בדיקת מהירות אתר – מדריך + 6 כלים לבדיקת מהירות האתר שלכם

בדיקת מהירות אתר

ניווט מהיר במאמר

למה זה כל כך חשוב לבצע בדיקת מהירות אתר? לגולשים שלנו אין זמן. הם רוצים שהאתר יעלה מהר, מהר מאוד!
כמה מהר? 47% מהגולשים מצפים מעמודי אינטרנט לעלות בתוך פחות מ-2 שניות.

בעולם הדיגיטלי, כל מאית שניה היא גורלית. אנחנו צריכים לוודא שהאתר שלנו נטען כמה שיותר מהר וגם למצוא את הדרכים לדאוג שזה יקרה. נתחיל מזה שאנחנו לא יכולים לצפות שלקוחות פוטנציאליים שמגיעים לאתר שלנו יגלו סבלנות בזמן שהאתר שלנו לוקח את הזמן שלו. אבל מעבר לזה, זה גם פשוט לא נראה טוב. גם אם הלקוחות יחכו בסבלנות, אתר איטי יוצר רושם של חוסר מקצועיות, של סרבול ומעביר את הלקוח לסטטוס שאני קורא לו – "מצב מינימום" במקרה הטוב ובמקרה הרע מגדיל את אחוז הנטישה (Bounce Rate). בדיוק ההפך ממה שאנחנו רוצים מהלקוח שלנו. מצב שאנחנו ממש לא רוצים להגיע אליו.

במדריך תלמדו איך לבצע בדיקת מהירות לאתר שלכם בצורה מקיפה ומקצועית. בסופו, תמצאו קישור למדריך הבא בסדרה – מספר צעדים פשוטים שיאפשרו לכם לבצע שיפור מהירות אתר ולקצר את זמני הטעינה של האתר.

 

האם כל אחד יכול לעשות בדיקת מהירות אתר?

התשובה היא כן, חד משמעית. בדיקת מהירות אתר זה לא מדע טילים, בסופו של דבר השיטה הפשוטה ביותר היא להשתמש בכלים שסורקים את האתר בשבילנו ומספקים לנו תוצאות וזו לא משימה מורכבת. מה שאנחנו כן צריכים לדעת הוא איך להשתמש בכלים האלו, איך לקרוא את התוצאות שהם מספקים לנו ולהסיק מסקנות נכונות מהתוצאות.. ובעיקר, איך לקצר את זמני הטעינה של האתר ולשפר את התוצאה בעייני המשתמשים ובעיני גוגל.

זה נכון שיש כלים לבדיקת מהירות אתר שבעל האתר הממוצע ואפילו מקדם אתרים מתחיל לא יצליחו להסתדר איתם. עם זאת, גם לא חסרים כלים פשוטים ומונגשים שמאפשרים לכל אחד ואחת לעשות בדיקת מהירות לאתר שלהם. גם הכלים האלו עושים עבודה לא רעה בכלל ולעתים, ההבדל באיכות הבדיקה לא משמעותי גם כשמשווים אותם לכלים מקצועיים ומתקדמים.

 

בדיקת מהירות אתר בגוגל – הכלים שיעזרו לכם לעשות את זה

כמו שכבר הבנתם, אתם לא הולכים לעמוד עם סטופר ולמדוד כמה שניות לוקח לאתר שלכם לעלות. בשביל לעשות בדיקת אתר איכותית, אנחנו צריכים להשתמש בכלים איכותיים. בדרך כלל, הכלים האלו יספקו לכם מידע כמו דירוג מהירות הטעינה של האתר, או יותר נכון של עמוד ספציפי, לפי פרמטרים שונים (בכל כלי זה עובד קצת אחרת). בחלק מהכלים, תקבלו גם הצעות לשינויים שאתם יכולים לעשות כדי לקצר את זמן הטעינה של האתר.

