דירוג אתרים בגוגל – 8 הפרמטרים המשפיעים ביותר

דירוג אתרים בגוגל

ניווט מהיר במאמר

המטרה שלנו בביצוע של קידום אורגני היא להעלות דירוג אתרים בגוגל, כלומר, להעלות את הדירוג שלו בדפי התוצאות של מנועי החיפוש גוגל.
כמו שאתם בטח כבר יודעים, תחום ה-SEO כבר מזמן מבוסס על דירוג האתר במנוע החיפוש של גוגל, ובכל מקרה אם דירוג האתר יהיה גבוה בגוגל, בדרך כלל הדירוג שלו יהיה גבוה גם במנועי חיפוש אחרים כמו בינג bing.

אם כך, בשביל להעלות את דירוג בגוגל אנחנו צריכים להבין, עד כמה שניתן, מה גוגל מחפשת באתר שלנו ובאתרים באינטרנט בכלל.
בפשטות – גוגל מחפשת לייצר קשר איכותי, ארוך טווח ויציב עם האתר שלנו.

חשבו על זה כאל קשר זוגי (:
ככל שניצור איתה קשר איכותי ויציב יותר, יעלה הסיכוי שהיא תסכים להכניס את האתר שלנו ל"בית שלה" שהוא עמוד התוצאות הראשון בגוגל.
ואם היינו ממש טובים? היא תסכים להכניס אותנו ל"חדר שלה" – המקום הראשון באותו עמוד התוצאות.

עכשיו, אנחנו יודעים מה גוגל רוצה לעשות.
המשימה של גוגל היא לסדר את המידע שקיים ברשת ולהנגיש אותו לגולשים בצורה הכי טובה שאפשר.
זה אומר שכשגולשים מחפשים ביטוי מסוים במנוע החיפוש שלו, גוגל תעשה את מירב המאמצים כדי להציג את עמודי האינטרנט שיספקו את הצורך בצורה המיטבית.

אבל איך עובד דירוג אתרים בגוגל?
זו השאלה. העיקרון המנחה הוא "חווית משתמש" – הרי גוגל רוצה שנחזור למנוע החיפוש שלו, ולא לזה של המתחרים (למרות שהיא כבר דיי מחקה אותם, מישהו עוד זוכר את בינג?).
ככל שהגולשים יקבלו תוצאה טובה יותר ביחס למה שהם מחפשים ויהיו מרוצים יותר, כך הסיכוי שיחזרו להשתמש בגוגל בפעם הבאה – גבוה יותר.

אז קדימה, בואו נפרוט ונבין לעומק מה הם הפרמטרים, לפחות המרכזיים שבהם, שגוגל לוקחת בחשבון ובהם אנחנו צריכים להתחשב בתהליך קידום אורגני.

 

איך מתבצע דירוג אתרים בגוגל?

כדי לסדר את המידע שקיים באינטרנט בצורה יעילה ולהנגיש אותו לגולשים בצורה האופטימלית, גוגל סורקת פחות או יותר את כל האתרים ברשת.
היא משתמשת במערכות אוטומטיות מורכבות ומתקדמות – Bots, Spiders, Crawlers – כדי לעבור על האתרים ולאסוף מהם מידע.
את המידע הזה, גוגל מנתחת באמצעות מערכות AI כמו RankBrain שכוללות אלגוריתמים נסתרים (וכנראה גם קסומים) שעושים בין היתר את הדברים הבאים:

  • מסיקים מה היא האיכות של התוכן שבאתרים שלנו ושל העמודים שבהם
  • מנתחים את חווית המשתמש באתר
  • מקטלגים את האתר שלנו לפי התחומים אליו הוא רלוונטי

והרשימה ממשיכה…

באופן כללי אפשר להגיד שככל שעובר הזמן וגוגל מבצעת עדכוני הליבה באלגוריתמים שלה, היא דורשת יותר ויותר איכות.
גוגל יודעת למדוד איכות על פי דברים כמו תוכן, הרמה הטכנית של האתר, הקישורים שמפנים לאתר וכו'.
עם זאת חשוב להגיד שגוגל עדיין, ובמיוחד גוגל ישראל בשפה העברית, לא תמיד מצליחה לשים יד על אלו ש"חורגים מהתכתיבים שלהם".

