אם יש לכם עסק, אני בטוח שכבר שמעתם על קידום ממומן (ppc) בפלטפורמה של גוגל אדס (Google Ads).
וגם אם לא, גם אם רק שמעתם שכדאי לכם לשכור חברת קידום אתרים ואתם רוצים לשמוע יותר על קידום אתרים ממומן בגוגל – הגעתם למקום הנכון.
לפני הכול, אני רוצה לפוצץ מיתוס – בניית אסטרטגיית שיווק דיגיטלי וקידום אתרים זה דבר מורכב, ולהחליט להשקיע בקידום ממומן בגוגל לא יפתור לכם את כל הבעיות בחיים.
כן, קידום אתרים ממומן הוא כלי מעולה לייצר חשיפה לעסקים בזירה הדיגיטלית, והוא מאפשר למשוך לקוחות פוטנציאליים ששווים לכם הרבה כסף.מצד שני, יש גם חסרונות לקידום ממומן בגוגל, בעיקר כשמשווים אותו לשיטות אחרות. כמו במקרה של קידום אורגני.
בפועל, יש הרבה דברים נוספים בהם תוכלו להשקיע את הכסף שלכם חוץ מלממן את גוגל, וכשאתם משקיעים בקידום באופן ממומן – אתם משקיעים פחות בדברים אחרים.
כדי לעשות קצת סדר בכל הנושא הלא ברור הזה, החלטתי לכתוב מדריך לקידום ממומן שיסביר למי מתאים לעשות ממומן בגוגל, ולמי עדיף להשקיע את תקציבי השיווק שלו בדברים אחרים.
מה זה ppc קידום אתרים ממומן?
טוב ששאלתם מה זה, בואו נתחיל מהבסיס.
PPC או CPC הוא מודל של תשלום לפי לחיצה בקידום ממומן.
קידום ממומן הוא שיטת פרסום בגוגל שעושה שימוש בפלטפורמה – Google Ads, לשעבר Google Adwords.
הפלטפורמה מאפשרת לנו לבנות מודעות שמופיעות בפני גולשים על ידי הצבת אותן מודעות בראש דפי התוצאות.
אותן מודעות מפנות את הגולשים אל אתר העסק שלנו או אל עמוד אינטרנט ייחודי שבנינו במיוחד עבור המודעה (מה שנקרא – דף נחיתה).
יש לקידום ממומן בגוגל מספר יתרונות מרכזיים:
- מיקום המודעה – מודעות גוגל אדס מופיעות בראש דפי התוצאות של מילות המפתח שבחרתם, מה שמאפשר חשיפה בפני גולשים רבים.
- טרגוט מדויק – ממומן בגוגל מאפשר לנו לפנות לקהל היעד המדויק שלנו, שהוא גולשים שחיפשו בגוגל באופן יזום ביטויי חיפוש שקשורים למוצרים או השירותים שאנחנו מספקים.
- תוצאות מהירות – בקידום בגוגל בשיטת PPC מקבלים טראפיק לאתר עם העלאת הקמפיין ואין צורך להמתין מספר חודשים בכדי להתקדם באופן אורגני. יש נתונים שמראים ש-PPC מאפשר כמות ביקורים כפולה באתר, בהשוואה לקידום אורגני, כאשר כ-65% מהגולשים לוחצים על מודעת פרסום.
עכשיו כשדיברנו על הבייסיק, בואו נדבר על הנושא המרכזי שלנו – למי מתאים גוגל ממומן, ולמי עדיף לוותר?
שלושה סוגי עסקים שמתאים להם קידום ממומן
אני אוהב להתחיל אופטימי, אז בואו נתחיל מסוגי העסקים שכן כדאי להם להשתמש בשיווק באמצעות מימון.
1. עסקים שצריכים תוצאות מידיות
קידום אורגני הוא הלחם והחמאה שלי – בזה אני הכי מאמין וזה מה שאני משתמש בו לאורך שנים כדי לקדם את האתרים שלי ואת האתרים של הלקוחות שלי.
זה לא במקרה, אני חושב שלקידום אורגני יש הרבה יתרונות על פני קידום ממומן ולכן מעבר למדריך קידום ממומן שאתם קוראים אפילו כתבתי מדריך נוסף לא מזמן: קידום אורגני – 8 יתרונות מול ממומן.
ובכל זאת, אני לא תמיד ממליץ על קידום אורגני – זה תלוי בעסק הספציפי ובנסיבות.
בואו נגיד שמגיע אלי בעל עסק שמבקש שירות קידום אתרים לעורכי דין, ואומר לי:
"תשמע ניר, ההכנסות על הפנים, לקוחות לא מתקשרים ואין לי תזרים. אני חייב לידים של לקוחות כמה שיותר מהר כדי להשאיר את הראש מעל המים!"
אתם יכולים להיות בטוחים שאני לא אגיד לו:
"בוא נבנה אתר, נקדם אותו אורגנית באופן עקבי – עוד מספר חודשים נתחיל לראות תוצאות, ובעוד כשנה הטלפון לא יפסיק לצלצל".
