לא מזמן מישהו שאל אותי שאלה חשובה על קידום במובייל:
"ניר, הדירוג של האתר שלי במילת חיפוש מסויימת גבוה בממשקי דסקטופ, אבל נמוך בממשקי מובייל.
למה זה קורה? מה אני צריך לבדוק? איך אני יכול לפתור את זה?"
מה עניתי לו אתם שואלים?
"אחי, לא דיברת איתי 6 שנים, מה עם מה קורה, מה נשמע?"
אחרי שהפעלתי קצת מניפולציות רגשיות, גם נתתי לו תשובה עניינית.
התופעה הזו אמנם קצת מוזרה ומעצבנת, אבל היא הגיונית – גוגל לא מספקת את אותן תוצאות למובייל ול-Web ובצדק, יש הבדלים בין השניים.
אז מה הסיבה? אני לא יכול לומר בוודאות בלי לבדוק את זה בעצמי, אבל יש כל מיני סיבות אפשריות.
והמשכתי בפירוט על ארבע סיבות אפשריות שהן לדעתי "גורמי הסיכון" לסיפור הלא נעים הזה.
אחרי השיחה שלנו, הבנתי שעדין לא כתבתי ואין לי מידע על קידום במובייל באתר שלי, אז מיד רצתי למחשב (טוב נו, אני כותב את זה בזמן הקורונה – רצתי מהסלון למשרד) והחלטתי לכתוב על זה גם בשבילכם.
אז מה יכולות להיות הסיבות לבעיה הזו? למה קידום במובייל שונה מקידום לממשקי דסקטופ (מחשב נייח)?
#1 – זמני טעינה
הפרמטר הראשון שאני רוצה לדבר עליו הוא זמני הטעינה של האתר במובייל ובדסקטופ. מניסיוני, ולצערי, הרבה אתרים נופלים דווקא כאן – בדבר הפשוט הזה.
האתרים שלהם אמנם מותאמים לא רע למובייל, אבל הם נטענים מאוד מאוד לאט במובייל ובגלל זה גוגל מדרגת אותם נמוך. לדעתי הנושא הולך לתפוס תאוצה גבוה עוד יותר ככול שהזמן יעבור ונראה שגוגל נערכת לשם עם סימון אתרים שנטענים לאט ע"ג הדפדפן שלה.
אפשר לתקן את הדבר הזה דיי בקלות, ואפילו כתבתי על זה שני מדריכים (:
התחילו במדריך בדיקת מהירות אתר והמשיכו למדריך שילמד אתכם איך לקצר את זמני הטעינה של האתר שלכם.
#2 – חווית משתמש לא טובה
חוויית המשתמש בממשק המובייל, או באנגלית Mobile User Experience, היא במקרים רבים הבעיה המרכזית. אבל מה החוויה הזו כוללת ומה הפרמטרים שבאמצעותם אפשר למדוד אותה?
כדי לבנות חווית משתמש טובה לקידום אורגני צריך הרבה יותר מביצועים טכניים כמו מהירות טעינה של עמודים והתאמה ויזואלית לגודל המסך.
בשביל שאתר יהיה מותאם למובייל כמו שצריך, השימוש באתר דרך ממשק המובייל צריך להיות אינטואיטיבי, נוח ומהנה.
אלמנטים כמו פופ-אפים (חלונות קופצים) שנראים סבבה במחשב, עלולים להרוס לחלוטין את חווית השימוש במובייל בגלל שהם חוסמים את כל המסך, וזו רק דוגמה אחת.
כמובן שהדבר הראשון שאנחנו נעשה הוא לגלוש באתר דרך הטלפון שלנו ונבדוק בעצמנו איך זה מרגיש. אחר כך, נבדוק נתונים שככל הנראה גוגל לוקחת בחשבון כשהיא מדרגת את האתר שלנו כמו אלמנטים קרובים מידי זה לזה שלא מאפשרים לנו ללחוץ על מה שהתכוונו, פונט קטן מידי, טקסט מחוץ למסך ועוד..