השאירו פרטים וקבלו הצעה לקידום האתר שלכם

הניסיון לימד אותנו מה גוגל אוהבת

אנחנו לא יודעים בוודאות איך האלגוריתמים של גוגל עובדים, זה נכון, אבל עולם ה- SEO קיים כבר שנים ומן הסתם אנחנו לא יורים באפלה.
מהניסיון שלי ושל קהילת המקדמים בעולם, אנחנו יודעים פחות או יותר מה גוגל מחפשת – מהם הפרמטרים שמשפיעים על הצלחה ועל כישלון בקידום אורגני.

מכיוון שגוגל מעולם לא הצהירה בפומבי מהם הפרמטרים של דירוג בגוגל (שאגב, יש הטוענים שיש בערך 200 כאלו) הדרך למפות מה עובד יותר ומה גורם לעליה בדירוג, מה לא משפיע ומה מזיק לדירוג אתרים, דורשת המון ניסויים.
כן, כן, ניסויים של ממש על אתרים חיים שהקמתי לטובת הנושא בהם ביצעתי מעקב אחר ביצועים, תיעוד, ניתוח והסקת מסקנות.
מכיוון שמדובר על אלגוריתם חי ונושם שמתעדכן באופן תדיר ומידי חודש, זהו תהליך תמידי שנעשה כל הזמן שוב ושוב.

אם נדע לגעת בנקודות הנכונות, אם נתייחס לפרמטרים שמשפיעים על הקידום שלנו, נוכל לשכנע את גוגל שלאתר שלנו יש את הדברים שהיא אוהבת לראות.
אני אגיד את זה כבר מעכשיו – אין נוסחות קסם בקידום אורגני, צריך לעבוד קשה, להשקיע, ללמוד כל הזמן.

אם אתם מחפשים מדריך שיספק לכם תוצאות מהירות בלי שתצטרכו לקרוע את ה… ישבן, לא תמצאו אותו אצלי, וגם לא בשום מקום אחר.
מצד שני, אם אתם מוכנים לעבוד ותדעו להתמקד בפרמטרים שמשפיעים על דירוג האתר בגוגל, תוכלו לקטוף את הפירות הכה מתוקים שהקידום האורגני מציע.
אז יופי, אחרי ההקדמה החשובה הזו, בואו נגיע לעניין שלשמו התכנסנו – הנה 8 הפרמטרים שמשפיעים בצורה המשמעותית ביותר על קידום אורגני.

 

#1 אבטחה ונגישות

הפרמטר הראשון שלנו הוא בסיסי למדי, אתרים צריכים להיות נגישים בפני גוגל ובפני המשתמשים ולא פחות חשוב מאובטחים, וזאת כדי להגן על הגולשים שמגיעים אליהם.
זכרו מה כתבתי לכם בהתחלה – הגולשים הם הלקוחות של גוגל.
אז מה צריך לעשות כדי לעמוד בפרמטרים הללו שלכאורה נראים די טריביאליים? הנה כמה מהם:

הפרמטרים הללו יבטיחו שגוגל תסרוק את האתר שלכם ותאנדקס אותו.

איך מוודאים שהאתר פתוח לסריקה של בוטים?

אז כמו שכבר הסברתי, גוגל משתמשת בבוטים כדי לסרוק אתרים.
בכדי שהיא תוכל לעשות את זה, אנחנו צריכים שיהיה לנו קובץ שנקרא robots.txt בתיקייה הראשית (top-level diectory) של האתר שלנו.
רוצים לבדוק אם הקובץ קיים באתר שלכם והוא כבר פתוח לסריקה של גוגל?

הריצו חיפוש של כתובת האתר שלכם בתוספת robots.txt. לדוגמה: https://nirazo.co.il/robots.txt
אם אנחנו רוצים לבקש מהרובוט של מנוע החיפוש לאנדקס את כלל העמודים באתר נקבל את התוצאה הזו:

User-agent: *
Disallow:/

במידה ואנחנו רוצים למנוע סריקה של תיקייה ספציפית, זו התוצאה שאנחנו צריכים להגדיר:

User-Agent: *
Disallow:/folder/

מסובך לכם? הכל טוב, אם אתם מסתבכים, תגיבו לי כאן למטה ואדאג לעזור לכם.