למרות שאני מאמין גדול בקידום אורגני, צריך להיות ממש מנותק מהמציאות כדי לחשוב שזה מה שבעל עסק כזה צריך.
מה שבעל עסק כזה צריך הוא לקוחות ברמה המידית – תיקים שיספקו לו הכנסות שיאפשרו לו להשאיר את העסק בחיים.
במקרים כאלו, בהם עסקים צריכים לקוחות כאן ועכשיו… קידום גוגל ממומן הוא אופציה טובה יותר מקידום אורגני.
ולמרות שאנחנו מדברים כאן על קידום אתרים ממומן בגוגל, זוהי לא הפלטפורמה היחידה. גם קידום ממומן בפייסבוק, קידום ממומן באינסטגרם או אפילו קידום ממומן בטיקטוק יכולים לעזור במקרה כזה, וניתן לשלב אותם בתוכנית השיווקית הכוללת של האתר.
בשורה התחתונה – קידום ממומן מספק תוצאות מידיות, בשונה מקידום אורגני שדורש השקעה לאורך זמן (וגם מספק תוצאות לאורך זמן).
2. מיזמים קצרי טווח
יש מיזמים עסקיים עם אופק התפתחות ארוך, ואלו בעצם רוב העסקים.
עבור מיזמים כאלו, קידום אורגני הוא רעיון מצוין כי הוא מספק תוצאות למשך זמן.
יתרון נוסף הוא שאחרי שמגיעים לאיזשהו שלב, התוצרים שקידום אורגני מספק יכולים להיות גבוהים בהרבה מההשקעה שלנו בו.
אבל בעולם העסקי, לפעמים יש הזדמנויות למיזמים לטווח קצר או אירועים שלא יחזרו – כנס חד פעמי למשל.
למיזמים כאלו אין טעם לעשות קידום אורגני, גם כי הם צריכים תוצאות מידיות אין להם זמן לבזבז, אבל גם כי תשתית קידום אורגני לא ממש תעזור להם בעתיד (למרות שעדיין כדאי שיהיה להם אתר).
עבור מיזמים כאלו, קידום אתרים ממומן הוא האופציה האידאלית.
פרסום ממומן יאפשר למיזם כזה לפרסם את המוצר, השירות או האירוע לקהלי יעד מדויקים גם בלי השקעה קודמת בבניית אתר, העלאת תכנים, קניית קישורים, ובעיקר בלי הצורך להמתין זמן רב כדי לקבל תנועה לאתר.
3. עסקים בזירה תחרותית במיוחד
אחרי שנים בשירות ביטחוני, אני האחרון שיגיד להם שאתם צריכים לוותר ולהרים את הדגל הלבן (:
אבל לפעמים, רק לפעמים, יש עסקים שנכנסים לזירה שבאמת מאוד קשה להיכנס אליה.
עסקים כאלו נאלצים להתמודד מול מתחרים חזקים, כאלו שמחזיקים באתרים ותיקים ומושקעים ושופכים תקציבי ענק על הקידום האורגני שלהם.
בשביל פיצרייה ביתית חדשה, יהיה קשה להופיע לצד דומינוס פיצה או פיצה האט.
היא תצטרך לבנות אתר, להעלות אליו תכנים, להשיג קישורים חיצוניים, אופטימיזציה… זה לוקח זמן.
ובכל זאת, היא רוצה שתושבי האזור יכירו אותה, וחשוב לה שגולשים שמחפשים "פיצה ברמת גן" יראו שמעכשיו גם הם בשכונה, והם מגישים פיצה חמה וטרייה.
במקרים כאלו, קידום ממומן יכול להיות אופציה לא רעה בכלל.
הוא מאפשר גם לעסקים קטנים להופיע לצד החברות הגדולות ולנגוס בחתיכה מהעוגה.
גם אם זה לא אומר שתעקפו את המתחרים ותופיעו בראש דפי התוצאות באופן קבוע, החשיפה הזו לגמרי יכולה להיות שווה לכם את ההשקעה.
עם זאת במקרים האלו, אני לא חושב שזה צריך להיות במקום קידום אורגני, אלא במקביל.
אסור לשכוח שלמרות שקידום בגוגל ממומן מגיע עם יתרונות, הוא גם מגיע עם חסרונות. כשעושים קידום ממומן, העלות פר ליד (פניית לקוח פוטנציאלי) היא גבוהה.
בנוסף, עשויה להיות חוסר יציבות מבחינת כמות הפניות שנקבל בפועל, ככה שקידום אורגני שמספק תנועת גולשים עקבית וקבועה הוא מאסט.
שלושה סוגי עסקים שלא מתאים להם קידום אתרים ממומן בגוגל
כמו שבטח כבר הבנתם, קידום אתרים על ידי תשלום לגוגל רחוק מלהיות שיטת השיווק המושלמת.
כן, יש לו יתרונות והם משמעותיים, אבל לא תמיד הם שווים את החסרונות.
