מבנה אתר מסודר, פשוט ונוח יוצר תשתית SEO חזקה שתאפשר לכם לקדם את האתר בדפי התוצאות ולזכות לתנועת גולשים איכותית יותר. לאורך השנים זיהיתי לא מעט מקרים בהם לקוחות או מקדמי אתרים
השקיעו משאבים ומאמצים אדירים כדי לקדם את האתר שלהם, אבל ההתקדמות לא הגיעה. הם לא הבינו למה האתר לא עולה במיקום בדפי התוצאות ולמה כמות הגולשים שמגיעים אליו גם היא בקושי זזה.
עם אתרים כאלו שלא מצליחים לעלות בדירוג – צריך לעצור לרגע ולהסתכל על התמונה המלאה כדי להבין את מקור הבעיה. ביותר מקרים משהייתי רוצה להודות, הבעיה של האתר הייתה שהוא היה מבולגן. אתר חסר מבנה ברור והיררכיה קבועה. בדרך כלל מומחה קידום אתרים כבר בתוך דקות ספורות יכולתי לזהות בקלות את הבעיה הזו, ולא צריך להיות מומחה בשביל לראות שהניווט וההתמצאות באתר מסורבל ושלגולשים קשה להגיע למידע שהם מחפשים.
אי אפשר לקדם אתר בלי מבנה מסודר
כמו שאי אפשר לבנות בניין יציב בלי יסודות חזקים – אי אפשר לבנות ולקדם אתר מצליח בלי מבנה אתר מסודר. מקדמים ובעלי אתרים רבים נוטים להיסחף עם הפרטים הקטנים.
הם מתמקדים בעבודה על כל מיני אופטימיזציות טרנדיות מינוריות ועושים דברים כמו לשחק עם הצבעים של הכפתורים באתר ולשלם מאות שקלים על קישורים מאתרים אחרים.
אם הם רק היו מקצים חצי מהזמן הזה בשביל לדאוג שהאתר שבו הם משקיעים כל כך הרבה יהיה אתר איכותי עם מבנה טוב שמוביל לחווית גלישה טובה (ux) – התוצאות שלהם היו הרבה יותר מוצלחות.
מנועי החיפוש סורקים טוב יותר אתרים עם מבנה מתוכנן היטב
הרבה לפני שאתם מתחילים לעשות אופטימיזציות כמו אלו שהזכרתי, אתם צריכים לדאוג שהאתר שלכם יהיה בנוי בצורה כזו שיהיה נוח למנועי החיפוש לסרוק אותו.
לא משנה כמה השקעתם בתוכן או בממשק המשתמש, זה לא ישנה את דירוג האתר שלכם אם מנועי החיפוש לא יראו את מה שעשיתם. מבנה אתר שמתוכנן כמו שצריך עוזר למנועי החיפוש לנווט בתוך האתר שלכם, ומונע מהם לפספס עמודים חשובים באתר.
מבנה אתר חשוב לחווית משתמש איכותית
אז נכון, רוב הפעולות שאתם עושים כדי לאפשר קידום אתר הן פעולות טכניות שמיועדות לגרום למנועי החיפוש לדרג אתכם גבוה יותר. אבל המון פעולות שאתם עושים, וחלקן אפילו משתייכות לאלו שאתם עושים בשביל מנועי החיפוש – הן למעשה בשביל ליצור חוויה טובה יותר עבור הגולשים.
מנועי החיפוש לא אוהבים אתרים שרק "עושים הכל נכון מבחינה טכנית". הם מחפשים אתרים שגולשים אוהבים, אתרים שמספקים לגולשים חוויה טובה ונוחה.
את חווית הגולשים מנועי החיפוש מודדים, בין היתר, בעזרת נתונים על זמני השהייה של הגולשים, התנהגות הגולשים באתר, נוחות השימוש באתר, כמות הדפים בהם הגולשים מבקרים ועוד.
כאן המבנה של האתר נכנס לתמונה – אתר עם מבנה לא מסודר יבלבל את הגולש ויגרום לו לתסכול ולנטישת האתר, ואתר עם מבנה מסודר יהיה מאוד נוח עבור הגולש ויגרום לו להנאה ולשהייה ארוכה באתר.
איך יוצרים מבנה אתר שיקפיץ את האתר שלכם בתוצאות החיפוש בגוגל?
הגענו לחלק החשוב באמת – עכשיו נלמד איך תוכלו בקלות לסדר את האתר שלכם בצורה לא פחות ממופתית על ידי תכנון מבנה אתר נכון. מומחים רבים בעולם ה – SEO, ובינהם אני, נוהגים לדבוק במבנה אתר "שטוח" שנקרא גם מבנה אתר "רדוד" ולהימנע ממבנה אתר "עמוק" (אל תדאגו, תכף תבינו מה זה אומר).