 

#2 רספונסיביות לממשקי מובייל

על מהפכת Mobile-First שמעתם? בנובמבר 2016, גוגל הודיעה רשמית שמערכות הדירוג שלה יתנו משקל גבוה יותר לניתוח האתר בממשק מובייל (סמארטפונים, טאבלטים) מאשר לניתוח שלו בגלישה בממשק דסקטופ (מחשבים נייחים, לפטופים).
אמנם לא בין-לילה, אבל בזמן קצר אתרים צנחו מהמיקומים הראשונים בדפי התוצאות הראשונים של גוגל לעמוד ה-2 וגרוע מכך.
בשנה הזו גם הייתה את אחת העליות הגדולות ביותר בביקוש עבור בניית אתרים מותאמים לקידום אורגני, כולם רצו לשדרג את האתר שלהם להפוך אותו לרספונסיבים.

המציאות היא שרוב החיפושים מתבצעים מהמובייל, ולכן גוגל מתייחסת לרספונסיביות של האתר שלנו כפרמטר חשוב ומרכזי במיוחד כשהיא מדרגת אותו.
המשמעות היא שהתאמת האתר לגדלי מסכים שונים משפיעה על קידום אורגני בצורה אדירה, ומי שמזניח את זה משלם ביוקר.

מה הוא אתר שמותאם למובייל?

"אוקיי ניר, חלאס עם הדיבורים הטכניים האלו, דבר איתי תכלס – מה האתר שלי צריך?"
בסדר בסדר, לא צריך להתעצבן. זה נושא שמגיעה לו כתבה משלו, אבל הנה הדברים החשובים והבסיסיים:

  • פונטים בגודל נכון שמאפשרים קריאה נוחה גם במסכים קטנים
  • רספונסיביות לממשקים שונים (כלומר, התאמה אוטומטית לגודל המסך)
  • ניווט נוח בתפריט האתר

אלו בגדול הדברים העיקריים, אבל כמו שאמרתי, זה קצת יותר מורכב מזה.
אם האתר שלכם לא מותאם למובייל, כדאי שתפנו למקדם אתרים מקצועי שיעזור לכם לעשות את זה.

 

#3 חווית משתמש (UX)

אלגוריתם לא יכול לגלוש באתר שלנו ולשפוט אם החוויה טובה או לא, כמו בני אדם, אבל למעשה – הוא יכול לעשות משהו הרבה יותר טוב ומדוייק מזה.
כדי לקבוע דירוג אתרים בגוגל, גוגל מסתמכת על התנהגות הגולשים שמגיעים לאתר שלנו ומזה מבינה האם האתר שלנו נוח, נעים ומזמין.
לאילו מטריקות היא מתייחסת?

  • CTR (שיעור הקלקה) – שיעור ההקלקה של הגולשים שרואים את האתר שלנו בדפי התוצאות
  • Dwell Time (זמן שהייה באתר) – כמות הזמן שהגולשים מבלים באתר שלנו
  • Bounce Rate (שיעור נטישה) – שיעור הנטישה של הגולשים שנכנסים אל האתר ויוצאים ממנו בלי להמשיך לגלוש בעמודים נוספים

המספרים האלו, אותם תוכלו לבדוק בעצמכם בכלי ה- SEO של גוגל Google Analytics, מעידים על דברים רבים.
על מה הם מעידים? CTR מעיד על האם הכותרות והתיאורים שלנו מושכים ומניעים לפעולה, ה-Bounce Rate מעיד האם האתר שלנו רלוונטי לחיפושים מהם הגולשים מגיעים, וזמן השהייה באתר הוא מדד לעד כמה התוכן רלוונטי, על מהימנות האתר בעיני הגולש, על האם ההתמצאות באתר ברורה ונגישה, ועוד.

 

#4 מהירות אתר

באינטרנט, כל שנייה משנה, וזו לא סתם קלישאה שהמצאתי אלא עובדה שנמצאה כנכונה שוב ושוב.
לגולשים אין סבלנות לחכות שהאתר/עגלה שהאחיין שלכם בנה ב- 2010 יעלה – הם מצפים שהאתר שלכם יטען במהירות.
על פי מחקר שנערך, 40% מהגולשים נוטשים אתר שלא נטען בתוך 3 שניות או פחות וכל שנייה של דיליי עשויה להוריד את שיעור ההמרה שלכם בכ-7%.

עכשיו, פשוט להבין שהמטרה היא לדאוג שהאתר יהיה כמה שיותר מהיר. השאלה היא איך עושים את זה? ממש לאחרונה כתבתי מדריך מפורט בשני חלקים על הנושא הזה בדיוק.

גורם חשוב מאוד של דירוג אתרים בגוגל, השקיעו בו.