  1. TTFB – הפרמטר החשוב ביותר שיש לשים אליו לב הוא זמן לביט הראשון – Time to First Byte, זהו הסכום הכולל של הזמן שהמשתמש ממתין עד לקבלת תגובה לאחר שהתבקש.
    זמן זה מורכב מהסכום של "משך הפניה מחדש" + "משך חיבור" + "משך זמן החזרת הבקשה". ערך זה הוא אחד האינדיקטורים העיקריים לביצועי אתר האינטרנט שלכם.
  2. הנתון הבא החשוב הוא First paint – הזמן עד לקבלת נקודת פיקסל הראשונה שמתקבלת בדפדפן, יכול להיות צבע הרקע (אפילו אם לבן) או אלמנט כלשהו אחר כמו הלוגו או הכותרת העליונה באתר.
    שני הנתונים הנ"ל יחד מהווים את הזמן עד שהלקוח רואה אלמנט ראשון מתוך האתר על גבי המסך.
  3. First Contentful Paint – תוכן ראשון באתר או FCP – יכול להיות טקסט, תמונה או אלמנט אחר שנטען. פרמטר זה היא נקודת מדידה חשובה שכן הגולש מקבל על המסך אלמנטים רלוונטיים להתחיל ולהתרשם מהאתר, זהו הזמן הוא ממתין בפועל עד שמתחיל ללמוד על האתר, במילים אחרות עד לנקודה הזו נכון לשפוט את את חווית הגלישה של המשתמש באתר בהקשר של מהירות גלישה. חשוב להגיד שלעיתים  קרובות זה יכול להיות אותו הזמן של First Paint.
  4. DOM interactive time וכן DOM content loaded time – ראשית נבין מהו DOM – קיצור של Model Object Model – כלומר מודל אובייקט מסוג מסמך, זהו הזמן שהדפדפן סיים לטעון ולנתח את ה HTML (אחד מסוגי המשמש לבניית אתרים). ואילו DOM content loaded time הוא הזמן שקוד JavaScript (קוד נוסף המשמש לבניית אתרים) נטען. במרבית המקרים הם נטענים יחד או כמעט יחד.
  5. השלב האחרון -Onload time או Fully Loaded Time – סיום טעינה מלא של כל משאבי העמוד (תמונות, CSS וכו'). בעבר היו בודקים רק לפי הפרמטר הזה אך בסביבות פברואר 2017 הכניסו את סעיף מספר 3 – First Contentful Paint כנקודת ביקורת מרכזית.

אז… באילו כלים להשתמש? הנה כמה כלים מומלצים לבדיקת מהירות הטעינה של האתר שלכם.

 

השאירו פרטים וקבלו הצעה לקידום האתר שלכם

GTmetrix

אתר חינמי ומאוד פופולרי לבדיקת מהירות אתר. הכלי מאפשר לבדוק את מהירות האתר מדפדפנים שונים וממיקומים גאוגרפיים שונים בעולם בכדי להבין כמה זמן לוקח לאתר שלכם להיטען במסכים של הלקוחות שלכם ברחבי העולם. הכלי משתמש בכלים כמו Pagespeed ו- YSlow (קיצור של Why Slow) כדי לספק תוצאות מדויקות כמו הצגת הרכיבים שלוקח להם הכי הרבה זמן להיטען, וכן הצעות להתאמות שנדרש לעשות באתר באופן מיידי.
*אם תפתחו חשבון (חינם) תוכלו לשמור היסטוריות של בדיקות ולהשוות את ביצועי האתר על פני הזמן. ויש גם גרסה בתשלום החל מ- 14.95$ שמאפשרת לצלם וידאו, מאפשר ניתור מכל מקום בעולם ועוד.

עלות: חינם | קישור לכלי – GTmetrix

 

בדיקת מהירות אתר GTmetrix

 

Ubersuggest

יש הרבה כלי SEO מעולים בשוק, חלקם פופולריים יותר וחלקם פופולריים פחות. לדעתי, היתרון התחרותי של ubersuggest הוא שהכלי מצליח לשלב בין יסודיות ומקצועיות ברמה גבוהה לבין ממשק משתמש מאוד נוח וידידותי. פונקציית בדיקת מהירות האתר של ubersuggest עושה את אותה העבודה כמו שאר הכלים ברשימה – הוא סורק את האתר שלכם ונותן דירוג למהירות הטעינה שלו אם כי זו לא המומחיות שלו.

זה כנראה לא הכלי הכי מקצועי לבדיקת מהירות אתרים ולא הייתי ממהר להשתמש בו לצורך זה אלא אם לא מתחשק לכם לזגזג בין מספר כלים שונים. ובכל מקרה, הכלי הזה מאוד ידידותי ועם ממשק נוח לבעלי אתרים ומקדמים מתחילים (שאר הכלים פחות נגישים לחסרי ידע והבנה טכנית), ויש בתכולותיו הרבה מעבר לבדיקת מהירות לאתרים ומספק לא מעט הצעות פשוטות לשיפור האתר. לאחרונה (מרץ 2020) הכלי החל לגבות תשלום אם רוצים לקבל את הניתוח המלא.