הגישה שדוגלת במבנה אתר "שטוח" ו"רדוד" בעצם אומרת שמבנה האתר צריך להיות כמה שיותר פשוט וקל לניווט. ככל שיש פחות שלבים בדרך בשביל להגיע לעמודים באתר, יותר טוב.
מבנה אתר רדוד או שטוח יראה פחות או יותר ככה:
- עמוד בית.
- קטגוריות.
- קטגוריות משנה – רק אם הכרחי, בעיקר רלוונטי לאתרים גדולים.
- עמודים ופוסטים.
מבנה אתר כזה יאפשר לגולשים ולמנועי החיפוש לנווט באתר בקלות ולהגיע לעמודים שהם מחפשים בלי לעבור מסלול מכשולים. בתוך 2-3 קליקים בלבד הגולשים יגיעו לעמוד שהם מחפשים. זאת בניגוד לאתר עם מבנה "עמוק" שבו הגולש נדרש להקליק 6-10 פעמים בשביל להגיע למה שהוא מחפש.
אנחנו צריכים להפנים דבר אחר מאוד חשוב – לאנשים אין סבלנות ואין רצון להסתובב באתר שלנו דקות ארוכות רק כדי למצוא את מה שהם רוצים. אז תעשו גם להם וגם לעצמכם טובה ותשאירו את המבנה פשוט ומינימליסטי.
כלל האצבע שלי – מה שנכון לגולשים נכון לגוגל!
באופן דומה הכלל הזה גם נוגע לאלגוריתמים של מנועי החיפוש. מבנה אתר כזה גם עוזר למנועי החיפוש השונים לסרוק את האתר שלכם בקלות רבה יותר ולהבין איך האתר בנוי, מה חשוב ויותר ומה חשוב פחות.
טיפ נוסף בהקשר הזה: נסו לצמצם ככל האפשר את כמות הקטגוריות וקטגוריות המשנה, אם יש לכם כאלו. אפשר לומר שעד 8-10 זה המקסימום, אבל כוונו לטווח של 2-5 בשביל פשטות מקסימלית. בנוסף, צרו בידול בין הקטגוריות כדי שלגולשים ולמנועי החיפוש יהיה ברור מה כל קטגוריה כוללת ומה ההבדל בין הקטגוריות.
תכננו את המבנה מראש
כשמתכנת רוצה לכתוב קוד מסוים או לבנות מערכת כלשהיא, הוא מתחיל במה שנקרא "Psuedo Code".
הוא כותב (בשפה רגילה, עברית או אנגלית למשל) ומסביר בצורה פשוטה ומאוד לא מתחכמת מה הוא רוצה שהמערכת או הקוד יעשו, ממש מבחינה תהליכית ולפי הסדר שהוא רוצה שהדברים יקרו.
תרשים כזה עוזר למתכנת להבין מה בדיוק הוא צריך לעשות לפני שהוא נכנס לפן הטכני של כתיבת הקוד עצמו.
תעשו גם אתם את אותו הדבר. תכננו את מבנה האתר שלכם בצורה הכי פשוטה שיש בפאוור פוינט, בטבלת אקסל או אפילו עם עיפרון ודף נייר (אני אישית מעדיף בסמסונג נוט באמצעות העט הדיגיטלי).
זה יעזור לכם להגיע מפוקסים וממוקדים למשימה של בניית המבנה עצמו באתר ולעשות את זה טוב יותר, במקום לאלתר מבנה לא מובן בזמן שאתם בונים אותו.
בשלב הזה גם חשוב שתבינו מה ההיררכיה שאתם רוצים ליצור באתר. אני יודע שזו מילה שנשמעת כמו משהו מסובך ומורכב אבל זה ממש לא.
היררכיה באתר היא בסך הכל סדר החשיבות של העמודים השונים. העמוד הראשי הוא החשוב ביותר, אחריו הקטגוריות, ואחרי כן העמודים והפוסטים – זה הכל. זה כל כך פשוט אבל כל כך חשוב, כי ההיררכיה מבהירה לגולשים ולמנועי החיפוש מה הם העמודים הכי חשובים באתר.
הציגו את מבנה האתר בדף הבית
מקמו Header שמכיל קישורים לקטגוריות בראש עמוד הבית כדי שלגולשים ולמנועי החיפוש יהיה ברור מיד מה הן הקטגוריות השונות באתר.
כך הם יוכלו להגיע לאן שהם רוצים במהירות ובקלות, במקום לנסות לפענח איפה נמצא התפריט של האתר.