 

#5 סמכות אתר

כמו שאני תמיד אומר – סמכות אתר היא דבר חשוב מאוד, אתר סמכותי הוא אתר שגוגל תופסת כמקור ידע מהימן ואיכותי, דבר המושפע מלא מעט פרמטרים:

על פי המחקר ש- Ahrefs ביצעו, האתרים שמדורגים הכי גבוה בדפי התוצאות של גוגל הם בדרך כלל דפים (שימו לב דפים ולא רק אתרים) ותיקים.

age of page days
קרדיט: ahrefs.com

למרות שקשה לומר שזהו תנאי מחייב, נראה שלוותק של האתר יש השפעה על דירוג האתרים בגוגל.

#6 איכות, כמות התוכן ואופטימיזציית תוכן

גוגל היא למעשה פלטפורמה שמטרתה להנגיש את התוכן והמידע שנמצא ברחבי הרשת למשתמשים בצורה הטובה ביותר.
באופן טבעי, היא עושה את זה על ידי ניתוח התוכן שנמצא באתרים השונים כדי למצוא תכנים איכותיים ולקבוע לאילו חיפושי גולשים הם רלוונטיים.
האמת? בעבר, גוגל לא הייתה עושה את זה כל כך טוב.

עד לא מזמן, היינו יכולים לגרום לגוגל לדרג את האתר שלנו גבוה גבוה עם תוכן שמקומו בפח האשפה רק בגלל שהוא מלא במילות מפתח (דחיסות ביטויים).
היום זה פשוט לא יעבוד, היום דירוג אתר בגוגל עובד בצורה מתוחכמת יותר.
אסטרטגיות תוכן שעבדו בעבר שכללו תוכן רדוד ומונחה מטרה יחידה – SEO, כבר לא עובדות היום.

גוגל משחיזה את האלגוריתמים בלי הפסקה במטרה לאפשר לזהות באילו אתרים יש תוכן איכותי ורלוונטי באמת, ואילו אתרים לא מספקים ערך ממשי למשתמשים.
אז מה היא הדרך להתחבב על ידי גוגל? לפרסם היקף תוכן משמעותי, איכותי, עדכני, מעמיק ובעל ערך.
כתבתי בפירוט בפוסט הזה: שיווק באמצעות תוכן וכאן כתבתי על חשיבות העדכניות של התוכן באתר. כמה תוכן? לפחות יותר מהמתחרה שנמצא במקום שאליו אתם שואפים בתוצאות החיפוש בגוגל.

עכשיו, מעבר לזה שהאתר שלכם צריך הרבה תוכן איכותי, אנחנו גם צריכים לעבוד פה בצורה ממוקדת כדי לגרום לגוגל להבין לאילו תחומים האתר שלנו רלוונטי.
הדרך שלנו לעשות את זה היא באמצעות בניית אסטרטגיית תוכן ממוקדת על בסיס מחקר מילות מפתח ובהתאם למטרות הקידום שלנו.

התכנים שלכם חייבים להבהיר לגוגל שהאתר שלכם מדבר על התחומים שבו אתם עוסקים.
את זה עושים על ידי שילוב של מילות מפתח רלוונטיות, באופן טבעי, בתכנים שבאתר.

 

#7 קישורים

במשפט אחד קישורים הם אלמנטים לחיצים שמביאים את הגולשים אל עמוד או אתר אינטרנט כלשהו.
בדרך כלל, קישורים מוטמעים בתוכן כתוב, וגם בדברים נוספים כמו תמונות, למשל. בעולם קידום האתרים קיימים כמה סוגי קישורים עיקריים:

  • קישורים פנימיים (Internal Links) – קישורים המוטמעים בתוך האתר שלנו ומפנים את הגולשים מעמוד מסוים אל עמוד אחר באותו האתר.
  • קישורים חיצוניים (Inbound Links) – קישורים המוטמעים בתוך אתרים ברחבי הרשת ומפנים את הגולשים אל עמוד מסוים שנמצא באתר שלנו.
  • קישורים יוצאים (Outbound Links) – קישורים המוטמעים בתוך האתר שלנו ומפנים את הגולשים אל עמוד שנמצא באתר אחר.

לכל אחד מהקישורים האלו יש מטרות אחרות, גם עבור הגולשים וגם עבור קידום אורגני.

