הרבה מאוד פעולות שאפשר לבצע, די בקלות, על מנת להביא למצב המיוחל של שיפור יחס המרה.
HTML
שפת הקוד שבה כתובים רוב אתרי ועמודי האינטרנט. שפת ה – HTML מאפשרת ליצור אתרים שכוללים טקסטים ואובייקטים וויזואלים כמו סרטונים ותמונות. אתר וורדפרס למשל בנוי בין היתר גם על ידי קוד HTML.
HTTP
פרוטוקול תקשורת שמשמש להעברת מידע ונתונים (אתרים ועמודים) על גבי רשת האינטרנט ללקוחות הקצה, שהם הגולשים. הפרוטוקול מיועד לאתרים הכתובים ב – HTML ומאפשר העברה של כל האובייקטים הכלולים בהם כמו תמונות וסרטונים.
HTTPS
פרוטוקול תקשורת מסוג HTTP שכולל שכבת הצפנה ואבטחה נוספת (SSL או TLS). גוגל הצהירה שאתרים ללא תעודת SSL עלולים להפגע בקידום האורגני, נכון לכתיבת שורות אלו גוגל הצמידה תווית "לא מאובטח" לאתרים ללא תעודת אבטחה. לא נעים ועלול להרחיק לקוחות.
Internal Links – קישורים פנימיים
קישורים פנימיים הם אלו שנמצאים בתוך האתר שלך ומפנים את הגולשים לעמודים אחרים בתוכו.
Backlinks – קישורים חיצוניים
קישורים חיצוניים הם קישורים הנמצאים באתרים אחרים ומפנים גולשים לאתר שלך.
קישור nofollow
הדרך שלנו להגיד למנוע החיפוש גוגל – הקישור הזה רלוונטי לגולשים אך אני לא מעוניין להעביר את כוח קידומי לאתר המקושר.
ניתן להפוך כל קישור באתר שלנו לקישור nofollow בצורה פשוטה על ידי הוספת תגית "rel="nofollow
Webmaster Guidelines
חוקים שנקבעים על ידי מנועי החיפוש על מנת לדאוג שמנהלי אתרים יקדמו את האתרים שלהם בצורה יעילה מתוך כוונה להנגיש את האתר בצורה תקינה לגולש. בנוסף, מטרת החוקים היא למנוע ממקדמי אתרים ובעלי אתרים לבצע פעולות מניפולטיביות במטרה להעלות את דירוג האתר שלהם. הנה קישור לחוקים של גוגל.
Blackhat SEO – קידום שחור
מונח זה מתייחס לפעולות קידום אתרים שמפרות את החוקים של מנועי החיפוש. ביצוע פעולות קידום שחור מביאות לענישה מצד מנועי חיפוש כמו גוגל ופגיעה בדירוג האתר. המלצתי היא לא לבצע שום פעולה שנוגדת את החוקים של גוגל. בקלות ניתן לחטוף עונש מגוגל שעלול לקחת חודשים לקבל את אמונתם מחדש.
Whitehat SEO – קידום לבן
מונח זה מתייחס לפעולות קידום אתרים שתואמות את החוקים של מנועי החיפוש.
Crawling
מונח המתאר את התהליך שבו מנועי החיפוש מוצאים, סורקים ומנתחים אתרי אינטרנט.
Indexing
מונח המתייחס לארגון ולאחסון של המידע שהתקבל על ידי תהליך ה – Crawling.
Index
מאגר הנתונים של מנועי החיפוש שכולל את כל התוכן שהבוטים (Crawlers) אוספים ברחבי הרשת.
Rich Snippet
הסניפט הוא הדרך שבה נראים עמודים בדפי התוצאות של מנועי החיפוש. הסניפט מכיל את הכותרת ותיאור העמוד.
"סניפט עשיר" הוא למעשה סניפט משודרג שמכיל פרטים נוספים כמו מחיר או דירוג, והוא עשוי לתרום לדירוג האתרם
SERP
ראשי התיבות של Search Engine Results Page. המושג מתייחס לדף התוצאות המתקבל על ידי ביצוע שאילתה/חיפוש במנועי חיפוש.
דירוג אורגני
מיקום ב-SERP – דפי התוצאות של מנועי החיפוש שהושג בצורה טבעית. ההפך מזה יהיה פרסום ממומן.
כתבתי פה מדריך קידום אתרים, מדריך שמתאים גם למתחילים שמעוניינים להיות מדורגים גבוה בתוצאות החיפוש בגוגל.
Ranking – דירוג
דירוגו של אתר או עמוד באתר מתייחס למיקום שלו בדפי התוצאות של מנועי החיפוש.
URL
ראשי התיבות של Uniform Resource Locators. המונח מתאר את הכתובת של אתר או עמוד והיא למעשה המיקום שלו ברשת.
Traffic
טראפיק הוא תנועת גולשים באתר.
Query – שאילתה
המונח מתייחס להזנת מילים בשורת החיפוש של מנוע חיפוש.
KPI
ראשי התיבות של Key Performance Indicator. המונח מתייחס לנתון מדיד שבאמצעותו אפשר לזהות התקדמות לעבר מטרה מוגדרת.
User Intent – כוונת משתמש
בעולם הקידום האורגני, המונח Intent מתייחס לכוונה של הגולש בחיפוש שהוא מבצע.
Long Tail – ביטויי זנב ארוך
ביטויי חיפוש ספציפיים הכוללים מספר מילים גבוה יותר מחיפושים כלליים. למשל, אם חיפוש כללי הוא "קידום אורגני", ביטוי זנב ארוך יהיה "קידום אורגני לאתרי סחר בישראל".