השקיעו בטקסונומיה
אם אתם משתמשים באתר של וורדפרס, אתם צריכים לדעת מה זה טקסונומיה. בפשטות– זו מילה שמגדירה קבוצה של דברים עם מכנה משותף.
באתרי אינטרנט, בדרך כלל אלו הם הפוסטים והעמודים באתר, כמו דפי מוצרים או פורטפוליו למשל.
בוורדפרס אתם מאגדים פריטים כמו פוסטים ועמודים באמצעות טקסונומיות של טאגים וקטגוריות.
את הקטגוריות אתם מגדירים מראש ומצרפים כל עמוד ופוסט לתוך אחת מהן, ובטאגים אתם יכולים לכתוב בצורה חופשית.
כאן חשוב לשמור על כמות קטגוריות מצומצמת ככל האפשר ולהקפיד על עקביות בדרך שבה אתם כותבים את הטאג.
לדוגמה, תמיד השתמשו בטאג "נעלי טיולים" כדי לוודא שכל הפוסטים בנושא הזה יופיעו תחת אותו התיוג.
דוגמה לתיוג לא נכון תהיה שחלק מעמודי שהפוסטים יתויגו ב"נעלי טיולים" וחלק יתויגו ב"נעליים לטיולים, במקרה כזה ייוצרו לכם 2 עמודים שונים, כאשר בכל עמוד מאמר אחד, במקום עמוד אחד עם 2 מאמרי תוכן.
שימו לב שצריך להיות קשר סמנטי והגיוני בין העמודים והפוסטים שאתם מאגדים יחד. זה לא אמור להיות מסובך, פשוט אגדו עמודים ופוסטים שקשורים אחד לשני ולאותו הנושא.
חשוב גם לזכור להכניס לפחות כמה עמודים בכל טאגית באתר, ולא לכתוב טאגית ייחודי לכל עמוד באתר כי זה לא יעזור לכם לאגד את העמודים יחד ורק יצור אתר פחות מסודר.
קישורים פנימיים
אחד הדברים הכי חשובים שאתם צריכים לעשות בשביל ליצור קשר בין העמודים השונים באתר וליצור אתר מסודר הוא קישורים (לינקים) פנימיים. קישורים פנימיים עושים כמה דברים בהקשר של מבנה אתר:
- הם מצביעים למנועי החיפוש על קשר בין עמודים באתר ועוזרים להם להבין בקלות את הסדר וההיררכיה שלנו.
- הם מכוונים את הגולשים ואת מנועי החיפוש לעמודים החשובים ביותר.
- הם מאריכים את זמן השהייה של הגולשים שממשיכים ממאמר או מוצר אחד למאמר או מוצר אחר שקשורים אליו.
דאגו להפוך השתלת קישורים פנימיים להרגל קבוע והקפידו בכל עמוד על לפחות קישור נכנס אחד וקישור יוצא אחד על כל כמה מאות מילים.
טיפ: במידה ומדובר באתר מסוג "בלוג" מומלץ לקבוע שהקישורים יפתחו בחלון חדש ולא באותו החלון על מנת לאפשר לגולש לחזור לעמוד הקודם ולסיים לקורא את המאמר.
כך הוא יימצא זמן רב יותר באתר שלכם. יש לעשות זאת במיוחד לקישורים יוצאים, מהאתר שלכם לאתר אחר.
אל תתעלמו מזה – שמרו על האתר מסודר ומאורגן
מבנה אתר שמתוכנן בקפידה יצור בסיס איתן לעבודה שתעשו בהמשך. וזה שהאתר שלכם כבר רץ, זה לא אומר שהוא לא צריך להיות מסודר על פי מבנה מוגדר.
עצבו ותכננו את האתר שלכם על פי מבנה פשוט ומדויק כי התוצאות שאתם מחפשים יכולות להיות מעבר לפינה, כנראה שהן רק דורשות קצת השקעה ומחשבה מצדכם.
עכשיו אתם בטח שואלים – איך יכול להיות שכל כך הרבה בעלי אתרים לא דואגים למבנה אתר, כשזה כל כך קל ופשוט?
אני מקווה שעכשיו אתם מבינים כמה זה חשוב ולא מסובך ליצור אתר מסודר וגם לשמור על הסדר שלו לאורך זמן.
אל תתפשרו על האתר שלכם, ואל תהיו מאלו שמחליטים להפנות עורף לדבר החשוב הזה. בנו אתר מסודר, עם מבנה הגיוני ומשם השמיים הם הגבול.
מוזמנים לקרוא גם איך תוכן משפיע על קידום אורגני