עלות: חינם | קישור לכלי – ubersuggest

 

isitWP

הכלי הזה מאפשר לבצע בדיקת מהירות אתר דיי מקיפה ממש בקלות. הוא מראה את מהירות טעינת האתר, מדרג את האתר שלכם לפי הפרמטרים המרכזיים שהזכרתי ומספק הצעות פרקטיות ושימושיות שעוזרות לקצר את זמן הטעינה. זהו אחד הכלים הכי ידידותיים לבדיקת מהירות של אתרים – הוא חינמי, הוא לא דורש שום התקנה או הורדה והכי חשוב, הוא מדבר אתכם בגובה העיניים. חשוב לומר שהוא לאחרונה מעט מזייף ולוקח לו די הרבה זמן לתת לנו תמונת מצב.

עלות: חינם | קישור לכלי – isitWP

 

Pingdom

אחד מהאתרים הכי פופולריים בעולם לבדיקת מהירות של אתרים. זה לא במקרה כמובן – Pingdom עושה עבודה יסודית, הוא מאוד קל לשימוש והוא מאפשר לבצע את הבדיקה ממיקומים שונים בעולם. מדובר בכלי מאוד שימושי ונגיש שמספק הרבה מידע ותובנות שיעזרו לכם לשפר את מהירות האתר שלכם.

עם זאת, חשוב לי לציין שלמרות ש-Pingdom מאפשר לבדוק את מהירות הטעינה של כל אתר וגם מאפשר סריקה ממיקומים גאוגרפיים שונים – אי אפשר לסרוק את האתר מתוך ישראל (מומלץ לבחור לונדון אם הקהל שלכם הוא ישראלי). זהו כלי שימושי ששווה להריץ בו בדיקה, אבל אם אתם הולכים לעשות בדיקת מהירות בכלי אחד אל תבחרו בכלי הזה כל עוד האתר שלכם מכוון לקהל יעד ישראלי, יש בהמשך כלי יותר מתאים.

עלות: חינם | קישור לכלי – Pingdom

Pingdom בדיקת מהירות אתר

 

 

WebPageTest

זהו הכלי האהוב עלי מכולם ואני ממליץ להשתמש בו לצורך אבחון סטטוס האתר שלכם מבחינת זמני טעינה. הכלי הוא חינמי שמאפשר לבצע בדיקת מהירות לאתרים בדומה לשאר הכלים אם כי פחות נעים לעין. ההבדל העיקרי הוא ש-WebPageTest הוא כלי מתקדם יותר:

  • בודק את מהירות הטעינה של האתר ממגוון רחב של דפדפנים
  • בודק את מהירות הטעינה של האתר בסוגי מכשירים שונים
  • בודק את מהירות הטעינה של האתר בגלישה ממיקומים גאוגרפיים שונים
  • מבצע בדיקת מהירות 3 פעמים כברירת מחדל, במטרה לספק תוצאות מדויקות ככל האפשר

היסודיות הגבוהה של הכלי ממשיכה מהבדיקה עצמה גם לדו"ח התוצאות, שמאפשר לראות פירוט נרחב של הבעיות שגורמות לאתר שלכם להיות איטי, ואף מייצר סרטון איך נראת טעינת האתר שלכם שנייה אחרי שנייה, ככה זה נראה:

 

עלות: חינם | קישור לכלי – WebPageTest

 

 

Google PageSpeed Insights

בניגוד להרגשה הכללית שאנחנו נוטים לקבל מגוגל – שהיא לא בעדנו, גוגל דווקא מאוד רוצה להפוך את האתרים שלנו לטובים יותר ונגישים לגולשים. בכדי לתמוך בזה, גוגל בנתה המון כלים של גוגל לקידום אתרים, ביניהם אתר ה- Google Pagespeed Insights. הכלי הזה בוחן את ביצועי האתר ומספק המלצות והדרכות מפורטות לפעולות שאפשר לעשות כדי לשפר את מהירות הטעינה של האתר.

אומנם הוא לא כלי למתחילים והוא יכול להיות קצת מאיים ומבלבל, אבל למפתחי אתרים ולמקדמי אתרים מקצועיים יש הרבה סיבות להשתמש בכלי הזה. בין היתר כי הוא של גוגל ויש סבירות גבוה שככה היא שופטת את האתר שלנו. יש דיונים רבים לגבי הציון – האם נכון להתייחס אליו ברצינות ועד כמה, המלצתי היא לקחת אותו בערבון מוגבל ודווקא לשים את הטון על חווית המשתמש. אם לוקח לאתר שלכם יותר מ-3 שניות להיטען – כדאי לטפל.