קישורים חיצוניים

כמו שאמרתי קודם לכן, קישורים חיצוניים הם מטריקה שגוגל לוקחת בחשבון כשהיא בוחנת האם האתר שלנו סמכותי, כלומר מהימן ואיכותי.
ככל שלאתר שלנו יש יותר קישורים נכנסים מיותר אתרים ויותר איכותיים, גוגל תעלה את הדירוג שלו בכלל ואת דירוג העמודים שקיבלו את הקישורים האלו בפרט.
לא מבינים איך אתם אמורים להשיג קישורים? אל תדאגו, הנה 19 דרכים להשיג קישורים לאתר שלכם. ספויילר: זה אפשרי לגמרי.

קישורים פנימיים

קישורים פנימיים עובדים קצת אחרת, הם נועדו ליצור רשת קשרים בין עמודים באתר שלנו שאחראית על שני נושאים חשובים:

  • מבחינת הגולשים, היא מעשירה את חווית השימוש שלהם ובכך גורמת להם לגלוש יותר זמן באתר שלנו וכן לנווט ולמצוא את מבוקשם.
  • מבחינת גוגל, היא עוזרת להם להבין באילו נושאים העמודים שלנו עוסקים ומהם מאזני הכוח באתר שלנו בין העמודים השונים.

בשביל באמת להשיג את כל המטרות האלו, צריך לדעת להשתמש בקישורים בצורה נכונה.
אם אתם רוצים ללמוד איך להפוך קישורים לכלי קידום אורגני עוצמתי, כדאי שתקראו את המדריך שכתבתי על קישורים פנימיים, על מבנה אתר וגם את זה שכתבתי על אנקור טקסט.

 

#8 ההיבטים הטכניים

מעבר לכל הפרמטרים עליהם דיברנו היום, שרובם יחסית אינטואיטיביים, קלים להבנה ואפשריים ליישום, יש גם את העניין הטכני.
כדי לעשות קידום אורגני איכותי, זה לא מספיק לדעת לכתוב תוכן מדהים או להשיג קישורים מאתרים בעלי סמכות.
בכל זאת, גוגל הוא לא בן אדם ובשביל שהוא יוכל להבין אותנו אנחנו צריכים לעזור לו ולדאוג שהאתר שלנו מסודר ומדויק גם ברמה הטכנית. מה זה אומר?

  • לבנות מבנה אתר פשוט, נוח והגיוני בעל היררכיה ברורה.
  • להקפיד לכתוב Meta-Titles וגם Meta-descriptions עבור כל עמוד באתר תוך כדי שמירה על 'הרגלים נכונים' (עד 160 מילים לתיאור, שילוב מילות מפתח מדויקת וכ"ו).
  • שימוש נכון ב-Image Alt Tags (תגי תמונות). לתייג תמונות עם מילות המפתח המרכזיות של אותו העמוד כדי לוודא שגוגל תציג את העמוד גם עבור חיפושים ממוקדי תמונות.
  • הגדרת כתובות URL שמתארות את התוכן בצורה ברורה ומתומצתת.
  • שימוש בשרת אחסון איכותי, יציב ומהימן.

יש עוד הרבה אספקטים טכניים חשובים שמשפיעים על דירוג אתרים בגוגל.
אם אתם לא מומחים ב- SEO, אני ממליץ לכם לבחור חברת קידום אתרים מקצועית או יועץ קידום שילווה אתכם ויוודא שאתם לא עושים טעויות קריטיות שפוגעות במאמצי הקידום שלכם.

 

מסכמים!

אלו שמונת הפרמטרים הכי חשובים בקידום אורגני, לפחות לדעתי.
אם לדעתם יש פרמטרים נוספים שלא הכנסתי ונראים לכם חשובים – תגיבו לי כאן למטה ואם תשכנעו אותי, יכול מאוד להיות שאכניס גם אותם (:

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
ניר אזולאי

ניר אזולאי

ניר אזולאי - מקדם אתרים, בוגר BA במערכות מידע וכלכלה, יזם דיגיטלי, מומחה קידום אתרים עם למעלה מ-7 שנות ניסיון בגוגל, כולל פיתוח אתרי וורדפרס ובניית תהליכי שיווק דיגיטליים שמביאים תוצאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אז על מה בא לכם לקרוא?

ניווט מהיר

עוד באותו נושא:

מגיע לך יותר לקוחות!

לאחר מילוי הטופס אחזור אליך עם כל הפרטים

ניר אזולאי