Key words – מילות מפתח
מילות מפתח או ביטויי חיפוש הם מילים יחידות או צירופי מילים אותם אתרים כוללים בתכנים שלהם. זאת במטרה שמנועי החיפוש יזהו את האתר כרלוונטי לחיפושי גולשים המכילים את ביטויי חיפוש אלו. מחקר מילות מפתח הוא אחד הצעדים הבסיסיים והחשובים ביותר בתהליך הקידום.
Bots/Crawlers/Spiders – בוטים
הבוטים הם לא ישויות אמיתיות. באמצעות הבוטים, מנועי החיפוש Crawling, כלומר, סורקים ומאנדקסים אתרים ועמודים ברשת.
Engagment
מונח זה מתייחס לנתונים שמייצגים את האינטראקציה או מעורבות של גולשים עם אתרים אותם הם רואים ב – SERP, דפי התוצאות של מנועי החיפוש.
רלוונטיות
מדד שבאמצעותו מנועי החיפוש מודדים התאמה בין מה שגולש מחפש לבין עמודי אינטרנט.
המדד מתייחס לנתונים רבים כמו התחום שבו עוסק האתר, מיקום הגולש ושפת האם של הגולש.
Sitemap – מפת אתר
מפת אתר היא בעצם רשימה של כתובות ה – URL של העמודים הנמצאים באתר. מטרת מפת האתר היא לעזור לבוטים (Crawlers) למצוא ולאנדקס עמודי אינטרנט.
Search Volume – נפח חיפוש
מונח המתייחס לכמות החיפושים של מילת מפתח מסוימת בתקופת זמן מוגדרת (שבוע, חודש, שישה חודשים, שנה וכן הלאה).
Alt Text – טקסט אלטרנטיבי
טקסט הנכתב ב – HTML ומטרתו לתאר תמונות בעמודי אינטרנט.
Duplicate Content – תוכן משוכפל
תוכן משוכפל הוא תוכן שקיים בשני מקומות שונים, בין אם זה שני אתרים אחרים או שני עמודים באותו האתר. תוכן משוכפל או (תוכן לא מקורי) לא מומלץ ונחשב כעבירה בעייני גוגל.
Header Tags
אלמנט בקוד HTML שנועד להגדיר כותרות בעמודי אינטרנט.
צפיפות מילות מפתח
מונח המתאר את המרחק שבין מילות מפתח בטקסט. או במילים אחרות את היקף הפעמים שמילת המפתח מופיעה בטקסט או באתר. נרצה לרוב לשלב בכמות סבירה את המונח או המונחים שאנחנו מעוניינים לקדם, אבל בניגוד לעבר – ממש לא להעמיס במילות מפתח שלא נראות טבעיות לטקסט.
Keyword Stuffing
בהמשך לסעיף הקודם – מונח המתייחס לדחיסה מכוונת של מילות מפתח בצפיפות גבוהה בטקסט במטרה לקדם טוב יותר ביטוי חיפוש מסוים. מדובר בטקטיקה ספאמית ויש להימנע ממנה.
Anchor Text – טקסט עוגן
טקסט עוגן הוא מילים בתוכן כתוב הכוללות קישורים לעמודים או אתרים אחרים. ניתן לבצע הפניה על פי מילת המפתח או נוסח מסוים שלה, שם המותג, מילות קישור ("לחצו פה") ועוד.
אלגוריתם קידום
דרך שיטתית הכוללת מספר מוגבל וסופי של שלבים שנועדה לביצוע משימה מסוימת. בהקשר של קידום אורגני, מנועי החיפוש משתמשים באלגוריתמים על מנת לדרג, לנתח ולאנדקס עמודי אינטרנט ואתרים. אף אחד לא יודע בדיוק מהם החישובים שמבצע האלגוריתם, למעט אנשי גוגל, אבל פעמים רבות אפשר להבין על פי הנעשה בשטח או עדכונים של גוגל לבעלי אתרים.
Meta Descriptions
מטא דיסקריפשן הוא אלמנט טקסט בשפת HTML שמטרתו לתאר את התכנים שנמצאים בעמוד. במקרים רבים, זה גם התיאור שבו מנועי החיפוש ישתמשו כשיציגו עמוד או אתר בדפי התוצאות.
Panda
עדכון שבוצע בעבר באלגוריתם של גוגל שמטרתו להעלות את רמת התוכן באתרים באמצעות מתן דירוג נמוך לאתרים עם תוכן ברמה נמוכה.
Redirection
מונח זה מתייחס להפניה של גולשים ומנועי חיפוש מכתובת URL אחת לכתובת URL אחרת כאשר אתר משנה את המיקום שלו. כאשר מעוניינים בהפניה קבועה משתמשים ב – 301 redirect 0, וכאשר מעוניינים בהפניה זמנית משתמשים ב – 302 Redirect.
Title Tag
אלמנט בשפת HTML שמטרתו להגדיר כותרת לעמוד אינטרנט.
Link Exchange – החלפת קישורים
החלפת קישורים היא טקטיקה להעלאת דירוג אתרים שבה שני אתרים משתילים באתר שלהם קישור חיצוני בתמורה לכך שהאתר השני יעשה זאת גם כן. במקרים רבים, הטקטיקה נוגדת את החוקים של מנועי החיפוש ובמינונים גבוהים עלולה לגרום לירידה בדירוג האתר.
קיימים עוד מושגים נוספים שעדין לא כתבתי עליהם, רשמו לי בתגובות ואדאג להכניס גם אותם.