עלות: חינם | קישור לכלי – Google Pagespeed Insights

 

בדיקת אתר Google PageSpeed Insights

 

איך עושים בדיקת מהירות אתר יסודית, איכותית ומדויקת?

לעשות בדיקת מהירות זה לא מדע טילים – אבל זה גם לא "זבנג וגמרנו". אם כבר השקעתם את הזמן בבדיקת המהירות של האתר שלכם, הנה כמה צעדים שיעזרו לכם לוודא שתעשו את זה הכי נכון שאפשר.

בדקו את מהירות האתר עם מספר כלים שונים

יש לא מעט משתנים שמשפיעים על בדיקת המהירות שלכם. כמות הגולשים שנמצאים באתר בזמן הבדיקה, עניינים טכניים שקשורים לשרת שלכם, השיטה שבה הכלי משתמש כדי לבדוק את מהירות הטעינה וכ"ו.
אפשר לראות הבדלים בין הכלים השונים שלפעמים מגיעה לתוצאות שונות מאוד בין כלי לכלי.

בשביל שתוכלו לוודא שאתם מקבלים את תמונת המצב המדויקת ביותר, אני ממליץ לבדוק את מהירות האתר עם כמה כלים שונים, זה לא חובה – אך בשביל הדקה או שתיים שזה לוקח, זה לגמרי שווה את זה.

בדקו את מהירות הטעינה של האתר מכמה שיותר מיקומים ומכשירים שונים

זוכרים שאמרתי בסעיף הקודם שתוצאות בדיקת המהירות שלכם יכולה להיראות אחרת בכלים שונים? אז כן, ההבדלים קיימים גם בבדיקות מהירות דרך מכשירים שונים ובאזורים גאוגרפיים שונים.

שווה לבצע בדיקת מהירות מכמה מיקומים שונים, בעיקר באתרים שפונים לכמה קהלי יעד שונים. בנוסף, אני מאוד ממליץ לבדוק את מהירות הטעינה של האתר דרך כל מיני מכשירים בדגש על מובייל.
לא חסרים כלים שעושים את זה (ביניהם WebPageTest עליו המלצתי למעלה) ולפעמים זה מאפשר לאתר כל מיני באגים ובעיות שאפשר לתקן ממש בקלות ולא הייתם מוצאים בדרכים אחרות.

בדיקת מהירות אתר – אל תשכחו את המובייל

כמעט בכל אתר, רוב תנועת הגולשים היא דרך מכשירי טלפון, ובהתאם לכך גוגל שופט את מהירות האתר. למרות זאת, עדיין הרבה בעלי אתרים נוטים לשכוח כמה ממשק המובייל של האתר שלהם חשוב.
קריטי מתמיד שהאתר ירוץ במהירות ובצורה חלקה בגלישה מהסמארטפון, אולי אפילו יותר מגלישה מהמחשב הרגיל. אני רואה לא מעט אתרים נטענים די מהר דרך מחשבים נייח אבל נטענים מאוד לאט בגלישה מהמובייל.
המטרה שלכם כבעלי ומקדמי אתרים היא לדאוג שהאתר יטען במהירות גם בגלישה במחשב נייח וגם בגלישה במובייל.

 

הגיע הזמן לפעול – קיצור זמני טעינה

רגע, רגע? חשבת שסיימנו כאן? אוהו, רק התחלנו!
לעשות בדיקת מהירות אתר זה אחלה, אבל זה לא שווה יותר מדי אם לא נשפר את התוצאות – עכשיו הגיע הזמן לעשות. הצעד הבא הוא קיצור זמני הטעינה של האתר שלך עם החלק השני של המדריך.

אם יש לך עוד כוח – אני ממליץ להתמתח טיפה, להכין כוס קפה, ולהמשיך היישר לשלב הבא. אם סיימת להיום – כדאי לשים תזכורת לקרוא את המדריך הזה כדי שגם יצא לכם משהו ממה שקראתם עכשיו.

 

מדריך שיפור מהירות אתר

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
ניר אזולאי

ניר אזולאי

ניר אזולאי - מקדם אתרים, בוגר BA במערכות מידע וכלכלה, יזם דיגיטלי, מומחה קידום אתרים עם למעלה מ-7 שנות ניסיון בגוגל, כולל פיתוח אתרי וורדפרס ובניית תהליכי שיווק דיגיטליים שמביאים תוצאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אז על מה בא לכם לקרוא?

ניווט מהיר

עוד באותו נושא:

מגיע לך יותר לקוחות!

לאחר מילוי הטופס אחזור אליך עם כל הפרטים

ניר אזולאי