אז למי לא כדאי לעשות קידום ממומן? הנה שלושה סוגי עסקים שעדיף להם להשקיע בדברים אחרים.
קידום אתרים ממומן לא מומלץ לעסקים עם תקציב נמוך
אם תקציב השיווק שלכם נמוך ואתם לא נמצאים בנישה שממש, אבל ממש אין בה תחרות, אני ממש לא בטוח שכדאי לכם לעשות קידום אתרים ממומן.
קידום אתרים ממומן בגוגל זה עסק יקר, ומודל התשלום שלו הוא CPC – עלות פר קליק.
זה אומר שהעלות היא עבור כל קליק, ושהמפרסם שמציע הכי הרבה הוא זה שמופיע בפני הגולשים – ויש עם זה הרבה מורכבויות.
למשל, בואו נגיד שאתם מסתמכים על קידום ממומן בגוגל כמקור הלקוחות היחיד שלכם ושאתם לא משקיעים בקידום אורגני.
עכשיו, נגיד שאחד המתחרים שלכם נכנסים לזירה שלכם, ויש להם תקציב גבוה משלכם, מה שאומר שהם יכולים להציע במקרה של קידום ממומן בגוגל מחירים גבוהים יותר משלכם.
במקרה כזה… לא נעים להגיד, אבל אכלתם אותה.
המתחרה שלכם פשוט יציע לגוגל יותר כסף מכם, המודעה שלו תופיע במקום שלכם, ולכם לא תהיה דרך למשוך פניות של לקוחות.
ומה אם יהיה לכם מתחרה ערמומי במיוחד ולא הגון?
מספיק שבוע אחד שבו המתחרים שלכם יחליטו להיכנס בכם וללחוץ על המודעה שלכם שוב ושוב, והתקציב שלכם יישרף בלי להחזיר לכם שום דבר על ההשקעה, ולא – אין תוכנות שבאמת באמת מצליחות למנוע את זה.
זה אולי נשמע כמו תסריט פסימי, אבל בקידום ממומן, האמינו לי, תופעות כאלו הן דבר שבשגרה. בעיקר בזירות תחרותיות.
גוגל ממומן לא מתאים לעסקים שמחפשים תוצאות לטווח ארוך
אם העסק שלכם כאן כדי להישאר ואתם רוצים להבטיח לעצמכם שגולשים יגיעו לאתר שלכם באופן עקבי ושפניות יזרמו אליכם לאורך שנים – כנראה שאתם לא צריכים פרסום ממומן.
אם יש לכם את המשאבים (כלומר, הזמן והכסף) כדי להשקיע בקידום אורגני, זה עדיף בהרבה על לשפוך את התקציבים שלכם על קידום אתרים ממומן.
עם זאת, אני רוצה להבהיר שאני לא אומר שלעסקים כאלו לא כדאי לעשות גם פרסום ממומן, אבל יש כאן דגש על ה"גם".
אם סוג העסק שתיארתי מתאר את העסק שלכם בצורה טובה, קידום אתרים ממומן הוא תוספת שיכולה רק להחמיא לתהליך הקידום האורגני שלכם.
הנקודה היא שבמקרים כאלו, קידום אתרים ממומן לא צריך לבוא במקום קידום אורגני.
לא מתאים לבעלי עסקים שמוותרים מהר
הפעם אני רוצה לדבר על סוג האנשים שלהם לא מתאים לעשות קידום גוגל ממומן.
יש הרבה בעלי עסקים חסרי סבלנות, שבטוחים שיש נוסחה ברורה של השקעה כספית = תוצאות.
זה אמנם נכון שבשונה מקידום אורגני שדורש השקעה לאורך זמן, בקידום הממומן אפשר לראות תוצאות מידיות.
עם זאת, יש דבר אחד שנכון לשניהם, והוא שהתוצאות האלו ממש לא מובטחות כאשר שופטים את הקידום במונחים של כדאיות – עלות מול תועלת.
גם בקידום ממומן, בדומה לזה האורגני, צריך להיות סבלניים ולהבין שהדברים לא עובדים במציאות כמו שהם עובדים בראש שלנו.
גם אם אתם בטוחים שהמודעה שפרסמתם ודף הנחיתה שבנו לכם הם הכי מדהימים שיש ו"הם בטוח יעבדו" – בשטח הדברים נראים אחרת.
לפעמים, תשקיעו בקידום אתרים ממומן והתוצאות פשוט לא יגיעו.
במצב הזה, מה שצריך לעשות הוא לעשות מאמץ כדי לזהות מה לא עובד ולתקן את זה.
לפעמים זה אומר להגדיר מחדש את מילות המפתח של המודעה, לשנות את טקסט המודעות או לעשות אופטימיזציה לעמוד הנחיתה.
מה שבטוח הוא שמדובר בתהליך רצוף טעויות, ואם אתם לא מוכנים לזה – כנראה שקידום ממומן בגוגל זה לא בשבילכם.