אז אילו נתונים מעידים על חווית המשתמש באתר שלנו?
הדרך שבה הגולשים מתנהגים בזמן השימוש באתר היא מדד שמייצג בצורה דיי טובה האם חווית השימוש באתר שלנו טובה או לא.
התנהגות הגולשים נמדדת עם נתונים כמו כמות הזמן שגולשים שוהים באתר, כמות העמודים אליהם גולשים מגיעים בביקור ממוצע ושיעורי הנטישה של האתר שלנו.
אם נצליח להגיע למספרים דומים גם במובייל וגם בווב, הסיכוי שיהיה פער משמעותי בדירוג האתר בשני הממשקים האלו יירד משמעותית.
#3 – כוונת משתמש שונה
זה אמנם לא מדע מדויק, אבל על פי ההיגיון הבריא, חיפושים במובייל ובדסקטופ נעשים לא פעם ממניעים שונים.
בדסקטופ אנחנו בדרך כלל מנסים לקבל תוצאה שלא קשורה למיקום גאוגרפי או דחיפות, ובמובייל החיפושים מתבצעים, במקרים רבים, כדי לשרת צורך ספציפי שקשור לסיטואציה או למיקום שבה המשתמש נמצא. במיוחד בביטויים מסוימים.
למשל, אם נחפש "אוכל הודי" (המאכל האהוב עלי!) בגוגל דרך המחשב שלנו, יש סיכוי לא רע שאנחנו רוצים לקרוא על ההיסטוריה של האוכל ההודי או ללמוד מתכונים מסורתיים.
לעומת זאת, אם נחפש "אוכל הודי" במובייל, לרוב הסיבה שאנחנו מחפשים את זה היא שאנחנו רעבים ומפנטזים על טאלי מפנק ומחפשים את המסעדה ההודית שהכי קרובה למקום שבו אנחנו נמצאים.
#4 – שוני בהתנהגות האתר בין הממשקים
באתרים שנבנים בדקסטופ ומותאמים למובייל בשיטות כמו Dynamic Serving או באתרים שיש להם גרסה נפרדת שמיועדת למובייל, יכולים להיות הבדלים בדרך שבה האתר מתנהג.
העמודים יכולים להיראות אחרת, המבנה של האתר יכול להיות שונה, אלמנטים מסוימים יכולים להיות קיימים בממשק אחד אבל לא בשני, הכותרות עשויות להשתנות בין הממשקים.
אלו דברים שמשפיעים על הדרך שבה גוגל מדרגת את האתר ולכן, הם משפיעים על המיקום של כל העמודים באתר.
הנה כמה הבדלים מרכזיים שיכולים להתעורר באתר לא רספונסיבי:
• Meta Titles (הכותרות הראשיות של העמודים)
• תכנים טקסטואליים
• היררכיית אתר
• תפריט ניווט
• אלמנטים ספציפים כמו תמונות או מאמרים נוספים בסרגל הצד וכו'
• קיומם של עמודים מסוימים או הסרה של עמודים מסוימים..
לרוב כל הדברים הללו – הבדלים בכותרות, הבדלים בטקסטים וחוסר או כפילות של עמודים – קורים בעיקר בגלל שההתאמה למובייל מתבצעת על ידי תחזוק שני קבצים שונים.
זה לא אמור לקרות אם האתר הותאם למובייל בצורה שבה גוגל ממליצה להתאים אתרים למובייל, שהיא באמצעות RWD.
ב-Responsive Web Design, משתמשים באותם קבצי HTML ו-CSS ומאפשרים להם להיות גמישים, כלומר, להתאים את האתר לממשקים שונים וגדלי מסך שונים באופן דינמי ואוטומטי.
רוצים לבדוק איך האתר שלכם מתפקד בממשקים אחרים? השתמשו בכלי בדיקת ההתאמה לניידים של גוגל.